Home Maatschappij Gezondheid Budgetvriendelijk renoveren in de zorg

Budgetvriendelijk renoveren in de zorg

Veel geld voor renovatiewerken hebben zorgorganisaties doorgaans niet. Op de kleintjes letten is dus de opdracht. Dat kan bijvoorbeeld door onderhoudsklussen aan een maatwerkbedrijf uit te besteden. Paintfactory en sociaal economie-bedrijf SOBO tonen hoe het werkt. 

Zelfs voor een nieuwe lik verf zal een ziekenhuis, crèche of woonzorgcentrum algauw enkele duizenden tot tienduizenden euro’s moeten neerleggen. Geld dat velen niet zomaar ter beschikking hebben. Om de kosten te drukken, kan het voor die zorgorganisaties dan ook interessant zijn om met ondernemingen uit de sociale economie samen te werken. Vaak bieden zij aan budgetvriendelijke tarieven allerhande renovatie- en onderhoudsdiensten aan. 

Evenveel kwaliteit
Dat laatste is bijvoorbeeld het geval bij SOBO, een maatwerkbedrijf uit Brugge. “Wij isoleren, schilderen, doen kleine schrijnwerken uit en helpen bij allerhande onderhoudsklussen”, vertelt directeur David Rotsaert. Bij SOBO werken mensen met een zogenaamde ‘afstand tot de arbeidsmarkt’. Vaak zijn het mensen die gedurende jaren niet gewerkt hebben en nu de draad weer proberen op te pikken. “In groepjes van vier à vijf en onder begeleiding van een ervaren en technisch geschoolde medewerker voeren ze de werken uit”, legt David uit. “Zo krijgen ze al doende de vaardigheden in de vingers. In het ideale scenario kunnen ze na verloop van tijd naar de reguliere economie doorstromen.”

Ook al hebben medewerkers in de sociale economie iets meer tijd nodig voor een opdracht, het eindresultaat mag er zijn. Dat weet ook Dries Lescouhier, commercieel directeur van Paintfactory. “Wij werken geregeld met maatwerkbedrijven samen en zijn daar heel tevreden over. Er waren projecten in scholen, bij openbare besturen, huisvestingsmaatschappijen, vzw’s, noem maar op. Eén voor één brachten onze partners uit de sociale economie die tot een goed einde.” Paintfactory probeert de schilders van de maatwerkbedrijven zelf ook te ondersteunen, bijvoorbeeld door extra opleidingen te organiseren. “Wij leren hen dan bepaalde technieken aan en tonen waarvoor ze extra aandacht moeten hebben. Soms gaan we ook op de werven zelf langs om als een onafhankelijke jury hun werk te beoordelen.”

Samenwerken met de sociale economie is voor Paintfactory de evidentie zelve. De slogan van het bedrijf luidt dan ook niet voor niets ‘verf met impact’. Dat sociaal engagement zat er volgens Dries al van bij de start van de verffabriek in 1946 in. Toen al had het familiebedrijf de ambitie om ‘verf voor iedereen’ toegankelijk te maken. Via onze samenwerking met maatwerkbedrijven zetten we dat nu verder. Die aanpak maakt van ons een buitenbeetje in de sector.”

Infosessies over sociale economie
En er is meer. Want om ook andere organisaties met de voordelen van de sociale economie te laten kennismaken, lanceerde Paintfactory onlangs de campagne ‘Wij zetten alle kansen in de verf’. Onder die noemer organiseert de verfproducent op verschillende plaatsen in Vlaanderen infosessies met sprekers uit de sociale economie. De eerste editie vond op 12 oktober plaats in de winkel van Paintfactory in Brugge. Deelnemers kregen er uitleg over de werking van maatwerkbedrijven, maar ook over de mogelijke technische verfsystemen en kleurgebruik. “Dat de ene verf kras- en slijtvaster is dan de andere, daar staan zorgorganisaties vaak niet bij stil”, vertelt Dries. “Hetzelfde met kleurgebruik. Heldere kleuren bijvoorbeeld helpen mensen met dementie om zich te oriënteren. Het zijn kleine tips, maar ze kunnen voor organisaties én hun patiënten een wereld van verschil betekenen.”

Minou Esquenet, de Brugse schepen van tewerkstelling en sociale economie, noemt het initiatief van Paintfactory alvast een schot in de roos. “Samenwerking tussen bedrijven uit de sociale en de reguliere economie kunnen we alleen maar toejuichen”, reageert ze. “Zeker in de regio Brugge waar we tegen een enorme arbeidskrapte aankijken. De werkloosheidsgraad is intussen tot 5 procent gezakt. En van de 3.200 niet-werkende werkzoekenden zijn er ongeveer 2.700 met een afstand tot de arbeidsmarkt. Als we hen via de sociale economie kunnen activeren, dan plukken ook de reguliere bedrijven daar na verloop van tijd de vruchten van. Voor mij is dit een formule met veel potentieel.”


Meer over…

Paintfactory is het winkelconcept van verffabrikant BEVEPE en werd in 2009 geïntroduceerd met de oprichting van een eerste winkel in Gent. Ondertussen volgde in 2012 een winkel in Antwerpen (Wommelgem), een nieuwbouw voor de winkel in Brugge in 2015 en een winkel in Hasselt in 2017.

Kwaliteitsverf aan fabrieksprijzen
Zowel de doe-het-zelver als de professionele schilder kunnen in de Paintfactory-winkels terecht voor verf en alle toebehoren van een professionele kwaliteit aan fabrieksprijzen. Daarbij staan kleur en beleving steeds centraal. In elke winkel is de showroom opgebouwd met presentatiewanden vol kleur, inspiratie en leuke ideeën. Ook de vertrouwde non-paint merken zoals Sia, Kip, Hookedonwalls en Orac zijn aanwezig. Voeg daar nog een snelle bediening en ervaren kleur-, stijl en technisch advies aan toe en dat vat het no-nonsense winkelconcept van Paintfactory helemaal samen.

MEER

Jeroen De Wit: “Op de werkvloer zie je de...

Teamleader Zijn start-up, Teamleader, die hij samen met twee kompanen oprichtte, bouwt software voor bedrijven en groeit sinds 2012 als kool. Hoe staat CEO Jeroen De Wit tegenover levenslang leren en waarom is dat volgens hem goed voor bedrijven en studenten?

Hoe IoT onze wereld transformeert

Internet of things Met het tempo waarin technologie evolueert, beeld je eens in waar we over pakweg 20 jaar staan. Steeds meer toestellen en bijbehorende applicaties volgen elkaar razendsnel op. We komen steeds dichter bij een ideale wereld, eentje waar bijna geen tekorten meer zullen gelden.

Weinig stress voor Belle Perez

Belle Perez Wanneer ze niet al zingend op het podium staat, is de kans groot dat je Belle Perez al spelend bij zoontje Ellía terugvindt. “Een klein wondertje dat helemaal afhankelijk is van jou, dat is echt een magisch gevoel.” Mama zijn, dat is iets waar ze met plezier tijd voor vrijmaakt.

Singles’ day. Wees eens verliefd op jezelf

Niets vormt een mooier paar dan liefde en commerce. Valentijnsdag is een bundel vol clichés, bestaande uit chocolade, rozen en huwelijksaanzoeken die al dan niet met een sisser aflopen. Maar ook de zelfliefde wordt gevierd en krijgt een eigen dag toegewezen: 11 november, oftewel Singles Day.

Bewegen of stilstaan in de stad

Dirk Lauwers Mensen gaan terug in de stad wonen. De stad Gent, steeds op zoek naar een sociaalecologisch en duurzaam profiel, dweept zelfs met de slagzin ‘De stad kan de wereld redden’. Klinkt goed, indien we daar maar veilig, gezond, en snel van A naar B kunnen. 

Toegepaste digitaalkunde voor de toekomst

DigitaalkundeDe digitalisering is niets nieuws. Bedrijven werken al langer aan het inbrengen van technologie in hun visie. Het digitaal verhaal is er dan ook niet een voor het slapengaan, maar wel een opwindend ‘verhaal zonder eind’ om mee op te staan, en om in je toekomstplan te brengen.