gezondheidsongelijkheid_gezond_ongezond_voeding
Agri & Food

Gezonde voeding kent veel facetten

In onze maatschappij worden we om de oren geslagen met producten die minder vet of suikers zouden bevatten, en horen we maar al te vaak hoe belangrijk het is om een gezond voedingspatroon in het leven te roepen. Maar er wordt wel eens geopperd dat gezonde voeding ook per definitie duur is. Duwt gezonde voeding werkelijk het kassatotaal de hoogte in? 

In onze maatschappij worden we om de oren geslagen met producten die minder vet of suikers zouden bevatten, en horen we maar al te vaak hoe belangrijk het is om een gezond voedingspatroon in ons leven te roepen. Men oppert hier en daar ook dat gezonde voeding per definitie duur is. Maar duwt gezonde voeding werkelijk het kassatotaal de hoogte in? 

De gemiddelde Belg heeft op vlak van gezonde voeding nog wat werk, dat blijkt uit de gezondheidsenquête van Sciensano. We graaien nog te vaak in de chipszak, terwijl we beter een handjevol noten kunnen eten. Ook zwichten we nog al te vaak voor ons dagelijks stuk vlees. Dierlijke eiwitten, die ook terug te vinden zijn in melk en kaas, vormen momenteel 60 procent van onze gemiddelde dagelijkse inname. Idealiter schroeven we dit terug naar 40 procent en consumeren we meer plantaardige eiwitten. Plantaardige voeding wordt ook door dr. An Lebacq van het Vlaams Instituut Gezond Leven aangeprezen: “Op weekbasis raad ik minstens één vegetarische maaltijd aan. Peulvruchten zijn een gezond en betaalbaar alternatief. Aan groenteburgers worden vaak onnodige toevoegingen gedaan.”

Spel van vraag en aanbod

Als we het specifiek hebben over de financiële impact van gezonde voeding, dan kunnen de schommelende prijzen van verse producten, zoals groenten en fruit, een rol spelen bij het opstellen van een gezond voedingspatroon. Bij mislukte oogsten daalt het aanbod. Dat weerspiegelt zich in een hogere prijs. Vorig jaar hadden de coronamaatregels dan weer een sterke invloed op de prijs. De Nationale Bank van België berekende dat de prijs van fruit het hele jaar door steeg, met een uitschieter van 11,6 procent in het tweede kwartaal. De verantwoordelijkheid daarvoor leggen critici bij de overheid, voornamelijk omdat zij supermarkten verboden om kortingen te geven voor een tijdje.

De toegang tot verse producten wordt hierdoor bemoeilijkt voor mensen in maatschappelijk kwetsbare posities. Steden zoeken daarom actief naar oplossingen om ook deze groep van een aanbod aan gezonde voeding te voorzien. Arnout Vercruysse, coördinator van Food Act 13, vertelt welke initiatieven de stad Kortrijk al op poten heeft kunnen zetten: “In het armoedebestrijdingsplan werd onder andere ingezet op gezonde voeding. Het is enorm belangrijk dat een gezonde maaltijd toegankelijk is voor iedereen. Om dat te realiseren is er eerst een sociaal restaurant geopend. Daar vind je gezonde voeding aan een betaalbare prijs. Wat je betaalt is afhankelijk van je inkomen.”

Voor een tweede project gingen ze een samenwerking aan met Colruyt Group. “Zij waren heel geëngageerd en zochten nog een manier om structureel mee te werken aan armoedebestrijding. Uiteindelijk is daar ‘Aan tafel met 1-2-3 euro’ uitgekomen. Dat is een kookboekje met gezonde voeding. Alle maaltijden zijn steeds voor drie volwassenen en te bereiden met een budget van drie tot negen euro. Om deze mensen blijvend te laten nadenken over gezonde voeding, krijgen zij om de week een boekje thuisgestuurd.”

Het is enorm belangrijk dat een gezonde maaltijd toegankelijk is voor iedereen.

Arnout Vercruysse, Food Act 13

Invloed van promoties

In normale omstandigheden, zonder pandemie dus, zijn in de supermarkt of bij de groenteboer wel steeds promoties te vinden, voornamelijk op seizoensgroenten. Dit is dus beter voor je portemonnee maar ook voor het milieu, doordat de groenten lokaal aangekocht zijn en dus geen al te grote afstand moeten afleggen. Om te profiteren van deze korting is een goede planning van belang. Lebacq: “Als je vooraf geen boodschappenlijstje maakt en je niet nadenkt over het weekmenu, kan het gebeuren dat je verse producten moet weggooien. Zo valt het kopen van gezonde voeding weer duurder uit.”

Om rond te komen met een beperkt budget kun je ook kiezen voor diepvriesfruit of groenten in blik. In de supermarkt zijn er heel wat opties die niet onderdoen voor hun verse variant, ondanks het feit dat veel mensen daar nog niet van overtuigd zijn. Toevoegingen, zoals bijvoorbeeld room, zijn natuurlijk geen gezonde optie. Anderzijds kun je gewoon diepvrieserwten als alternatief voor je verse erwten aankopen. De misvatting dat groenten in blik slechter zijn dan verse groenten komt waarschijnlijk doordat producenten zout toevoegen voor een langere houdbaarheid. Door ze even onder de kraan te houden, is het zout zo weer weg.

Voedingsmiddelen bomvol suikers, vetten en koolhydraten, worden eveneens vaak in promotie gezet door de supermarkt. Hierdoor worden consumenten sneller verleid het product te kopen, zegt Lebacq: “Marketing speelt een grote rol tijdens het winkelen. In de samenleving word je vaak geprikkeld om te kiezen voor ongezonde voeding. Dit wordt bijvoorbeeld goedkoop in de markt gezet, maar ook in het straatbeeld zien we veel vaker advertenties voor cola en donuts dan voor havermout en water.”

Maar er zijn meer factoren die de inhoud van onze winkelkar bepalen: “Naast de prijs zijn er nog andere drempels als je gezonder wilt gaan eten. Zo neemt het klaarmaken van een gezonde maaltijd nu éénmaal meer tijd in beslag dan het opwarmen van een diepvriespizza. Op dagen dat het sneller vooruit moet gaan in de keuken, vormt dit een struikelblok. Thuis kun je ook nog sociale druk ervaren van andere gezinsleden. Kinderen beginnen bijvoorbeeld te klagen als een van de ouders een nieuw gerecht klaarmaakt bomvol groenten. De volgende keer dat je een nieuw gerecht probeert zal deze ervaring de keuze om gezond te eten bemoeilijken.”

Gezonde voeding geen prioriteit 

Als we dan kijken naar mensen in een kwetsbare positie, spelen er nog meer factoren mee. Uit een rapport van het Vlaams Instituut Gezond Leven blijkt dat er in de maatschappij sprake is van gezondheidsongelijkheid. Dit gaat zo ver dat Belgen met een lager diploma meer kans hebben om gezondheidsproblemen zoals obesitas te vertonen.

Lebacq verklaart dat deze ongelijkheid komt door de psychologie van schaarste: “Mensen in een maatschappelijk kwetsbare positie worden al op zo veel vlakken in hun leven met problemen geconfronteerd, en deze problemen zorgen ervoor dat zij het klaarmaken van een gezonde maaltijd niet bovenaan hun prioriteitenlijstje staat. Zo weten sommigen bijvoorbeeld niet zeker of ze op het einde van de maand nog wel de huur kunnen betalen.”

Anderen hebben doorgaans niet de middelen om naar de grote supermarkt buiten het dorp te gaan, waardoor zij moeten terugvallen op de duurdere buurtsupermarkten. “Bij gezinnen met jongere kinderen speelt de gezinssituatie ook nog een rol. De ouders hebben bijvoorbeeld geen geld om een cadeau te kopen voor de verjaardag van een klasgenootje, waardoor zij de kinderen niet naar het feestje laten gaan. Zij compenseren dit door bijvoorbeeld een zakje chips te geven in de supermarkt. De ouders kunnen hun kinderen zoiets wel gunnen en halen daar voldoening uit.”

vrouw_supermarkt_voeding_large

Gebrek aan keuzevrijheid

In België zijn er verder heel wat gezinnen afhankelijk van de voedselbank. Uit cijfers van de Belgische federatie van Voedselbanken blijkt dat bijna 500.000 personen in België voedselhulp nodig hadden in 2019. Omgerekend is dat maar liefst één op de vijf Belgen. Vercruysse vertelt dat de verbetering van de voedselhulp een belangrijk kernconcept is in het hele armoedebestrijdingsplan: “Na een rondvraag bij voedingsdistributiecentra kwam eigenlijk naar voren dat er een tekort was aan verse voeding. Food Act 13 klopt bij lokale bakkers en grootwarenhuizen aan om voedseloverschotten op te halen en dit probleem op te lossen.”

Ondertussen heeft het project verschillende vaste partners gevonden: ‘’We werken met een dertigtal aanbieders, waaronder Colruyt Group, Aldi, Carrefour en METRO, maar ook lokale handelaars werken mee. Ieder jaar herverdelen we ongeveer 380.000 kilo verse voeding. Dit leveren we aan de voedselverdeelpunten en welzijnsorganisaties, maar ook aan jongeren die leven in een precaire thuissituatie.’’

“Natuurlijk zou niemand levenslang afhankelijk moeten zijn van noodhulp. Het is dan ook belangrijk te blijven investeren in armoedebestrijding. Food Act 13 is naast de voedseldistributie ook een activeringsplatform. Er zijn in de organisatie een dertiental leerwerknemers die iedere dag de voedseloverschotten bij de winkels ophalen. We richten ieder jaar ook een aantal kookworkshops in om mensen in armoede te inspireren.”

De gemiddelde Belg kan dus nog wat aanmoediging gebruiken om gezonder te eten. Voor de een is de afstand naar de pizzazaak op een vrije zondag te ver, voor de ander spelen er ook nog financiële moeilijkheden mee. Om gezonde voeding in supermarkten te promoten, adviseert Lebacq een suikertaks. Die is er momenteel al op suikerhoudende dranken, maar of deze regel nuttig is, betwijfelt ze.

“Over een suikertaks bestaan nog heel wat vooroordelen. Zo zou het supermarkten in buurlanden aantrekkelijker maken. Er wordt ook gedacht dat mensen met een lager inkomen sterker getroffen worden door deze taks. Het plaatje is alleen veel genuanceerder. Een taks kan worden ingevoerd op producten in de supermarkt. Maar ook bij de producenten is het mogelijk een taks te hebben op grondstoffen. Hierdoor zullen zij sneller geneigd zijn te zoeken naar gezondere alternatieven. Deze zaken moet je allemaal uittesten en evalueren, voordat je conclusies trekt.”

18.06.2021
door Laura Herijgers

Ontdek meer

Vorig artikel
Volgend artikel