opvoeding
Gezin

Ouder blijft belangrijkste referentiepunt

30.03.2015
door Fokus Online

Je kind de beste opvoeding meegeven, daar is het iedere ouder om te doen. Opvoeding beperkt zich echter niet tot de muren van het huis. Steeds meer is het een gedeelde sociale verantwoordelijkheid geworden tussen (groot)ouders, de school, de sportclub of de jeugdbeweging. Maar: “De hoofdbrok ligt toch altijd bij de ouders.”

Ine Coorens
Directeur Basissschool De Negensprong, Everberg

Opvoeding begint en eindigt bij…

“…betrokkenheid. Kinderen uit een gezin waar ouders tijd maken om samen te groeien, hebben een mooie toekomst voor zich. Het groeien door fouten te maken, maar samen naar oplossingen te zoeken, zorgt dat kinderen kansen leren benutten. Net als in een gezin is het de taak van de school om deze betrokkenheid te tonen en een omgeving te creëren waar kinderen kansen zien en durven aangaan. Opvoeden bestaat erin kinderen in hun natuurlijke enthousiasme deze kansen te bieden en te sturen in de juiste richting.”

In welke mate is opvoeden een gedeelde sociale verantwoordelijkheid geworden?

“Onze kinderen groeien op in een maatschappij met verschillende deelgemeenschappen. In een gezin leren ze de belangrijkste waarden en normen om binnen een maatschappij te overleven: algemene beleefdheid, openheid, respect,… Naast het gezin komen kinderen ook in andere groepen terecht. In een school leren ze de kracht van goed onderwijs en krijgen ze de voorbereiding op een mooie toekomst. In een sportclub leren ze doorzetten, grenzen verleggen of winst en verlies een plaats geven. Binnen de jeugdbeweging worden verschillende vormen van samenwerken en zelfstandigheid aangebracht. Het maakt hen alleszins sociaal rijker.”

Welke waarden en normen zijn belangrijk om later sterk te staan?

Onze maatschappij is veeleisend en er wordt veel van onze kinderen verwacht. Naast een goede scholing hecht ik veel belang aan kinderen en volwassenen die enthousiast en geëngageerd in het leven staan. Zelfs hooggeschoolden die deze eigenschappen missen, zullen later de duimen moeten leggen voor mensen die sterk gemotiveerd zijn. Als je openstaat voor vernieuwing ben je voor ieder bedrijf een aanwinst. Mensen die openstaan voor anderen zullen ook leren uit deze contacten en een brede sociale basis hebben om op terug te vallen. Binnen die verscheidenheid is een open en enthousiaste manier van leven iets wat ik iedereen toe wens.”

Pam Bulthé
Mama van Amélie (7 jaar) en Michiel (5 jaar)

Opvoeding begint en eindigt bij…

“…. de voorbeelden die je geeft. Een kind is heel vatbaar voor impulsen uit de omgeving en de meeste impulsen komen juist van de ouders. In een vroeg stadium kun je kinderen al leren om beleefd en behulpzaam te zijn. Daar begint het voor mij. Opvoeden daarentegen eindigt volgens mij nooit, maar het verschuift wel. Als ouder sta je nog steeds je twintigjarige zoon of dochter bij met goede raad of advies. Dat hoort ook bij de opvoedende taak van een mama of papa.”

In welke mate is opvoeden een gedeelde sociale verantwoordelijkheid geworden?

“Opvoeden is voor een stuk een gedeelde verantwoordelijkheid geworden, maar de hoofdbrok ligt toch altijd bij de ouders. Als koppel zet je de lijnen uit wat wel en niet kan. De sport- of jeugdbeweging is een verlengstuk waar misschien andere regels gelden, maar de basiswaarden die je meegeeft, zullen zich ook daar vertalen. Kijk, een juf is de baas in de klas. Daar kan ik me goed bij neerleggen, maar als er zaken zouden zijn waar ik niet kan achterstaan, vind ik wel dat open overleg noodzakelijk is. Zo verkrijg je de beste resultaten op lange termijn.”

Welke waarden en normen zijn belangrijk om later sterk te staan?

“Op jonge leeftijd vind ik het vooral belangrijk dat mijn kinderen voornaam en beleefd zijn. Die waarden geef je hen zelf mee. Als je ergens bent, moeten ze weten wat kan en niet kan en welk taalgebruik ze kunnen hanteren. Soms makkelijker gezegd dan gedaan (lacht). Later moeten ze vooral een zeker verantwoordelijkheidsgevoel hebben en zelfstandig kunnen denken en handelen. Sommige eigenschappen zijn uiteraard karaktergebonden, maar je kan hen wel zo veel mogelijk helpen. Sociale vaardigheden vind ik ook erg belangrijk. Daar kan de sportclub of de jeugdbeweging uiteraard helpen.”

Daphné Bonduel
Judocoach

Opvoeding begint en eindigt bij…

“… consequente ouders die structuur aanbieden. De ene dag de regels zo stellen om ze de volgende dag volledig te veranderen, heeft weinig zin. Ook als koppel moet je dezelfde regels hanteren om tot de beste resultaten te komen. Structuur is voor een kind zeer belangrijk. Als kinderen goed weten wat van hen wordt verwacht, kun je heel veel bereiken. Het is natuurlijk een proces dat moet groeien, maar doorzetten op momenten waar het moeilijk gaat, loont meestal wel op lange termijn.”

In welke mate is opvoeden een gedeelde sociale verantwoordelijkheid geworden?

“Als trainer in een judoclub hecht ik natuurlijk veel belang aan respect en structuur. Dat vertaalt zich ook naar de kinderen toe. Ik merk dat mijn judoka’s graag weten wat er van hen wordt verwacht. Die discipline, op een sportieve manier, draagt zeker bij tot hun algemene ontwikkeling. Ik hoop ook dat de waarden en de normen die we meegeven in de judo, zoals respect, discipline en hulpvaardigheid, verder gebruikt worden in het dagelijkse leven. Binnen de sportclub staan die waarden voorop, maar hopelijk ook buiten de muren van de dojo.”

Welke waarden en normen zijn belangrijk om later sterk te staan?

“Als ouder hoop je dat je kinderen de basiswaarden als respect naar anderen, beleefdheid en discipline naar een hoger niveau tillen. Je geeft ze mee, maar je hoopt ook dat ze later die waarden en normen aan hun kinderen meegeven. Daarnaast vind ik ook humor en de eigenschap tot relativeren heel belangrijk. De maatschappij biedt zo veel invloeden en impulsen dat ze belangrijke zaken van details moeten kunnen onderscheiden. Relativeren is daarin belangrijk om jezelf met een positieve kijk in het leven te doen staan.”

Vorig artikel
Volgend artikel