Home Maatschappij Gezondheid Amai, m’n botten

Amai, m’n botten

In bomen klauteren, op springkastelen tuimelen en kruipen op alles dat wielen heeft: het was ongetwijfeld een mooi leven, dat wildebrassen toen je jong was. Op zich houdt niets je tegen om op latere leeftijd dezelfde stoten uit te halen, al dien je rekening te houden met een iets brozer bottengestel. Maar met enkele preventietips kun je het onstuimige kind in jou lustig in leven laten, al toom je hem/haar toch best wat in.

De zogenaamde, en vaak lang gevreesde, ouderdomskwaaltjes komen meestal vanaf de leeftijd van 50 voor. Beenderen worden fragieler, spieren iets minder sterk, struikelen en vallen gebeurt frequenter en heeft vaak fracturen tot gevolg. Die fracturen gaan onaangenaam gepaard met pijn, en kunnen in ergere gevallen leiden tot een lange revalidatie of verlies van autonomie.

Die problematiek treft voornamelijk vrouwen. De reden vind je bij de hormonale veranderingen die een vrouw ondergaat tijdens haar menopauze, en heeft onder andere een negatieve impact op de beenderen. Het bot wordt broos en kan getroffen worden door een versneld ontkalkingsproces, oftewel osteoporose. Een licht trauma, pakweg een stoot tegen de tafelrand, kan al snel een fractuur veroorzaken. In België alleen zijn er 600.000 50-plussers die lijden aan osteoporose, goed voor zo’n 80.000 fracturen per jaar. 80 procent daarvan zijn vrouwen, maar ook 1 op de 5 mannen lijdt op zijn minst aan één osteoporotische fractuur.

Preventie wordt dus het sleutelwoord, want osteoporose is een flinke onaardigheid die je ongetwijfeld liever kwijt dan rijk bent. Gelukkig zijn er aantal manieren om die versnelde botontkalking te voorkomen. Een eerste preventiemiddel is beweging. Dat hoeft niets al te zot te zijn, een matig fysieke activiteit heeft al een positieve invloed op je beenderen en spieren. Geen klauteren, tuimelen en springen dus, maar een fijne wandeling door de bossen of een beetje ochtendgymnastiek in je tuin iedere dag doet al kleine wonderen.

Ook voeding speelt een belangrijke rol. Een gezond, evenwichtig maaltijdplan bevat normaliter voldoende calcium, of zuivelproducten dus. Bij de meeste vrouwen is de inname van een calciumsupplement echter aanbevolen, omdat het moeilijk is om door voeding alleen genoeg calcium binnen te krijgen. De combinatie van twee of drie zuivelproducten per dag en een supplement van 500 mg calcium is optimaal, en meer is niet per se beter. Doeltreffender zal meer calcium namelijk niet zijn, en kan het bovendien een verhoogd risico op nierstenen doen ontstaan.

Bij de meeste vrouwen is de inname van een calciumsupplement aanbevolen, omdat het moeilijk is om door voeding alleen genoeg calcium binnen te krijgen.

Aansluitend aan die nodige calciuminname is de zonnevitamine. Vitamine D bevordert de opname van calcium en is cruciaal voor het behoud van spieren. Een dagelijks supplement van 800 eenheden is de norm. Niet enkel omdat er in België weinig zon te spotten valt, maar ook omdat de capaciteit om vitamine D aan te maken sterk daalt wanneer je ouder wordt. Al wil dat niet zeggen dat je niet van iedere mogelijke straal kunt genieten, natuurlijk.

Moest osteoporose toch toeslaan na je vijftigste, zal het zaak zijn voor je lichaam om zo min mogelijk fracturen op te sparen. Iedereen valt al eens een keertje, maar blijven rechtstaan is in het geval van botontkalking beter dan vallen en opstaan. Een recente studie toont aan hoe je het risico op vallen, en dus fracturen, significant kunt verminderen.

In combinatie met eerdergenoemde supplementen zoals calcium en vitamine D en het aanbevolen bewegingsplan vermijd je best enkele zaken zoals slaappillen en kalmeermiddelen. Let ook op je leefmilieu, zo kun je bijvoorbeeld tapijten verwijderen die struikelgevaar verhogen. Laat ook om de zoveel tijd je zicht nakijken en verbeter indien nodig. En dan zal je met het volgen van die richtlijnen niet gauw bot vangen bij het vermijden van osteoporose en al diens lastige gevolgen.

Vorig artikelJe leven lang mooi
Volgend artikelWendy in levenswending

MEER

Zorgen voor morgen

ZorgsectorWe willen allemaal graag een lekker lang leven leiden, maar zijn er tegelijk als de dood voor om zorg- of hulpbehoevend te worden. Gelukkig heeft de medische wereld, en meer bepaald de zorgsector, daar alle begrip voor en zien ‘zorg’, infrastructuur en omgeving er heel anders uit vandaag.

Slaagkansen verhogen? 7 studeertips!

Studeren Steeds meer studenten hebben faalangst en slechts één op drie behaalt een bachelor binnen de voorziene drie jaar. Wij vroegen aan twee experten hoe je de volgende examenperiode afzwaait als primus perpetuus, zonder jezelf in te bunkeren.

Helden van de voedingssector

Voedingssector De coronacrisis gooide de voorbije maanden ons leven overhoop, maar gelukkig blijven we genieten van heerlijke voeding en dranken. Dat hebben we te danken aan onze vele Food Heroes – van veld tot vork – die dapper bleven voortwerken. 

Amai, m’n botten

Ouder wordenIn bomen klauteren, op springkastelen tuimelen en kruipen op alles dat wielen heeft: het was ongetwijfeld een mooi leven, dat wildebrassen toen je jong was. Op zich houdt niets je tegen om op latere leeftijd dezelfde stoten uit te halen, al dien je rekening te houden met een iets brozer bottengestel. Maar met enkele preventietips kun je het onstuimige kind in jou lustig in leven laten, al toom je hem/haar toch best wat in.

Wie is klaar voor de jobs van morgen?

Levenslang leren De helft van de beroepen die we anno 2030 zullen uitoefenen, kennen we vandaag nog niet. Tel daarbij op dat ook bestaande jobs grondig zullen worden hertekend, en je komt automatisch uit bij levenslang leren. Toch zetten we er met zijn allen nog te weinig op in.

Haal wat ‘hygge’ in huis

De feestdagen worden veelal gekenmerkt door twee uitersten: de overweldigende kerstdrukte die je deelt met wildvreemden of de gemoedelijke uren die je spendeert in je zetel, al dan niet omringd door geliefden. Maar of de klok nu helemaal doorslaat naar de ene kant of je schippert ergens tussenin, in al die momenten kun je het kleine geluk vinden. En dat is ‘hygge’.