FNS_Edfin_Beeld1
Carrière

Na het afstuderen volgt het specialiseren

08.02.2021
door Hermien Vanoost

Leren stopt niet bij het afstuderen. Loopbanen staan vandaag, meer dan ooit, in het teken van levenslang leren. Zeker in de financiële sector, waar bijscholen niet alleen verplicht is, maar klanten ook steeds meer vragen om specialisatie en expertise.

Recht van de schoolbanken het werkveld in, zonder omkijken? Dat beeld is niet meer van deze tijd. Werk en opleiding combineren wordt steeds meer de normale gang van zaken. In de snel veranderende arbeidsmarkt is levenslang leren nu eenmaal noodzakelijk.

Vraag naar meer verdieping en specialisatie

Iets waar de financiële sector zich onmiskenbaar voorloper in toont. “Gedeeltelijk omdat het een verplichting is. Als kredietbemiddelaar moet je minstens vijf erkende opleidingsuren per twee jaar volgen, als verzekeringsagent zelfs vijftien uren per jaar. Ook voor bankagenten, bij wie dit momenteel nog dertig opleidingsuren per drie jaar is, zullen de uren naar dit aantal evolueren”, kadert Albert Verlinden, voorzitter van BZB-Fedafin, de beroepsvereniging voor zelfstandige financiële tussenpersonen. “Maar ook vooral omdat de financiële markt, en bij navolging de klant, om steeds meer verdieping en specialisatie vraagt.”

De voorbije jaren zagen we in alle sectoren steeds meer nascholingstrajecten ontstaan. Om die zo naadloos mogelijk in te passen in de arbeidsmarkt worden ze steeds gerichter, flexibeler en toegankelijker. Laten we nog even in de financiële sector blijven: daar zag in 2018 het online leerplatform Edfin het levenslicht – de bol.com van de opleidingssector, zeg maar. “Edfin bundelt alle beschikbare opleidingen voor zelfstandigen in bank- en beleggingsdiensten, verzekeringen en kredieten. Externe opleiders zetten er hun aanbod op en financiële profielen plukken er de opleiding af waar zij, of hun medewerkers, nood aan hebben”, aldus Verlinden, die het platform vanuit de beroepsvereniging oprichtte.

Omgaan met de wildgroei aan opleidingen

Als digitaal opleidingsplatform kan Edfin een voorbeeld zijn voor andere sectoren, want niet alleen in de financiële wereld botsen leergierige werknemers op een wildgroei aan opleidingen waarvan de ene al makkelijker te vinden is dan de andere. “Dat was alvast de grootste frustratie van onze leden, samen met het feit dat ze een overzicht van de gevolgde opleidingsuren en behaalde attesten misten”, schetst Verlinden. “Edfin heeft daarom ook een monitoringfunctie. Via onze kantoor-tool hou je bijscholingspunten en attesten bij van jezelf en/of je medewerkers, en kun je ook interne opleidingen registreren.”

Zelfs als je denkt alle noodzakelijke theoretische kennis op zak te hebben, dan zijn er ongetwijfeld nog hiaten in je soft skills.

Het voorbije coronajaar moest dat levenslange leren vooral online gebeuren, met webinars, e-learnings, live en on-demand content… “Edfin steunde al van bij de lancering op een sterke digitale poot. Zo biedt het bijvoorbeeld een auteurstool waarmee je hoogstaande e-learnings kunt ontwikkelen”, vertelt Verlinden.

Blijvend bijscholen

“Dit digitale aspect kwam het voorbije jaar uiteraard in een stroomversnelling terecht: steeds meer opleidingen verlopen nu online, waardoor we er op een half jaar tijd een goede 1.000 gebruikers bijkregen. Vandaag kloppen we af op zo’n 4.000 gebruikers. Wetende dat onze beroepsfederatie 2.500 leden telt, toont dit aan dat zowel de zelfstandigen als hun medewerkers vlot de weg naar ons opleidingsplatform vinden. Het neemt dan ook hoe langer hoe meer plaats in tussen het klassieke financiële bijscholingsaanbod. Een bewijs daarvan is dat we voortaan ook een erkend examencentrum voor de verplichte FSMA- opleidingen zijn.”

Dat er in de financiële sector zo’n sterke focus op blijvend bijscholen ligt, heeft niets te maken met de kwaliteit van de bachelor- en masteropleidingen, maar alles met de razendsnel evoluerende markt. “Wie vandaag als young potential in de sector stapt, kan onmogelijk voorspellen wat diens job morgen zal omvatten. Gebruik daarom de eerste jaren van je loopbaan om je kennis zoveel mogelijk te versterken en te verbreden”, luidt de goede raad van Albert Verlinden.

FNS_Edfin_BEELD2

De financiële markt, en bij navolging de klant, vraagt om steeds meer verdieping en specialisatie.

Meer financiële geletterdheid nodig

“Zelfs als je denkt alle noodzakelijke theoretische kennis op zak te hebben, dan zijn er ongetwijfeld nog hiaten in je soft skills. Ons platform biedt naast de verplichte erkende kennisopleidingen dan ook aanvullende commerciële en klantgerichte trainingen.”

Net in die constante focus op opleiding zit de kracht van de financiële sector, zegt Verlinden. “Het lijkt een onzekere sector, met de sluiting van bankkantoren en het stijgend aantal onlinetransacties, maar dat hoeft jongeren niet te doen twijfelen. Integendeel. We zagen de voorbije jaren de financiële geletterdheid van de bevolking alleen maar afnemen. Er komt daardoor steeds meer nood aan gespecialiseerde financiële experts die de klant gericht kunnen begeleiden. Wie zich wapent – en blijft wapenen – met de juiste kennis en vaardigheden, wacht dus een mooie toekomst.”

Vorig artikel
Volgend artikel