Home Maatschappij Gezondheid 3 vragen aan… Philip Hendrickx, mede-oprichter van Oxypoint

3 vragen aan… Philip Hendrickx, mede-oprichter van Oxypoint

Wat is een ‘flowmeter’ precies?
“Een flowmeter dient zuurstof toe wanneer de patiënt inademt. Dat is uniek en vormt een wereldwijde primeur. Klassieke toestellen voorzien namelijk voortdurend zuurstof, wat leidt tot uitdroging van de neus. Hierdoor ervaart de patiënt allerlei ongemakken en wordt heel wat zuurstof verspild. Het toestel voorziet bovendien een continue toevoer, zodat we bij alle patiënten kunnen helpen.”

Is deze innovatie al ingeburgerd?
“Er zijn vandaag 25 ziekenhuizen die de flowmeter toepassen en er zeer enthousiast over zijn. Toch merken we dat de macht der gewoonte een spelbreker kan zijn. Zuurstoftherapie is een basisbehandeling in het ziekenhuis. Generaties verpleegkundigen zijn gewend aan de continue toediening van zuurstof. Wij proberen bij Oxypoint die gewoonte te doorbreken door een laagdrempelige training te voorzien, in de vorm van speelse teamopdrachten.”

Wat zijn de voordelen?
“Vooral meer comfort voor de patiënt, zodat hij de behandeling beter volhoudt. Daarnaast bespaart het ziekenhuis op het verbruik, wat maakt dat de toestellen zichzelf terugverdienen na enkele jaren. Tenslotte hebben de verpleegkundigen minder kopzorgen. Ze hoeven de zuurstoftoevoer niet aan- of uitzetten. Onze flowmeter stopt automatisch in de comfortmode.”

De comfort flowmeter van Oxypoint

 


 

De zorgsector worstelt sinds de komst van technologische evoluties met een innovatieparadox. Het erkent de verbeteringen, maar slaagt er niet in om die op een overtuigende manier te implementeren. De relatie tussen zorg en innovatie is complex, maar niet noodzakelijk problematisch. Dat bewijst onder andere de Belgische scale-up Oxypoint, die met een nieuwe zuurstof-flowmeter het comfort van de patiënt en de kostenefficiëntie van ziekenhuizen verbetert.

Lees het volledige artikel hier

MEER

Een fact-uur te laat!

debiteurenbeheer Eén van de grootste frustraties van ondernemers? De te laat of zelfs helemaal niet betaalde factuur. Hoe die centen incasseren zonder kwaad bloed te zetten bij je klant? En hoe vermijden dat dit opnieuw gebeurt? Enkele vaststellingen en richtlijnen op een rijtje.

‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Griet DeceusterEeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”

Samenwerking is de sleutel tot logistieke optimalisatie

Files, complexe regelgeving en e-commerce: uitdagingen genoeg voor de logistieke sector. Een product van A naar B vervoeren klinkt simpeler dan het lijkt. Tegen welke logistieke problemen lopen bedrijven en organisaties aan en wat valt daaraan te doen. We legden het voor aan drie experts.

Scheiden, recycleren en hergebruiken

RecyclerenDe tijd dat ‘afval’ synoniem was voor ‘storten’ is voorbij. Afvalstromen scheiden en recycleren zijn de ordewoorden van de dag. En al die moeite is nog economisch zinvol ook.

‘Artificial intelligence maakt menselijk contact alleen maar belangrijker’

Peter HinssenPraat een uur met Peter Hinssen en je bent weer mee met nieuwe technologische ontwikkelingen als AI en Blockchain. En, belangrijker, wat hun maatschappelijke impact wordt. “We staan voor een even ingrijpende verandering als tijdens de industriële revolutie.”

Rapport van het circulair transport

circulaire economie Een onderzoek in vier OESO-landen toonde recentelijk aan dat globaal transport van goederen samen goed zijn voor 50 tot 60 procent van de totale broeikasgasuitstoot. Not good dus. Het is een signaal dat de transitie naar een circulaire economie er eentje is waarin transport en logistiek een belangrijke rol spelen. Tijd voor een balans.