verzorging
Gezondheid

Trends in verzorging: Een mens is meer dan zijn huid

20.12.2023
door Jerom Rozendaal

Waar er voordien veelal gegrepen werd naar zalfjes en crèmes, ligt de nadruk in de verzorgingsindustrie tegenwoordig op innerlijke verzorging. Bovendien wordt er steeds meer uitgegaan van een holistische benadering van gezondheid en uiterlijk. 

“Ik heb grote verwachtingen van NAD+, een co-enzym dat in Amerika een sterke opmars kent, maar hier nog relatief onbekend is”, vertelt Jill Cnudde, oprichter van Bbody dat allerlei natuurlijke verzorgingsproducten verkoopt. “Ik noem het collageen on steroids. Het verjongt je lichaam op cellulair niveau en je uithoudingsvermogen gaat er sterk op vooruit.”

Het potentieel van het collageen, dat onder andere door de Kardashians gepromoot wordt op sociale media, staat niet op zich. “Er is de laatste jaren een verschuiving gaande van uiterlijke naar innerlijke verzorgingsmiddelen. Het idee dat meer en meer primeert in de verzorgingsindustrie is dat je uiterlijke gezondheid een reflectie is van je innerlijke gezondheid”, aldus Cnudde.

Opkomst van collagenen

Waar er vroeger naar een crème werd gegrepen voor een glanzende huid, slikken mensen tegenwoordig collagenen in de overtuiging dat dit de glans van de huid beïnvloedt. Deze verschuiving naar orale consumptie van verzorgingsmiddelen hangt ook sterk samen met een holistische benadering van verzorging waarbij het idee domineert dat verschillende aspecten van gezondheid en uiterlijk met elkaar verbonden zijn.

“Voeding, slaap, beweging: het is een totaalplaatje waarbij alle factoren op elkaar inspelen en iemands uiterlijk bepalen”, vertelt Morgane Leten, oprichter van Guud Woman, dat zich richt op voedingssupplementen en advies rond de menstruele gezondheid. Leten sluit zich aan bij de conclusies van Cnudde en ziet dat vrouwen ook steeds bewuster bezig zijn met hun gezondheid en actief informatie inwinnen voor verzorging. “Vroeger werden klanten bij de bestrijding van PMS algauw naar de pil of antidepressiva verwezen. Dat is nog steeds het geval, maar tegenwoordig is er ook meer besef dat er verzorgingsproducten bestaan om de effecten van de vrouwelijke cyclus te ondersteunen.”

Er is de laatste jaren een verschuiving gaande van uiterlijke naar innerlijke verzorgingsmiddelen.

- Jill Cnudde, Bbody

Rol van sociale media

Dat groeiende besef is volgens Leten niet het gevolg van wetenschappelijke inzichten of nieuwe technieken, maar vooral van het doorbreken van het taboe rond de vrouwelijke cyclus en menstruatie. “De vier fases van de vrouwelijke cyclus waren al langer bekend, maar er heerste een taboe op. Menstruatie werd als iets vies gezien en dat taboe wordt stilaan doorbroken.” Hierdoor kunnen bedrijven als Guud Woman vrouwen inspireren om hun menstruatiecyclus in hun voordeel te gebruiken.

Volgens haar speelt de opkomst van sociale media een belangrijke rol bij het doorbreken van deze taboes. Ook zij stelt dat TikTok, YouTube en andere socialemediakanalen een belangrijke rol spelen bij veranderende trends in de verzorgingsindustrie. “Volgens onderzoek gebruiken consumenten sociale media steeds meer om trends op te volgen.” Omdat Amerikaanse influencers domineren op sociale media, lijkt het alvast een kwestie van tijd voordat het collageen NAD+ gemeengoed is in België.

Vorig artikel
Volgend artikel