Home Maatschappij Gezondheid Gun je lichaam tijd om een doel te bereiken

Gun je lichaam tijd om een doel te bereiken

De voorbije jaren zijn we met zijn allen weer meer gaan bewegen. Toch geldt ook hier de gouden regel ‘bezint eer ge begint’. Sporten is goed voor het lichaam, maar roekeloos het lichaam tot uitersten drijven, kan zich ook snel wreken.

Runners high

Als we de laatste jaren kijken naar het groeiend succes van loopwedstrijden als Ten Miles of Brussels Half Marathon dan krijgen we een deelnemersveld evenredig aan de opkomst bij een zomerfestival. Of het nu lopen, fietsen, zwemmen of fitnessen betreft: de Belg is massaal weer aan het sporten gegaan. Gelukkig maar, want dat is goed voor het lichaam, de sociale contacten én de financiële gezondheid van de sportverenigingen. “Een absolute win-win situatie voor het lichaam”, bevestigt Lieven Maesschalck, oprichter en hoofdkinesist van het rehab- en preventiecentrum Move to Cure in Antwerpen. Maesschalck was tot voor kort hoofd van de medische staf van de Koninklijke Belgische Voetbal Bond. Hij stelt dat sporten niet alleen een gunstige invloed heeft op de spieren, maar ook op het cardiovasculaire, de ademhaling, de stofwisseling en op de hersenen. “Bewegen heeft zo veel invloed op het lichaam dat de impact zijn gelijke niet kent. Het cliché ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’ is niet uit de lucht gegrepen.”

Het lichaam wordt er niet alleen beter van, ook het gevoel dat je achteraf overhoudt, bevestigt dat goede gevoel. De hersenen maken endorfines aan waardoor je na de beweging een verheven gevoel krijgt. “De zogenaamde runners high”, vult Maesschalck aan. “Het zorgt ervoor dat sporters telkens dat gevoel opzoeken, omdat het bevestigt hoe het lichaam zich na beweging moet voelen, namelijk goed.” Sporten moet je doen dus. Toch predikt Maesschalck voorzichtigheid. Zoals Rome niet op één dag werd gebouwd, zal een recreatieve sporter geen marathon lopen na een maandje trainen. “Laat je begeleiden door een professional en ken je grenzen. Ieder lichaam is anders. Luister naar je lichaam en laat je niet leiden door competitiedrang of sociale sportdruk die anderen je kunnen opleggen.”

Pijn is een niet te negeren signaal

Lieven Maesschalck

Verstandig sporten

Gelukkig heeft het lichaam een sensor die sporters een halt toe roept wanneer ze de intentie hebben om in het rood te gaan: pijn. “Een niet te negeren signaal”, vult Maesschalck aan. “Pijn is er niet zomaar. Het geeft aan dat je niet goed bezig bent. Let op, want het is niet omdat je pijn hebt dat je moet stoppen met sporten. Wie pijn heeft tijdens het lopen, kan gaan zwemmen of fietsen. Het hoeft een rem op beweging te zijn.” Wie echter toch niet luistert naar de pijnsignalen en doorgaat tot een overbelasting optreedt, kan twee keer bedrogen uitkomen. “Enerzijds zit je met de fysieke blessure en anderzijds is er ook een belangrijke mentale component. De sporter denkt dat het lichaam het niet aan kan en hij gooit de handdoek. Terwijl het gewoon de aanpak is die fundamenteel fout is. Vandaar dat die professionele begeleiding essentieel is.” Maesschalk stelt dat die begeleiding zelfs al kan middels Start2run of Start2bike. De voorschriften zijn er en de tips zijn eenvoudig toe te passen waardoor het de mensen aanspoort tot verstandig sporten.

Sport mag geen obsessie zijn, maar moet fun zijn

Lieven Maesschalck

En dat verstandig sporten, start met een realistische doelstelling. Weet welk lichaam je hebt, hoe je conditie is en besef tijdig wanneer de lat te hoog wordt gelegd. “Sport mag geen obsessie zijn, maar moet fun zijn”, besluit Maesschalck. “Het moet een ‘well be’ gevoel opwekken, maar het moet leuk blijven voor de sporter. Wanneer bewegen een kwelling wordt, is dat geen positief signaal.” Gun je lichaam dus voldoende tijd om iets te bereiken en doe dat op een leuke manier. Het sociale aspect is hier erg belangrijk. Dat kan ervoor zorgen dat men volhard in wat men doet. En wil je een doel stellen om een marathon te lopen? Maesschalck: “Doe dat dan, maar stel niet meteen als doel om er tien te lopen. Wees telkens realistisch als je op een goeie en gezonde manier wil sporten.” James, de loopschoenen graag!

MEER

‘Live the best life’

Els PynooDeze zomer ben ik 50 geworden. Ik sta dus aan het begin van de tweede helft van mijn leven en heb 100 procent vertrouwen in de toekomst.

Zeven keer levenslang

Chronische ziektesPlots een diagnose krijgen die je levenslang aan medicatie en een aangepaste levensstijl bindt: leuk is anders. Gelukkig leven we in het jaar 2014 en kunnen we sommige chronische ziektes een halt toe roepen middels een adequate behandeling.

Jenga op europaletten

verpakkingenEen efficiënte verpakking begint bij de producent, bestrijkt een vlot transport en eindigt op een correcte manier op het schap van een warenhuis. Een totaalproces dat niet snel en ondoordacht mag gebeuren. Efficiënt verpakken kan de totale kostprijs van het product immers gunstig beïnvloeden.

Liefde is….

liefde Zoetje hier, liefje daar: de koosnaampjes worden met Valentijn nog iets vlotter in de mond genomen dan op een gewone dag. Het is dé dag om je lief te verrassen. Ook Bekend Vlaanderen doet mee. Maar hoe romantisch komen zij uit de hoek met het feest van Cupido om de hoek? Hugo Segal, Roel Vanderstukken en Femke Herygers klappen uit de biecht.

Reizen? Dat is plannen!

reizen Reizen met een baby betekent voor heel wat ouders pure stress. Maar vergeet niet dat dit het ideale moment is voor wat qualitytime.

Samenwerking is de sleutel tot logistieke optimalisatie

Files, complexe regelgeving en e-commerce: uitdagingen genoeg voor de logistieke sector. Een product van A naar B vervoeren klinkt simpeler dan het lijkt. Tegen welke logistieke problemen lopen bedrijven en organisaties aan en wat valt daaraan te doen. We legden het voor aan drie experts.