digitale toepassingen
Gezondheid

Een dokter in je broekzak

01.03.2022
door Ciara Reid

Digitale toepassingen banen zich een weg naar de gezondheidszorg. En dat is maar goed ook. Digitale toepassingen zorgen immers voor uiterst gepersonaliseerde zorg en helpen om lacunes in de gezondheidszorg op te vullen. 

Steeds meer zorgapps

Er worden steeds meer apps ontwikkeld die de communicatie tussen patiënten en zorgverleners verbeteren en zorg optimaliseren. Gaande van toepassingen voor revalidatie bij een knie- of heupprothese, over logopedische begeleiding tot de opvolging van klinische proeven.

“Als Belgische federatie van de industrie van de medische technologieën, zien we het aantal innovaties enorm accelereren”, zegt Steven Vandeput, adviseur bij beMedTech. “Onze federatie telt een tweehonderdtal bedrijven die allemaal fabrikanten of verdelers zijn van medische hulpmiddelen. Samen brengen zij meer dan 500.000 medische technologieën tot bij de patiënt, en realiseren gezamenlijk een jaaromzet van 2,4 miljard euro enkel en alleen op de Belgische markt.”

Remote patient monitoring

Een van de subdivisies van de medische hulpmiddelen zijn de ‘remote patient monitoring’-applicaties zoals RemeCare, een toepassing voor de ambulante opvolging van patiënten. “Via een geconnecteerd en integratief platform digitaliseren we transmurale zorg, een dynamische vorm van zorg waar meerdere zorgverleners bij betrokken zijn. Dit kan bijvoorbeeld thuiszorg via een huisarts en polikliniek betekenen”, vertelt Jo Ravelingien, CEO van RemeCare. “De technologie wordt momenteel ingezet voor een veertigtal toepassingsgebieden met verschillende zorgpaden zoals kanker, MS, hartfalen, mucoviscidose en zelfs COVID-19.”

“In tegenstelling tot informatieve gezondheidsapps zoals activity trackers, hebben medische apps een Europese CE-markering als medisch hulpmiddel. Dit garandeert dat ze conform zijn aan de strenge regelgeving en dat hun performantie en veiligheid gestaafd werden door klinische studies. Om de patiënt en zorgverlener wegwijs te maken in de overvloed aan apps die er bestaan rond gezondheidszorg in de brede zin, heeft de overheid samen met de industrie in 2018 hiervoor de mHealth validatiepiramide als kader opgericht”, zegt Vandeput. Dit platform centraliseert alle relevante en noodzakelijke informatie over mobiele applicaties voor patiënten, zorgprofessionals en zorginstellingen.

Doordat patiënten zelf meer betrokken worden, merken we een grotere patiënttevredenheid en hogere therapietrouw.

- Steven Vandeput

Bijdragen aan continue en uiterst gepersonaliseerde zorg

“In tegenstelling tot de hoofdzakelijk gefragmenteerde en occasionele zorg vandaag, kunnen digitale tools met ingebouwde intelligentie bijdragen aan continue en uiterst gepersonaliseerde zorg, afgestemd op de individuele behoeften van de patiënt. Doordat patiënten zelf meer betrokken worden, merken we een grotere patiënttevredenheid en hogere therapietrouw”, zegt Vandeput.

“Door de continue monitoring komen veranderende waarden sneller aan het licht”, gaat Ravelingien verder. Vandeput stemt daarmee in: “Dit zorgt voor een betere preventie en snellere detectie, zeker in het geval van chronische ziekten.” “In geval van nood kunnen we snel schakelen, waardoor een eventuele ingreep en hersteltraject vaak minder drastisch zijn dan bij een latere diagnose”, besluit Ravelingien. “Daarnaast kan de technologie een deel van de workload van drukbezette specialisten opvangen.” 

Vandeput beaamt dit: “De pandemie legde een aantal lacunes in de gezondheidszorg bloot. Die trend zal door de vergrijzing en het toenemend aantal chronische aandoeningen alleen maar verder stijgen. Door digitale toepassingen kunnen we efficiënter omspringen met het beschikbare medisch personeel en de budgetten.”

Win-winsituatie

Gezien de overduidelijke win-winsituatie zou je verwachten dat de overheid de implementatie ervan enorm stimuleert. “De technologie is er, net als de bereidheid van zowel de zorgverleners als de patiënten. Maar helaas laten de implementatie en integratie binnen het gezondheidssysteem op zich wachten”, zegt Vandeput. Ravelingien benadrukt dat de beperkte toegang tot de terugbetalingssystemen van het RIZIV vandaag de dag de grootste barrière vormt. “Hierdoor bevinden we ons in een spreidstand die op lange termijn niet vol te houden is. Want zonder financiële compensatie is het moeilijk om te blijven innoveren.”

Vorig artikel
Volgend artikel