ouderenzorg_glimlach_zon_ouderedame
Maatschappij

Hulp onderweg, met één druk op de knop

18.12.2020
door Sophie Pycke

De meeste senioren willen een opname in een woon- en zorgcentrum zo lang mogelijk uitstellen. Jammer genoeg staan praktische problemen of zorgen rond persoonlijke veiligheid een zelfstandige oude dag vaak nog in de weg. Maar: “Technologie kan helpen om mensen thuis beter te omkaderen.”

Zeven op de tien senioren willen in hun eigen huis oud worden. Dat blijkt uit een enquête van Phil at Home, een dienst van AG Insurance dat senioren de mogelijkheid geeft om langer en veilig thuis te wonen.

Technologie zkt persoonlijk coördinator

“Maar ondanks die wens voelen sommigen dat de praktische organisatie lastiger wordt, zoals onderhoud van hun woning, en maken ze zich zorgen om hun veiligheid”, schetst Geertrui Van Camp, general manager van Phil at Home. De dienst zorgt, naast slimme veiligheidstechnologie, voor een persoonlijke coördinator die allerlei praktische zaken regelt om het comfort te vergroten.

“Een paar jaar geleden boog AG zich over de vraag of technologie kan helpen om mensen thuis beter te omkaderen”, gaat Geertrui verder. “Het antwoord was eenduidig ‘ja’, maar steeds in combinatie met een persoonlijke coördinator, die er is om alles vlekkeloos te laten verlopen en om allerlei diensten te organiseren. Kortom, de ideale combinatie die het mogelijk maakt om te blijven genieten van de geborgenheid van de eigen woning.”

Een theetje en een babbeltje

Eén van die klanten is de 75-jarige Jeanine. Zij zag een flyer van Phil at Home in haar bankfiliaal liggen en kreeg niet lang na haar telefoontje bezoek van haar persoonlijke coördinator Marina. “Ik ben Marina dankbaar voor wat ze allemaal voor me doet. Een tijdje geleden ben ik gevallen, waarop zij ervoor zorgde dat ik thuishulp kreeg, maaltijden aan huis én dat de terugbetaling geregeld werd”, vertelt Jeanine. “Ik ben alleenstaande, maar dankzij de strategisch geplaatste noodknoppen in huis heb ik mijn vrijheid terug. Ik kan hier in alle rust blijven wonen en ik krijg regelmatig een telefoontje of bezoek van Marina. Een babbeltje bij een thee citroen met suiker, heerlijk.”

De ‘fygital’-aanpak werkt het beste: vooruitstrevende technologie, gecombineerd met een menselijke toets.

Veiligheidshorloge en vereenvoudigd contact

Belangrijk aspect bij het zelfstandig en veilig wonen is natuurlijk dat klanten en hun familie zo weinig mogelijk kopzorgen hebben. Phil at Home doet daarom beroep op een zorgvuldig geselecteerd netwerk van partners: van elektriciens tot traiteurs of allround herstellers. Maar ook technologische innovatie speelt een belangrijke rol. “Een van onze vaste steunpilaren is het veiligheidshorloge. Met één druk op de knop is hulp via de zorgcentrale onderweg, 24u op 24u”, legt Geertrui uit. “Ook als je met de hond op wandel bent of een fietstochtje in de bossen doet. Via het horloge, waar ook op esthetisch vlak aandacht aan is besteed, is op maat gemaakte hulp op elk moment binnen handbereik.”

Veilig wonen is één ding, maar ook sociaal contact blijft belangrijk. Zeker als je alleen woont. “Digitaal contact met kinderen en kleinkinderen is dit jaar eens zo belangrijk geworden. De meeste mensen zijn op zoek naar eenvoudige oplossingen voor de geïsoleerde tijden waarin we leven”, zegt Geertrui daarover. Een van zo’n oplossingen is een vereenvoudigde tablet. “Vooral de sociale functie is daarbij belangrijk. Dankzij die tablet kun je bellen, videochatten en foto’s krijgen en versturen met slechts drie eenvoudige klikken. Mijn vader zat in de testfase van de tablet. Op zijn 85ste koos hij alsnog voor de digitale weg. Hij vond het zo handig dat hij meteen een smartphone kocht. Whatsappvideocalls durven nog wel eens mislopen (lacht), maar zijn leven is er wel rijker door geworden.”

Net genoeg technologie

Alle veiligheidstoepassingen op deze tablet zijn bovendien makkelijk te volgen door de familie via één handige app. “Je hoeft dus geen aparte app voor het horloge of voor toegang tot het dienstensysteem te installeren. Alles zit gebundeld op hetzelfde platform.” En als fysieke bijstand toch nodig is, is één van de persoonlijke coördinatoren nooit ver weg. “Volgens ons werkt die ‘fygital’-aanpak het beste, en we geloven sterk in een all-in-one oplossing: vooruitstrevende technologie, gecombineerd met een menselijke toets”, aldus Geertrui. “Te veel technologie installeren zou trouwens alleen maar wantrouwen aanzwengelen. Mensen willen niet het gevoel hebben dat ze dag en nacht gemonitord worden.”

Vorig artikel
Volgend artikel