werknemerswelzijn
Gezondheid

Als organisatie moet je maximaal rekening houden met the new way of working

15.09.2022
door Fokus Online

Werknemerswelzijn is, zeker sinds de pandemie, terecht een buzzword geworden. Alleen: hoe breng je dat als organisatie in de praktijk? Mirjam Draese, People & Culture Business Partner voor JTI Benelux, deelt enkele inzichten.

Diversiteit, inclusie, gendergelijkheid, bias, mentaal welzijn … Het zijn allemaal thema’s die hoog op de agenda staan. En heus niet alleen bij kleine bedrijven met een beperkt aantal medewerkers die goed opgevolgd kunnen worden. Ook corporates en multinationals pakken die thema’s vastberaden aan. En een multinational is JTI, actief in meer dan 130 landen, absoluut.

“Het voordeel van een multinational daarbij is dat die veel meer tools tot zijn beschikking heeft”, legt Mirjam Draese uit. “Een waaier aan programma’s en mogelijkheden die het mogelijk maken werknemers goed te screenen en op te volgen, bijvoorbeeld om te voorkomen dat iemand langdurig uitvalt. De grote uitdaging van een multinational is het feit dat die opereert in verschillende landen, die allemaal hun eigen regelgeving hebben. Dat kan weleens verschillen naar pakweg gender toe. Maar familiaal verlof bijvoorbeeld is bij ons overal hetzelfde: ministens twintig weken en betaald, zowel voor mannen als vrouwen. Op die manier creëer je op een heel concrete manier gelijkheid.”

Als mensen zien hoe goed werknemers behandeld worden, zullen ze je als aantrekkelijke werkgever percipiëren.

Flexibiliteit en maatwerk

Voor Mirjam Draese is het niet meer dan logisch dat mensen centraal staan in de organisatie. “Dat heeft uiteraard ook met retentie te maken, zeker in de vandaag woedende war for talent. Je moet mensen tevreden houden als je ze aan boord wil houden. Bovendien, en daar moeten we niet flauw over doen, is inzetten op werknemerswelzijn ook een vorm van employer branding: als mensen zien hoe goed werknemers behandeld worden, zullen ze je als aantrekkelijke werkgever percipiëren. Vergeet ook niet dat young potentials en andere toekomstige werknemers – terecht! – verwachten dat een werkgever voor hen zorgt. Werknemers verwachten meer flexibiliteit en maatwerk: zeker de jongere generatie is niet meer vertrouwd met de 9-to-5-aanpak en is helemaal mee met the new way of working. Daar moet je als werkgever maximaal rekening mee houden. En niet zomaar door dat te beamen: je moet workshops, trainingen, masterclasses houden, werken aan een bedrijfscultuur, e-bikes ter beschikking stellen, enzovoort. Allemaal maatregelen die aangeven dat het je menens is.”

Bedrijven houden dus steeds meer rekening met werknemerswelzijn, maar ziet Mirjam Draese ook nog werkpunten? “Nu zie je dat veel organisaties een algemene aanpak hanteren”, antwoordt ze. “Ik denk dat we nog meer moeten inzetten op het individu in de organisatie, door met mensen in gesprek te gaan, brainstormsessies te organiseren … Zo kan je een programma ontwikkelen op basis van wat de mensen écht nodig hebben.” 

Vorig artikel
Volgend artikel