Home Maatschappij Gezin Jongetjes en meisjes: twee aparte werelden?

Jongetjes en meisjes: twee aparte werelden?

Kinderen hebben een ongezouten mening over het andere geslacht. Niet zo vreemd, want genderclichés ontstaan al heel vroeg, weet Veerle Draulans.

“Gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Dat is de ideale wereld. En daar wordt volop voor gepleit. Maar waarom trekken we die gelijkheid niet door naar de kindertijd? Onderzoek toont aan dat ouders al tijdens de zwangerschap anders communiceren met en over de baby, afhankelijk van of het een meisje of een jongen wordt. En dat onderscheid wordt volgehouden na de geboorte: ander speelgoed, speciale kledinglijnen, en gaandeweg ook andere verwachtingen over hobby’s, studiekeuzes en de toekomst.

Genderneutraal

Onderzoek toont tevens dat kinderen al vanaf vijf jaar duidelijke stereotypen verbinden met mannelijkheid en vrouwelijkheid. Er zijn experimenten bekend van ouders die hun kinderen volstrekt genderneutraal probeerden op te voeden. Aartsmoeilijk zo bleek. Bijna alles in de omgeving stuurde aan op een tweedeling: echte meisjes-meisjes of echte jongetjes-jongetjes.

Observaties bij kinderfeestjes van een koppel met twee kleuterzonen, bevestigden die genderspecifieke leefomgeving. Jongetjes verkleedden zich in – wie anders dan – Superman. Avontuurlijk, krachtig, moedig, allemaal voor een hoger doel: iemand, of als het moet de hele mensheid, redden. Ook meisjes hadden een duidelijke voorkeur: een weelderige prinsessenjurk, liefst in variaties roze, mét glittertjes. Hun doel: mooi en lief zijn. En geduldig wachten op de komst van de prins op het witte paard. Jonge ouders die genderbewust leven zijn bezorgd. Zij merken hoe moeilijk het is om weerwerk te bieden tegen stereotypen die het gezin binnensluipen. Zij willen hun kinderen niet forceren richting ‘jongensspeelgoed’ of ‘jongensactiviteiten’. Maar de druk is groot. Langs alle kanten wenkt Superman. En prinsesjes.

Jonge ouders die genderbewust leven zijn bezorgd

LEGO

Kennelijk is die druk richting échte jongetjes- of échte meisjesdingen, nu groter dan pakweg twintig jaar geleden. In vergelijking tot twintig jaar geleden zijn er bijvoorbeeld meer studierichtingen met een duidelijke meerderheid vrouwelijke of mannelijke studenten. Bedrijven horen de kassa rinkelen, zoals LEGO. Niet langer bieden ze enkel de uniseks legoblokjes van weleer aan, maar ook aparte jongetjeslego en meisjeslego. De leefwereld van de meisjeslego bleek in eerste instantie beperkt: de vrouwenfiguurtjes bleven thuis, gingen shoppen of naar het strand. De legomannetjes redden mensen, waren beroepsactief en durfden straffe dingen doen, zoals zwemmen tussen haaien.

Klachten over deze sterke stereotypering volgden. Het bedrijf reageerde en bracht een speelset van een onderzoeksinstituut of labo op de markt met daarin drie vrouwelijke wetenschappers. Eindelijk een kentering! Wie weet, zien we over pakweg tien jaar de invloed van spelen met vrouwelijke legowetenschappers? Misschien kiezen dan meer vrouwen voor een wetenschappelijke studierichting of ingenieurswetenschappen, omdat ze als kind in de legovrouwtjes een rolmodel vonden? Vrouwelijke weten-schappers… Een weloverwogen en goed bedacht antwoord van LEGO op haar eerdere, sterke stereotypering… Net iets meer dan een commerciële zet? Ik durf het hopen.”

Tekst Veerle Draulans, Doceert genderstudies aan KU Leuven & gender-en-diversiteit aan Universiteit Tilburg

MEER

‘Sinds ik begon, is de advocatuur onherkenbaar veranderd’

Dominique MatthysAls voorzitter van de Orde van Vlaamse Balies heeft Dominique Matthys een unieke kijk op het justitiële landschap. Hoe heeft hij het beroep van advocaat zien evolueren? Alles digitaal? “In de rechtspraak zal er altijd een menselijke factor nodig zijn”.

Toegepaste digitaalkunde voor de toekomst

DigitaalkundeDe digitalisering is niets nieuws. Bedrijven werken al langer aan het inbrengen van technologie in hun visie. Het digitaal verhaal is er dan ook niet een voor het slapengaan, maar wel een opwindend ‘verhaal zonder eind’ om mee op te staan, en om in je toekomstplan te brengen.

3 vragen aan… Smartnodes

Edge computing Smartnodes: “Smart lighting betekent op de juiste manier, op het juiste tijdstip de juiste hoeveelheid licht brengen op de openbare weg.

De zomer in het teken van verbinding… en welkome...

Saïd BoumazougheHet is eindelijk zover: negen maanden hebben we gewacht, om 92 dagen lang die zon te kunnen opdoen. Er bestaat gelukkig geen handleiding ‘Hoe geniet ik van de zomer’. Het belangrijkste is vooral dat er geen plaats is voor stress en zure gezichten.

Elke seconde zetten we ons in 
voor de toekomst...

BDDe naam BD doet bij jou misschien geen enkel belletje rinkelen, maar toch ben je gegarandeerd al met producten van het bedrijf in contact gekomen. Als producent van medische toebehoren – injectienaalden, insulinepennaalden, katheters, testkits…

Aandacht nodig voor jonge landbouwer

Moderne samenleving Onze voeding heeft een lange productieweg afgelegd. De bevolkingsgroei blijft groeien. Hoe zeker zijn wij van ons dagelijks brood?