maaltijd
Gezondheid

Het tijdperk van vijf dagen per week een belegd broodje is definitief voorbij

14.09.2022
door Fokus Online

Een gezonde geest in een gezond lichaam: we zijn er ons steeds meer van bewust. En daar maakt evenwichtig en gevarieerd eten onlosmakelijk deel van uit. Zeker op de werkvloer, waar we tenslotte het leeuwendeel van ons actieve leven doorbrengen. 

De recente gezondheidscrisissen – niet alleen de coronapandemie maar ook het toenemend aantal gevallen van burn-outs, depressies, obesitas en diabetes – drukken ons met de neus op de feiten: de eigen gezondheid is goud waard en moet te allen tijde op de eerste plaats komen. Tel daarbij op dat we in een wereld leven die steeds meer gedigitaliseerd is – tot in het huishouden toe zijn apparaten via apps verbonden met de smartphone of met elkaar – en dat we ons met zijn allen meer zorgen maken over de klimaatverandering die we voor onze ogen zien plaatsvinden, en je beseft dat het tijd is voor een nieuw consumptiepatroon. 

“Als je vandaag werknemers in je bedrijf wil houden, moet je aan hun – terecht – toegenomen eisen tegemoetkomen. Die eisen draaien vooral rond wellbeing: telewerken, extra voordelen, een bedrijfsfiets of e-steps, maar ook gezond eten en drinken”, zegt Jean-Patrick Smal, die samen met Stefanie Vanderstraeten SmartFridge runt, een bedrijf dat via slimme koelkasten gevuld met een gezond en lokaal bereid aanbod werkgevers daarbij wil helpen. “Het is ongelooflijk hoeveel mensen daar vandaag mee bezig zijn. Dat speelt trouwens ook in het voordeel van werkgevers: werknemers die zich goed voelen, zullen beter presteren.”

Als je vandaag werknemers in je bedrijf wil houden, moet je aan hun toegenomen eisen tegemoetkomen.

Daar spelen jullie met die intelligente koelkasten op in. Maar op die manier wordt ook heel wat verspilling tegengegaan. Is dat iets waar bedrijven zelf om vragen?

Jean-Patrick Smal: “Er is letterlijk geen enkel bedrijf waar we al langs zijn geweest dat geen vragende partij is voor zero waste. Om die reden zijn we voor de voedseloverschotten een samenwerking aangegaan met Too Good to Go, dat overschotten tegen verminderde prijs aan particulieren aanbiedt. Maar we trekken duurzaamheid nog verder door: alle producten worden – nog het liefst in emissievrije voertuigen – geleverd in verpakkingen op basis van plantaardige materialen, die recycleerbaar en composteerbaar zijn. Dat is trouwens ook iets wat investeerders anno 2022 verwachten.

Bedrijven bestelden vaak kant-en-klare gerechten bij ons cateringbedrijf, maar dan begon de zogenaamde Tetris in de koelkast. Hieruit is het idee van SmartFridge op de markt te brengen ontstaan. 

Er is ook heel wat efficiëntiewinst, lijkt me.

Stefanie Vanderstraeten: “Absoluut. Werknemers die een gezonde maaltijd willen, moeten niet langer de auto in stappen en kilometers rijden – wat zeker in bedrijventerreinen al eens het geval kan zijn – om vervolgens terug te keren. Laat staan dat ze dat leuk vinden, zeker in de winter of als het regent. Nu kunnen ze van aan hun bureau via hun persoonlijke account op hun smartphone het menu bekijken, een keuze maken en vervolgens naar de verdieping in kwestie gaan om hun maaltijd op te halen.” 

maaltijd

Zijn er nog voordelen voor bedrijven en werknemers?

Stefanie Vanderstraeten: “Veel bedrijven werken met grootkeukens die een aanzienlijke kost uitmaken. Niet alleen omwille van de maaltijden, maar ook het personeel. Een geconnecteerde koelkast werkt volledig autonoom én kan tot 160 maaltijden per dag beleveren. Bovendien kunnen mensen er 24/7 terecht en dus ook ’s avonds een maaltijd mee naar huis nemen – terwijl een grootkeuken in een bedrijf doorgaans om 14 uur de deuren al sluit. Voor pakweg advocaten die nooit weten wanneer ze precies uit de rechtbank zullen komen, is zo’n geconnecteerde koelkast die altijd beschikbaar is en cashless en contactloos werkt bijvoorbeeld een zegen (lacht). Kortom, het past volledig in de nieuwe
consumptiemogelijkheden die medewerkers steeds meer willen verkennen.”

Hoe belangrijk zijn gezonde maaltijden voor werknemers vandaag?

Stefanie Vanderstraeten: “De hedendaagse consument verlangt dat zijn eten vers, kwalitatief, zo lokaal mogelijk geproduceerd en liefst aantrekkelijk geprijsd is. En gezond en gevarieerd, want het tijdperk van elke dag een broodje is sowieso voorbij. Op onze maaltijden staan bovendien de houdbaarheidsdatum, allergenen en de nutritionele waarden vermeld. 

Vorig artikel
Volgend artikel