Home Maatschappij Gezin Een vrolijke zomer voor de kids

Een vrolijke zomer voor de kids

Veel prints, felle kleuren en uniseks-elementen in de kleding. Dierenprints op de schoenen, en een mooi hoedje als accessoire. De kindermode wordt deze zomer een vrolijke bedoening, voorspellen de kenners.

Trends

Net zoals in de mode voor volwassenen volgen ook de trends in kinderkleding mekaar snel op. Voor modeblogster Sarah Van den Bosch van ElleMilla.be en styliste Laura Van der Borght van Fashionated is het bijhouden van de nieuwe tendensen dan ook bijna een volledige dagtaak. “Oh ja, de kindermode gaat zeer hard”, zegt Van den Bosch. “En wanneer iets aanslaat, kan het allemaal niet gek genoeg zijn. De trends worden dan ook steeds spectaculairder.” Zeker voor komende zomer. Volgens Van der Borght wordt het heel plezant voor kinderen. Twee grote trends zijn namelijk de drukke prints en felle kleuren en dan ook nog de copy-paste van de volwassenenmode. Echte kostuumpjes voor jongens bijvoorbeeld. Het gebruik van bloemenprints, die je al zag in de volwassenenmode, breekt nu ook  door bij kinderen.

Maar trends gaan niet alleen snel, ze zijn ook talrijk. Voor Van den Bosch ademt de hele zomermode een echt vakantiegevoel uit: prints van vissen, dolfijnen en schelpen, maar ook kleurrijke Hawaii-prints die dan gecombineerd worden met een andere trend: denim. Want jeans komen op alle mogelijke manieren terug. Die denimtrend was er vorig seizoen trouwens ook al, stipt Van der Borght aan. Net zoals die andere zomerse evergreen: zomers wit.

Zowel voor jongens als meisjes zie je heel veel hoedjes, zelfs voor de wat grotere kinderen

Laura Van der Borght

Naast verschillende trends, waarbij de grote lijnen over de geslachten heen lopen, zijn er toch nog verschillen tussen jongens- en meisjeskleding. “Boys will be boys and girls will be girls”, lacht Van den Bosch. “Jongens gaan voor lekker stoer: grafische prints, ripped jeans en opvallende sneakers. Meisjeskleding wordt afgewerkt met rouches en vlindermouwen met soms een tikkeltje stoer.” Daarnaast duiken meer en meer uniseks-merken op, met basics die ideaal zijn voor beide geslachten.

Accessoires en schoenen

Wat accessoires en schoenen betreft, wordt de zomer jolig. Van der Borght ziet voor zowel jongens als meisjes heel veel hoedjes, zelfs voor wat grotere kinderen. Voor de schoenen zijn er weer veel loafers, zoals vorig jaar, en bloemenprints. Voor Van den Bosch zijn het vooral de dierenprints die opvallen. Schoenen en accessoires worden fel bedrukt met opvallende (dieren)prints en dat in de gekste kleuren. De veters komen dan in felle, tegenstrijdige kleuren. “Accessoires worden eyecatchers en moeten dus gezien worden”, zegt de blogster.

Coole merken

Wat de coole merken voor deze zomer betreft, kiest Van den Bosch voor Scandinavische huizen. Mini Rodini en Iglo & Indi zijn merken die ze erg kan appreciëren. “Ook bij Gardener and the Gang, een merk uit Singapore, kan je versteld staan van hun originele prints en designs. Wie het liever wat dichter bij huis zoekt, moet zeker het Belgische merk Six Hugs & Rock ’n’ Roll checken.” Als haar favoriete merk houdt Van der Borght het op een opvallende keuze. Geen hippe collectie die alleen nog maar bij fashion nerds gekend is, maar gewoon H&M en dan zeker hun Conscious Collection. “Die is helemaal gemaakt van gerecycleerde kleding die klanten binnengebracht hebben. De goede stukken worden tweedehands verkocht. De kapotte dingen worden herwerkt tot nieuwe spullen. En dat allemaal in optimale werkomstandigheden.”

Het is Tropical Summer: prints van vissen, dolfijnen en schelpen, maar ook kleurrijke Hawaii-prints die dan gecombineerd worden met denim

Sarah Van den Bosch

Instagram-account

In de wereld van de kindermode mogen de trends mekaar dan wel snel opvolgen, Belgische ouders blijven volgens Van den Bosch toch nog altijd behoorlijk conservatief. “Oke, je kinderen zien er altijd leuk uit in een tijdloze jeans en een cool shirt, maar ik denk dat veel ouders niet weten hoeveel prachtige kindermerken er eigenlijk te vinden zijn.” Eén goede tip voor modebewuste mama’s en papa’s wil ze wel delen: “Maak een Instagram-account aan, want daar ontdek je zo veel prachtige merken en webshops. Je zal zien dat er een nieuwe wereld voor je open gaat.”

MEER

Carl Heyrman: Meer respect voor water

Water. Het lijkt vanzelfsprekend, maar water is met stip de meest waardevolle grondstof ter wereld. We kunnen niet zonder, maar beseffen dat misschien niet voldoende. We zullen met zijn allen meer respect moeten opbrengen voor dit blauwe goud en onze gewoontes moeten aanpassen indien we niet in de problemen willen komen.

Tournée Minérale, what’s next?

Lifestyle Heb je na Tournée Minérale zin in een nieuwe uitdaging? Wij bezorgen je alvast inspiratie voor een extra ‘maandje zonder’.

‘Wat meer diversiteit in de politiek en advocatuur zou...

Guy VerhofstadtHij begon ooit als advocaat, al ziet de 64-jarige oud-premier de ervaring die hij daarmee opdeed vooral als een goede vorming voor zijn latere carrière. De huidige Europarlementariër vertelt over zijn verleden, de uitdagingen voor het recht van de toekomst en de Brexit.

Onderzoek, frustraties en successen

Peter CarmelietPeter Carmeliet mag je gerust een van de grootste wetenschappers van ons land noemen. Eind juli kreeg hij zelfs een prestigieuze, tweejaarlijkse Distinguished Career Award op het ISTH-congres. Een enorme bekroning op zijn baanbrekende onderzoekscarrière. Maar hoe gaat het verder?

Professor Alex Mottrie: “De komende tien jaar zal de...

Robotisering De tijd dat hij nog - zoals hij het zelf zegt - met ‘mes en vork’ opereerde, ligt al lang achter hem. Vandaag bedient professor Alex Mottrie een robot in de operatiezaal. “De toekomst van de geneeskunde gaat niet over blood & guts, maar over bits & bytes.”

Karel Van Eetvelt over gezonde werknemers

Gezond BedrijfGezonde werknemers maken niet per definitie een gezond bedrijf. Volgens Karel van Eetvelt omhelst een gezonde onderneming veel meer. “Het gaat ook over voldoende liquide middelen hebben, genoeg klanten hebben en van bedreigingen opportuniteiten maken.”