Interview door Frederic Petitjean

Denis Gorteman: De elektrische wagen komt er aan

De komende jaren zal de elektrische auto een almaar groter marktaandeel veroveren. Vooral bij bedrijven, maar hoe zit het eigenlijk met particulieren? Denis Gorteman, CEO van D’Ieteren, geeft zijn visie op de elektrificatie.

Hij heeft er al een carrière van meer dan drie decennia opzetten bij auto-invoerder D’Ieteren (waar hij nu de CEO is) en diens dochter Belron. Op die manier heeft Denis Gorteman dus een zeer accurate vinger aan de pols van de Belgische automarkt. Hoe schat hij de gevolgen van de elektrificatie in?   

België kende een wat aarzelende start wat betreft de elektrificatie van het wagenpark, maar de overheid lijkt nu toch wel het gaspedaal te hebben ingeduwd. Merken jullie dat al in jullie afzet? 

“Goh, voor wat betreft de zakelijke markt zou je inderdaad kunnen stellen dat ze het gaspedaal hebben ingeduwd. In die sector weten we nu eindelijk waar we, vanaf 2026, aan toe zijn. Daar zullen de bestellingen van elektrische wagens vanaf nu dus ongetwijfeld systematisch naar omhoog gaan. Wat er nu beslist is trouwens ook niet helemaal onverwacht, dus ik zou het geen revolutie noemen. Eerder een evolutie.” lacht Denis Gorteman.

“Het grote probleem zit hem volgens mij vooral op de consumentenmarkt. Daar is er nu enorm veel onzekerheid en veel consumenten zitten in een soort patstelling. Elektrische wagens zijn nog altijd een stuk duurder dan hun broertjes op benzine of diesel, maar als ze die investering niet doen, riskeren ze met een auto opgescheept te zitten waarvan de restwaarde in mekaar dreigt te zakken de komende jaren. We merken nu al dat, bijvoorbeeld in Brussel, heel veel mensen hun aankopen gewoon uitstellen en met hun oude, vervuilende wagen blijven rondrijden. Zodat we ongeveer net het omgekeerde krijgen van wat we eigenlijk willen.”

Ze zullen wel moeten omschakelen met al die Lage Emissie-Zones. 

“Ja, maar eer ze echt compleet niét meer mogen rijden, dat zal toch nog even duren, hoor. En daarbij, de LEZ’s gelden in de grote steden, België bestaat natuurlijk uit meer dan grote steden. Ik vind trouwens ook dat de overheid het sociale aspect uit het oog verliest. Niet iedereen kan een EV kopen, of zelfs maar huren. Heel het CO2-beleid is ook gericht op nieuwe wagens en niet het bestaande wagenpark, wat eigenlijk onbegrijpelijk is. Iedereen die rijdt, vervuilt, niet alleen nieuwe wagens.”

Wat moet er dan veranderen? 

“De fiscale taxatie bijvoorbeeld. Ik ben een voorstander van een fiscaliteit op basis van het aantal gereden kilometers. En de grootste kilometervreters zijn de bedrijven. Als die allemaal op EV’s gaan overschakelen, zal de staat, in het huidige systeem, miljarden aan inkomsten kwijtspelen.” zegt Denis Gorteman.

Ik ben een voorstander van een fiscaliteit op basis van het aantal gereden kilometers.

De bedrijven hebben dus de mentale omslag al gemaakt, de consument moet nog volgen? 

“Precies. Bedrijven houden veel meer rekening met de TCO, de total cost of ownership van een auto en dan zie je dat een elektrische wagen in sommige gevallen zelfs al goedkoper is dan een wagen met een ontploffingsmotor. Een particulier kijkt veel meer puur naar de catalogusprijs. Nu pas op, we zien dat nog niet in de inschrijvingen hoor. Net zoals ongeveer alle autofabrikanten zitten ook wij met leveringsproblemen. Ik gok dat de overschakeling naar elektrische voertuigen bij de bedrijven zo pas rond het tweede kwartaal van volgend jaar echt duidelijk zal worden in de cijfers.” vertelt Denis Gorteman.

Waarom kiezen fleet managers voor elektrische wagens? Is dat puur die TCO?

“Dat speelt zeker een rol, maar er zijn nog meer redenen, hoor. De gunstige fiscaliteit is ook een motief, als is dat ook een deel van de TCO natuurlijk. Het imago is voor veel bedrijven ook belangrijk. Met een elektrische wagen laten ze zien dat ze duurzaamheid belangrijk vinden en vooruitstrevend zijn. Elektrische wagens zijn meestal ook beter uitgerust dan vergelijkbare wagens op benzine en diesel. En wat ik tegenwoordig ook meer en meer hoor: het rijplezier. Een elektrische wagen maakt veel minder lawaai en je kunt er zowel heel rustig en ontspannen mee rijden als sportief.”

Wanneer komt er een elektrische wagen op de markt van minder dan, pakweg, 15.000 euro? 

“Eerlijk? Dat zal nog wel een tijdje duren, vrees ik. Als het ooit al komt. De ontwikkelingskosten zijn erg hoog en ook de batterij blijft een zeer duur onderdeel. Het is trouwens een trend dat alles duurder wordt, ook auto’s. Je ziet dat vandaag al in het bestaande aanbod. Zelfs heel kleine benzine- en dieselauto’s worden almaar duurder omdat ze almaar strengere CO2-regels moeten voldoen. Ja, misschien zal er een fabrikant uit China of India op de markt komen met een spotgoedkope EV, maar het zou me niet verbazen dat je dan moet bijbetalen voor bijvoorbeeld een airbag. Blijft dan ook de vraag: gaan die wagens aan onze markt aangepast zijn en aan al onze verwachtingen rond veiligheid voldoen? Ik steek er mijn hand niet voor in het vuur.” zegt Denis Gorteman.

Denis Gorteman

Gaan alle autofabrikanten de overgang naar de elektrische wagen overleven, denkt u? 

“Ook daar ga ik mijn hand niet voor in het vuur steken (lacht). Ik denk dat sommigen beter voorbereid zijn dan anderen. En dat er ook zullen bij zijn die het lastig gaan krijgen. Niet alleen qua elektrificatie, ook qua connectiviteit en digitalisering bijvoorbeeld, wat vaak samengaat. Voor de Volkswagen-groep zelf ben ik optimistisch, maar er zullen waarschijnlijk wel merken verdwijnen de komende jaren. Je merkt ook dat veel bedrijven nu allianties en fusies aangaan om zich in die strijd te wapenen. Nu goed, voor de bedrijven die verdwijnen zullen er allicht ook nieuwe actoren de markt betreden, ik denk vooral uit China en de Verenigde Staten. De concurrentie zal dus zeker niet verminderen, in tegendeel.” legt Denis Gorteman uit. 

Rijdt u eigenlijk zelf elektrisch? 

Ja, absoluut. Ik heb al drie jaar een elektrische wagen en ik ben er heel tevreden van. Ik rijd ongeveer 170 kilometer per dag. Dat is voor de huidige batterijen dus echt geen enkel probleem meer. 

Smart
fact

Tot slot: wat zou u geworden zijn als u niet in de autowereld was terechtgekomen? 

Ah, mijn grote droomjob als kind was uitbater worden van een stripwinkel. Ik ben altijd al gek geweest op strips, ook toen ik al lang volwassen was trouwens. Ik heb uiteindelijk in de loop van de jaren een collectie van zo’n 7.000 stuks bij mekaar verzameld. Maar twee jaar geleden heb ik ze allemaal verkocht. Tabula rasa (lacht).

05.01.2022
door Frederic Petitjean
Vorig artikel
Volgend artikel