Home Maatschappij Gezondheid Maggie De Block: ‘De patiënt staat centraal’

Maggie De Block: ‘De patiënt staat centraal’
M
.

Iedereen kent tegenwoordig een 90-plusser of zelfs honderdjarige. Families hebben steeds vaker te maken met langdurig zieken die geconfronteerd worden met meerdere problemen tegelijkertijd. Volgens Maggie De Block moeten we onze gezondheidszorg nu hervormen om in de toekomst voor hen en voor alle andere patiënten goed te kunnen zorgen.

‘‘De Belgische gezondheidszorg is van wereldniveau: we zijn er dan ook terecht trots op. We moeten de kwaliteit van deze sociale bescherming koesteren en ervoor zorgen dat dit systeem voor onze kinderen en kleinkinderen blijft bestaan. Met andere woorden: we moeten het systeem duurzaam maken. Een duurzame sociale bescherming betekent dat de overheid in de toekomst de gezondheidszorg nog kan betalen, zonder veel te hoge bedragen te moeten vragen aan de patiënten. Dat wil ik kost wat kost vermijden.

Ik begrijp heel goed dat mensen zich vragen stellen bij besparingen in de gezondheidszorg. Maar ik wil de mensen geruststellen: we zullen hervormen, vereenvoudigen en verspilling wegwerken, maar daarbij staat de patiënt centraal. De zwaksten blijven in ieder geval gespaard. Het betreft zo’n 1,8 miljoen Belgen die genieten van een voorkeurregeling. Van deze mensen wordt in 2015 een bijdrage van 50 cent per persoon gevraagd. Meer niet.

Bij sommige specialisten zal het remgeld dat de patiënt zelf bijdraagt hoger liggen, maar dat geldt vooral bij specialisten waar je doorgaans maar één keer per jaar langsgaat. Bij andere specialisten, waar je meerdere keren langsgaat per jaar, daalt het remgeld. Voor diabetologen bijvoorbeeld, daalt het remgeld van 15,5 euro in 2014 naar 12 euro in 2015. En wat mensen meer betalen bij de specialist winnen ze terug door de verlaging van de prijs van geneesmiddelen. In 2015 zullen patiënten zo’n 25 miljoen minder betalen voor hun geneesmiddelen.

Daarnaast starten we nu ook een aantal grote hervormingen, zoals de financiering van de ziekenhuizen. Hier is de bedoeling vooral het ziekenhuislandschap anders en beter in te delen. Er komen ziekenhuizen waar je terecht kan voor basiszorg, die samenwerken met centra die gespecialiseerd zijn in zeer complexe ingrepen of waarvoor zeer gespecialiseerde apparatuur vereist is. De patiënt kan in deze gespecialiseerde centra rekenen op de beste zorg voor haar of zijn specifiek probleem. Over deze hervormingen zullen we natuurlijk eerst uitgebreid overleg plegen met alle betrokken diensten en hun vertegenwoordigers.

Maar hier stopt het niet. We zullen ook oplossingen moeten bedenken waardoor ouderen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen en zij toch omringd worden door zorgverleners die samenwerken om de grootste kwaliteit in zorg te geven. Hiervoor zullen we ongetwijfeld in onze gezondheidszorg aan kwaliteitsverbetering moeten doen.   

Tot slot wil ik hard werken aan de toegankelijkheid van onze gezondheidszorgen. Dit betekent dat de patiënt de zorg moet kunnen betalen. Maar ook dat we procedures moeten vereenvoudigen. Tegen 2019 zou elke patiënt bijvoorbeeld een eigen elektronisch patiëntendossier moeten hebben dat alle garanties op privacy biedt, maar dat tegelijkertijd ook gemakkelijk geraadpleegd kan worden door de patiënt zelf en door zorgverleners.

Veel werk op de plank hoor u ik zeggen, maar een dokter is gewoon 24/7 te werken. We kunnen dit samen aan. Ik ga er in ieder geval mijn uiterste best voor doen en wens u voor het komende jaar een zeer goede gezondheid.”

tekst Maggie De Block, Minister voor Sociale Zaken en Volksgezondheid

Lees meer.

Ook marketeers houden van data

Big Data is lang niet meer het exclusieve domein van IT, ook marketeers stappen gretig in het dataverhaal mee. Her en der zijn er zelfs al bedrijven die er hun corebusiness van hebben gemaakt. Hoe pakken ze het aan? En op welke manier maken ze het verschil?

Johan Driessens: ‘Het inzetten van employer branding in de...

Even surfen op de career pages van IT-bedrijven en ik merk dat iedereen elkaar simpelweg copy-paste, door dezelfde vacature-template uit 1952 te gebruiken die gerust het stiefbroertje van een doodsbrief kunnen zijn! Mensen, dit is geen War for Talent maar een grote matchingcrisis!

Carl Veys: Mobiliteit op maat lost fileleed op

De bedrijfswagen. Voor diegenen die erover beschikken, is het een erg gewaardeerd transportmiddel als onderdeel van hun loonpakket, voor anderen de oorzaak van alle verkeersellende. Maar het hoeft niet zo zwart-wit te zijn. De oplossing volgens mij? Een écht mobiliteitsbudget.

3 vragen aan… Adopt-ID

Adopt-ID: “Met een maakbedrijf bedoelen we bedrijven die producten ontwikkelen en/of produceren.Vroeger hadden deze bedrijven alle knowhow en technieken in huis, maar door de globalisering is dit niet meer het geval. Samenwerking met partnerbedrijven, interne en externe mensen, binnen of buiten België staat dus centraal. Dit zorgt ervoor dat de communicatie tussen bedrijven on point moet zijn."

Blockchain heeft grote impact op mens en bedrijf

Blockchain: tovertechnologie in de nabije toekomst? Of vooralsnog een abstract verhaal dat nog niet helemaal landt? Onze experts delen hun kennis, inzichten én voorspellingen, elk vanuit hun eigen branche.  

Pascale Naessens: ‘Koop vers, kook zelf en eet samen’

Het hele gezin draagt samen een grote verantwoordelijkheid. Maar ik kan je meteen geruststellen, het is eenvoudig: ‘geef het goede voorbeeld, begin bij jezelf’. Niet alleen jij, maar ook je gezin zal er gelukkig door worden. Denk eraan: koop vers, kook zelf en eet samen. Geniet ervan.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”