Home Maatschappij Gezin Jongetjes en meisjes: twee aparte werelden?

Jongetjes en meisjes: twee aparte werelden?

Kinderen hebben een ongezouten mening over het andere geslacht. Niet zo vreemd, want genderclichés ontstaan al heel vroeg, weet Veerle Draulans.

“Gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Dat is de ideale wereld. En daar wordt volop voor gepleit. Maar waarom trekken we die gelijkheid niet door naar de kindertijd? Onderzoek toont aan dat ouders al tijdens de zwangerschap anders communiceren met en over de baby, afhankelijk van of het een meisje of een jongen wordt. En dat onderscheid wordt volgehouden na de geboorte: ander speelgoed, speciale kledinglijnen, en gaandeweg ook andere verwachtingen over hobby’s, studiekeuzes en de toekomst.

Genderneutraal

Onderzoek toont tevens dat kinderen al vanaf vijf jaar duidelijke stereotypen verbinden met mannelijkheid en vrouwelijkheid. Er zijn experimenten bekend van ouders die hun kinderen volstrekt genderneutraal probeerden op te voeden. Aartsmoeilijk zo bleek. Bijna alles in de omgeving stuurde aan op een tweedeling: echte meisjes-meisjes of echte jongetjes-jongetjes.

Observaties bij kinderfeestjes van een koppel met twee kleuterzonen, bevestigden die genderspecifieke leefomgeving. Jongetjes verkleedden zich in – wie anders dan – Superman. Avontuurlijk, krachtig, moedig, allemaal voor een hoger doel: iemand, of als het moet de hele mensheid, redden. Ook meisjes hadden een duidelijke voorkeur: een weelderige prinsessenjurk, liefst in variaties roze, mét glittertjes. Hun doel: mooi en lief zijn. En geduldig wachten op de komst van de prins op het witte paard. Jonge ouders die genderbewust leven zijn bezorgd. Zij merken hoe moeilijk het is om weerwerk te bieden tegen stereotypen die het gezin binnensluipen. Zij willen hun kinderen niet forceren richting ‘jongensspeelgoed’ of ‘jongensactiviteiten’. Maar de druk is groot. Langs alle kanten wenkt Superman. En prinsesjes.

Jonge ouders die genderbewust leven zijn bezorgd

LEGO

Kennelijk is die druk richting échte jongetjes- of échte meisjesdingen, nu groter dan pakweg twintig jaar geleden. In vergelijking tot twintig jaar geleden zijn er bijvoorbeeld meer studierichtingen met een duidelijke meerderheid vrouwelijke of mannelijke studenten. Bedrijven horen de kassa rinkelen, zoals LEGO. Niet langer bieden ze enkel de uniseks legoblokjes van weleer aan, maar ook aparte jongetjeslego en meisjeslego. De leefwereld van de meisjeslego bleek in eerste instantie beperkt: de vrouwenfiguurtjes bleven thuis, gingen shoppen of naar het strand. De legomannetjes redden mensen, waren beroepsactief en durfden straffe dingen doen, zoals zwemmen tussen haaien.

Klachten over deze sterke stereotypering volgden. Het bedrijf reageerde en bracht een speelset van een onderzoeksinstituut of labo op de markt met daarin drie vrouwelijke wetenschappers. Eindelijk een kentering! Wie weet, zien we over pakweg tien jaar de invloed van spelen met vrouwelijke legowetenschappers? Misschien kiezen dan meer vrouwen voor een wetenschappelijke studierichting of ingenieurswetenschappen, omdat ze als kind in de legovrouwtjes een rolmodel vonden? Vrouwelijke weten-schappers… Een weloverwogen en goed bedacht antwoord van LEGO op haar eerdere, sterke stereotypering… Net iets meer dan een commerciële zet? Ik durf het hopen.”

Tekst Veerle Draulans, Doceert genderstudies aan KU Leuven & gender-en-diversiteit aan Universiteit Tilburg

MEER

‘Werken aan duurzame groei’

Rob Idink De opkomst van het Internet of Everything is geen toekomstbeeld en geen wensbeeld meer, maar een realiteit. Mensen en objecten staan steeds meer met elkaar in verbinding via sensoren, big data en snel mobiel internet. 

Marketing van aangepaste waarde

Marketing automation Nog te veel info die we in onze mailbox of via sociale media op ons afgevuurd krijgen, leest als ‘spam’. Niet de tool van marketing automation faalt, wel de manier waarop bedrijven hem gebruiken.

‘Het imago van IT’ers is nog zwaar voor verbetering...

Danielle JacobsAl meer dan twee decennia is Danielle Jacobs een vaste waarde in de Belgische ICT. Als directeur van Beltug (de Belgische vereniging van ICT-beslissers) kent ze het wereldje door en door en weet ze waar ICT-managers én –gebruikers van wakker liggen. Hoog tijd dus voor een babbel met de dame die dit jaar door het vakblad Computable tot IT Person of the Year werd verkozen.

Het droogtedebat: desastreus of dik oké?

De zomer van 2018: het heeft wat met ons gedaan. De aanhoudende warmte zorgde bij veel mensen voor een al even aanhoudend gezucht en gepuf, waarbij iedereen zichzelf op iedere mogelijke manier continu trachtte te bedruipen, als een kalkoen op Thanksgiving. Zwembaden zaten nokvol, verboden plassen en meren – die niet volledig droog stonden – waren niet langer off limitsen ook binnensmonds spoelde water en allerlei andere dranken de droogte weg.

Hooverphonic wordt 25 in 2020!

De band Hooverphonic blaast 25 kaarsjes uit in 2020. Voor ze dat gaan vieren, duiken Alex Callier, Raymond Geerts en Luka Cruysberghs, elk op hun eigen manier, de eindejaarperiode in. Hoe brengen zij kerst en Nieuwjaar door? Wat zijn hun goede voornemens? En wat staat er op het menu?

Een rem op de schermtijd

SchermtijdTienermeisjes lopen een groter risico op depressies door sociale media en ook het slaappatroon van jongeren wordt door de smartphone verstoord. Dat is de uitkomst van een grote studie onder 11.000 jongeren in Groot-Brittannië. Gelukkig zijn er wel wat manieren om als ouder de schermtijd van kinderen onder controle te houden.