Home Maatschappij De kracht van een label

Clara Moeremans

De kracht van een label

Gecertificeerde labels die garanderen dat een product een duurzame voorgeschiedenis heeft, zijn hot. Bedrijven hebben er dus alle belang bij zulke labels te verkrijgen. Maar: “Het verkrijgen en behouden van een productlabel is zeker geen vrijblijvende zaak.”

Bedrijven willen hun klanten graag overtuigen van hun goede wil. Ze tonen graag aan het brede publiek dat ze bekommerd zijn om het leefmilieu, het klimaat en de voedselketen. Maar helaas gaan mooie beloften er niet langer als zoete koek in bij de moderne, kritische consument. Een slimme manier om een serieus duurzaam imago te verkrijgen, is een productlabel. Uit een internationale studie van november 2014, waarbij 13.000 volwassenen uit 13 industrielanden werden bevraagd, blijkt namelijk dat voor de meerderheid (54%) van de consumenten productlabels het meest geruststellende bewijs zijn dat een bedrijf effectief rekening houdt met het milieu. Andere bewijsmiddelen, zoals land van herkomst (30%), merknaam (24%), aanbeveling door familie en vrienden en de media (17 en 16%) blijken veel minder overtuigend.

Betrouwbare labels

Maar goed, tegenwoordig bestaan er tientallen labels, veelal terug te vinden op productverpakkingen en natuurlijk bedrijfswebsites. Op het gebied van duurzaamheid zijn FSC (duurzaam bosbeheer), Passiefhuis (nul-energiewoningen), Energy Star (energiezuinige koelkasten en diepvriezers), Groene Sleutel (milieuvriendelijk toerisme) en Der Blaue Engel (algemeen milieuvriendelijk) enkele bekende voorbeelden. Welke te kiezen? “Een betrouwbaar label is gebaseerd op een reeks criteria die strenger zijn dan de geldende wetgeving, en die controleerbaar zijn”, vertelt Clara Moeremans van het Netwerk Bewust Verbruiken (NBV), een vereniging van consumenten-, milieu- en ontwikkelingsorganisaties die informeert en activeert rond duurzaam verbruiken. Het NBV beheert onder meer de website www.labelinfo.be, die een wegwijs biedt in de huidige wildgroei van productlabels. Moeremans: “Idealiter gebeurt de controle door een onafhankelijke organisatie, die erkend is om specifieke controles uit te voeren. De organisatie die het label beheert, moet ook door en door transparant zijn. Alle informatie over de criteria en de lastenboeken moet openbaar zijn en op een eenvoudige manier kunnen worden opgevraagd.”

Een betrouwbaar label is gebaseerd op criteria die strenger zijn dan de geldende wetgeving

Clara Moeremans

FSC-label

Dat productlabels de laatste jaren gegeerd zijn bij bedrijven, merken ze ook bij de Forest Stewardship Council, dat het bekende FSC-label voor duurzaam geproduceerd hout uitgeeft. “Het aantal bedrijven dat via onze FSC-certificering deel wil gaan uitmaken van de gecontroleerde handelsketen, blijft gestaag stijgen en dit zowel in België, Europa als internationaal”, zegt Bart Holvoet, directeur van FSC Belgium. FSC vierde vorig jaar haar 20ste verjaardag. Vandaag is ruim 180 miljoen hectare bos, een tiende van het commercieel geëxploiteerde bosoppervlak in de wereld, FSC-gecertificeerd. Bijna 30.000 bedrijven zijn via hun FSC-certificaat commercieel actief, waardoor FSC het meest verspreide systeem ter wereld is. Onder de Belgische bevolking is het label ook goed gekend: zo zou 38 procent van de Belgen weten waarvoor FSC staat.

 

CWS-boco

Maar vaak zoeken bedrijven naar meer dan één label. Een voorbeeld van een bedrijf dat met meerdere productlabels kan uitpakken, is de internationale schoonmaakfirma CWS-boco, die in Puurs een grote wasserij voor bedrijfskleding uitbaat. Op haar website pakt het bedrijf trots uit met drie onafhankelijke labels: Certex (voor industriële wasserijen), Der Blaue Engel (algemeen ecologisch) en Oeko-Tex (milieuvriendelijk textiel). De labels dienen niet louter om het milieuvriendelijke imago van CWS-boco op te poetsen. “Als we meedoen aan aanbestedingen en tenders, zijn dit soort labels zelfs een vereiste”, vertelt Sophie De Doncker, marketing assistant bij CWS-boco. “Tegelijk willen we de referentie op de markt zijn. Dankzij deze labels kunnen we ons onderscheiden.” Heeft CWS-boco grote aanpassingen moeten doen om de labels binnen te halen? Volgens De Doncker hebben ze sommige bedrijfsprocessen inderdaad moeten omgooien. “Zo hebben we in de wasserij een volledige scheiding van vuile en schone zijde geïnstalleerd. Tegelijk komt er ook heel wat monitoring bij kijken. Wij moeten bijvoorbeeld de bacteriologische risico’s van het volledige bedrijfsproces in kaart brengen en aantonen dat we deze risico’s kunnen beheersen. Het verkrijgen en behouden van een label is dus zeker geen vrijblijvende zaak.”

tekst Senne Starckx

MEER

Provincie vol troeven

Luk Lemmens Antwerpen is de grootste provincie van Vlaanderen en wordt gekenmerkt door een rijke verscheidenheid aan troeven. Ze biedt heel wat mogelijkheden voor een smeltkroes van 1,8 miljoen inwoners, van Kempenaren en Maneblussers tot Sinjoren.

Maak het winnende bod op retourartikelen

Online veiling Webwinkels kregen nooit eerder zoveel retourartikelen teruggestuurd. Misschien ben jij wel de nieuwe eindbestemming van deze producten? “Dankzij een online veilingplatform kun je deze spullen voordelig op de kop tikken”, zeggen managing directors Mars Samsom en Andy Vons van het online veilingplatform BVA Auctions.

De uitdagingen van digitalisering zijn niet te onderschatten

Danielle JacobsOoit was IT voornamelijk een technische functie. Ondertussen gaat het om veel meer: uitzoeken hoe technologie het bedrijf vooruit kan brengen, sterke contracten onderhandelen, beantwoorden aan wettelijke vereisten, veiligheid verzekeren… En hoewel de prioriteiten veranderd zijn, zijn ze minstens even belangrijk.

Op weg naar schoner én flexibeler wagenpark

ExpertpanelEén op de tien auto’s in ons land is een bedrijfswagen. En dat heeft uiteraard zijn gevolgen voor het milieu. Gelukkig zetten sommige bedrijven en leasemaatschappijen heel bewust in op propere mobiliteit. En nee, daar is niet altijd een auto voor nodig.


3 vragen aan… Paintfactory

Interieurtrends Welke interieurtrends zijn in? Margo Danneels, kleurenspecialiste bij Paintfactory vertelt over urban style, plaats voor planten en duurzame materialen.

‘Een hectische, gekke, vrolijke kerst gewenst!’

Bomen worden versierd, de kerstman hangt hier en daar aan de gevels, de kerst-/wintermarkten doen goede zaken. Ja, ja… er is geen ontkomen aan, het is bijna Kerstmis en Nieuwjaar. Een vrolijke tijd, vol cadeau-angst. ’Wat doen we?’, ’wat eten we?’ en ‘wie nodigen we uit?’ Stress!