Home Maatschappij Gezondheid Gun je lichaam tijd om een doel te bereiken

Gun je lichaam tijd om een doel te bereiken

De voorbije jaren zijn we met zijn allen weer meer gaan bewegen. Toch geldt ook hier de gouden regel ‘bezint eer ge begint’. Sporten is goed voor het lichaam, maar roekeloos het lichaam tot uitersten drijven, kan zich ook snel wreken.

Runners high

Als we de laatste jaren kijken naar het groeiend succes van loopwedstrijden als Ten Miles of Brussels Half Marathon dan krijgen we een deelnemersveld evenredig aan de opkomst bij een zomerfestival. Of het nu lopen, fietsen, zwemmen of fitnessen betreft: de Belg is massaal weer aan het sporten gegaan. Gelukkig maar, want dat is goed voor het lichaam, de sociale contacten én de financiële gezondheid van de sportverenigingen. “Een absolute win-win situatie voor het lichaam”, bevestigt Lieven Maesschalck, oprichter en hoofdkinesist van het rehab- en preventiecentrum Move to Cure in Antwerpen. Maesschalck was tot voor kort hoofd van de medische staf van de Koninklijke Belgische Voetbal Bond. Hij stelt dat sporten niet alleen een gunstige invloed heeft op de spieren, maar ook op het cardiovasculaire, de ademhaling, de stofwisseling en op de hersenen. “Bewegen heeft zo veel invloed op het lichaam dat de impact zijn gelijke niet kent. Het cliché ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’ is niet uit de lucht gegrepen.”

Het lichaam wordt er niet alleen beter van, ook het gevoel dat je achteraf overhoudt, bevestigt dat goede gevoel. De hersenen maken endorfines aan waardoor je na de beweging een verheven gevoel krijgt. “De zogenaamde runners high”, vult Maesschalck aan. “Het zorgt ervoor dat sporters telkens dat gevoel opzoeken, omdat het bevestigt hoe het lichaam zich na beweging moet voelen, namelijk goed.” Sporten moet je doen dus. Toch predikt Maesschalck voorzichtigheid. Zoals Rome niet op één dag werd gebouwd, zal een recreatieve sporter geen marathon lopen na een maandje trainen. “Laat je begeleiden door een professional en ken je grenzen. Ieder lichaam is anders. Luister naar je lichaam en laat je niet leiden door competitiedrang of sociale sportdruk die anderen je kunnen opleggen.”

Pijn is een niet te negeren signaal

Lieven Maesschalck

Verstandig sporten

Gelukkig heeft het lichaam een sensor die sporters een halt toe roept wanneer ze de intentie hebben om in het rood te gaan: pijn. “Een niet te negeren signaal”, vult Maesschalck aan. “Pijn is er niet zomaar. Het geeft aan dat je niet goed bezig bent. Let op, want het is niet omdat je pijn hebt dat je moet stoppen met sporten. Wie pijn heeft tijdens het lopen, kan gaan zwemmen of fietsen. Het hoeft een rem op beweging te zijn.” Wie echter toch niet luistert naar de pijnsignalen en doorgaat tot een overbelasting optreedt, kan twee keer bedrogen uitkomen. “Enerzijds zit je met de fysieke blessure en anderzijds is er ook een belangrijke mentale component. De sporter denkt dat het lichaam het niet aan kan en hij gooit de handdoek. Terwijl het gewoon de aanpak is die fundamenteel fout is. Vandaar dat die professionele begeleiding essentieel is.” Maesschalk stelt dat die begeleiding zelfs al kan middels Start2run of Start2bike. De voorschriften zijn er en de tips zijn eenvoudig toe te passen waardoor het de mensen aanspoort tot verstandig sporten.

Sport mag geen obsessie zijn, maar moet fun zijn

Lieven Maesschalck

En dat verstandig sporten, start met een realistische doelstelling. Weet welk lichaam je hebt, hoe je conditie is en besef tijdig wanneer de lat te hoog wordt gelegd. “Sport mag geen obsessie zijn, maar moet fun zijn”, besluit Maesschalck. “Het moet een ‘well be’ gevoel opwekken, maar het moet leuk blijven voor de sporter. Wanneer bewegen een kwelling wordt, is dat geen positief signaal.” Gun je lichaam dus voldoende tijd om iets te bereiken en doe dat op een leuke manier. Het sociale aspect is hier erg belangrijk. Dat kan ervoor zorgen dat men volhard in wat men doet. En wil je een doel stellen om een marathon te lopen? Maesschalck: “Doe dat dan, maar stel niet meteen als doel om er tien te lopen. Wees telkens realistisch als je op een goeie en gezonde manier wil sporten.” James, de loopschoenen graag!

MEER

5 tips om een schone en stimulerende werkruimte te...

Wat motiveert medewerkers? Heb je daarbij al eens aan schone werkruimtes gedacht? Ze bieden een stimulerende omgeving, of zijn soms gewoonweg noodzakelijk om een job correct uit te voeren. Met onderstaande aandachtspunten is je bedrijf steeds tiptop in orde.

Feesten in de tuin… waar anders?

Gekleurde lampionnen in de bomen, heerlijk geurende lavendel en worsten die lekker op de barbecue liggen te pruttelen. Er bestaat geen twijfel over: een feest in je eigen tuin is nog altijd het gezelligst. Maar hoe begin je eraan?

Dementie: de aandoening die niet vergeten mag worden

MaatschappijOp 22 september organiseert de Alzheimer Liga Vlaanderen, samen met enkele andere organisaties, weer een Werelddag Dementie. Wat houdt deze dag in en waarom is het belangrijk om dementie blijvend onder de aandacht te brengen? Hilde Lamers, directeur van de Alzheimer Liga Vlaanderen, legt uit.

Intelligent recycleren wordt de toekomst

Alles wordt verpakt, maar de wereld moet properder. Veel properder. Maar de hamvraag blijft: hoe verbinden we die twee items met elkaar zodat zowel de industrie, de consument en moeder aarde tevreden zijn? Niet makkelijk, maar met moderne techniek en een gerichte aanpak moeten we op termijn perfecte alternatieven kunnen vinden.

Industrial Internet of Things: basis voor de toekomst van...

Industrial Internet of ThingsDigitale revolutie heeft ook de industrie bereikt. Wat betekent Industrial Internet of Things (IIoT) voor productieomgevingen waar hoge kwaliteit, lage foutmarges en korte levertijden centraal staan? Hoe complex is het om verschillende IT-systemen op elkaar af te stemmen, cybersecurity te borgen én klantgericht te blijven?

Het opvoeden van je huis doe je zo

Multifunctioneel huisDat je kinderen naar analogie met het cliché ‘zo snel groot worden’, lijkt de plek waar je met hen samenhokt vaak even snel te klein te worden. Bij iedere centimeter dat je uk in de hoogte groeit, lijkt je woonst wel een paar vierkante meter te krimpen. Gelukkig zijn er manieren om, naast je kroost, ook je huis de nodige ‘opvoeding’ te geven.