Gezin

Actief op pad met je kind

Sportieve activiteiten zijn niet alleen heel erg leuk, ze zijn ook nog eens goed voor de ontwikkeling van je kind. Het verbetert de conditie, geeft een boost voor het zelfvertrouwen en je kind leert omgaan met emoties zoals boosheid en verdriet bij verlies. Bovendien maken kinderen al sportend gemakkelijker nieuwe vriendjes en vriendinnetjes en versterkt het ook jullie band. We zetten vier sporten op een rijtje die jullie samen kunnen doen.

Hinkelen (kleuter- en lagere school).

Hinkelen, ken je het nog? Het is een oud spel dat ook vandaag nog steeds voor veel plezier zorgt. Je kunt het in principe overal spelen zolang je maar een verharde onder­grond hebt; liefst beton, asfalt of straatstenen. En een stuk stoepkrijt! Want voor je aan het sportieve gedeelte begint, teken je, samen met je kind, een hinkelbaan op de grond. Je mag zelf kiezen wat voor parcours je ontwerpt. Zorg er wel voor dat de vakken groot genoeg zijn om er met een voet in te passen. Alle spelers maken een rij bij ‘start’ en dan zijn jullie klaar om te vertrekken. De eerste speler gooit een steen in een willekeurig vierkant, hinkelt – dat doe je op één been – over het pad en pakt de steen op de terugweg op. Maar als de speler de steen niet binnen een vak gooit, zijn evenwicht verliest of op een lijn stapt, moet deze terug naar de startlijn. Onderweg moet de speler dus pauzeren in het vierkant met de steen om de steen op te pakken zonder de voeten te bewegen. Als de beurt voorbij is, geeft de speler de steen door aan de volgende en sluit terug achter in de rij aan. En zo hinkelt elke speler om de beurt een rondje.

Skeeleren (lagere school en tieners).

Tijdens de lockdown zagen we een opmars in de skeelerbranche. Opeens zien we volwassenen en kinderen massaal op straat skeeleren. Je kunt het je kinderen al vanaf een jaar of vijf aanleren. En dat is een goed idee, want skeeleren is leuk en gezond. Er zijn wel een aantal zaken waar je best rekening mee houdt. Vraag jezelf af of je kind al over voldoende balans beschikt om recht te blijven en of hij of zij genoeg kracht heeft om na een val opnieuw op te staan. Daarnaast is de juiste uitrusting enorm belangrijk. Skeelers in de juiste maat en voldoende bescherming zijn essentieel. Er bestaan verstelbare skates voor kinderen om er jarenlang plezier van te hebben. De minimale bescherming bestaat uit een helm en elleboog-, knie- en polsbeschermers. Laat je kind deze altijd dragen. En dan nu het echte werk. Leer je kind skeeleren in een rustige omgeving met een harde, gelijkmatige ondergrond. Een gesloten parkeerplaats of een doodlopende straat bijvoorbeeld. Houd je kind goed vast maar laat het soms ook de eigen balans zoeken. Zodra het kind stabiel staat, met de knieën licht gebogen en iets naar voren geleund, mag je hem of haar loslaten en zelfs een klein duwtje geven. Blijf altijd in de buurt om je kind op te vangen. Laat zien hoe je remt en uitrolt en leg uit welke plekken veilig zijn om te skeeleren.

Yoga (voor iedereen vanaf 4 jaar).

Je zou niet de eerste mama of papa zijn die na lang twijfelen toch eens een proeflesje yoga volgt, om daarna geen enkele meer over te slaan. Voor jullie is er alvast heel goed nieuws. Deze steeds populairder wordende sport kun je perfect samen met je kind doen. Het maakt soepel en sterk en biedt tegelijkertijd ook de nodige portie rust in ons drukke bestaan. Yoga leert je kind mild zijn voor zichzelf en gaat verder dan het aannemen van moeilijke poses. Je kunt samen les nemen maar ook zonder begeleiding beginnen. Ademhaling, massages, dansen en zingen kunnen allemaal onderdeel uitmaken van jullie yogales. Leer je kind zijn of haar lichaam én geest kennen en te leven in het hier en nu. Om het spel extra leuk te maken voor kids, kun je een dobbelsteen gebruiken die bepaalt welke yogahouding jullie aannemen. Maak of koop een bakje met verschillende vakjes die je vult met yogakaartjes en die je linkt aan het aantal ogen van de dobbelsteen. Het is wel goed om kinderen de ruimte te geven hun eigen bewegingen te bedenken als ze daar zin in hebben. Houd de ‘stilstaande’ oefeningen even vast en herhaal bewegende oefeningen een aantal keer. Voor kinderen is het beter om goed in en uit te ademen dan om ze de adem in te laten houden.

Boomklimmen (kleuters en lagere school).

Niks mis met een klimrek, maar er gaat niks boven het klimmen in een echte boom. Als je nu je kind in een boom ziet klimmen, kijk je misschien toch iets angstiger toe dan toen je er vroeger zelf in klom. Begrijpelijk. Zijn de takken sterk genoeg? Komt je kleine wel weer veilig beneden? Hoorde je daar nu iets kraken? Belangrijk is om je kind duidelijke richtlijnen te geven. Laat hem of haar beginnen bij het begin. Lekker dicht bij de grond en dan stapje voor stapje naar boven. Zo zou je kind met drie van de vier ledematen de boom moeten vasthouden. Dat betekent twee voeten en één hand, of twee handen en één voet. Je kind kan het beste met zijn of haar buik naar de stam toe klimmen, zo kan hij of zij goed zien waar die naartoe klimt. Het beste is om je kind zelf te laten klimmen, dan leren ze vertrouwen op zichzelf en hun eigen kracht ontwikkelen. Sterker nog: moedig je kind aan. Zo geef je ze de ruimte te experimenteren en maak je ze niet onnodig bang. Houd er wel rekening mee dat takken soms glad kunnen zijn, zeker in de herfst. Nog een extra tip: dicht bij de stam zijn de takken het sterkst. Dus klauter en klim vooral op deze takken. Zelf meedoen is ook altijd leuk!

27.09.2021
door Sophie Lodewijks

Ontdek meer

Vorig artikel
Volgend artikel