Agri & Food

Een bewust gevuld bordje toekomst

16.11.2020
door Elise Coppens

Van een ecoscore tot een toenemend aanbod van veganistische en vegetarische producten, meer lokale producten en groenten van eigen kweek. Dit ligt er volgens drie voedingsexperts de komende jaren in ons winkelmandje en op ons bord.

Alessia Couvreur.
Erkend diëtiste en eigenaar van @alessia_themindsetdietitian

Waaraan merk je dat de consument bewuster bezig is met de herkomst van voeding?  

“Ik ben ondertussen drie jaar actief als diëtiste en ik merk wel degelijk een verschil op in het eet- en koopgedrag van mijn cliënten. Er is bijvoorbeeld meer aandacht voor duurzaamheid en een groter milieubewustzijn. Veel mensen vervangen al vaker hun stuk vlees door een natuurlijke eiwitbron. Waar men vroeger soms nog raar opkeek wanneer je peulvruchten, zoals kikkererwten en linzen, aanhaalde als alternatief, zijn die al veel toegankelijker geworden. Daarnaast zie je dat het aanbod aan veganistische en vegetarische producten in de supermarkt groter is en dat het aantal alternatieve supermarkten, zoals The Barn of BEO-markt, stijgt. Dat toenemend aanbod bewijst dat er zeker vraag naar is.”

Hoe kunnen producenten transparanter tegemoetkomen aan de noden van de consument?

“Van mij mag de consument in het algemeen beter geïnformeerd worden. Veel mensen zijn verward over wat er wel of niet gezond is en over de impact van voeding op de omgeving. Is dat stuk vlees van de boer achter de hoek echt ‘slechter’ voor het klimaat dan die avocado die uit Zuid-Amerika komt? Een ecoscore lijkt mij bijvoorbeeld heel interessant naar de toekomst toe. Een soort impactscore die aantoont wat de ecologische voetafdruk van een product is, net zoals je al een nutriscore hebt op vlak van gezondheid. Ook mag er zowel op verpakkingen als op de website van producenten voor mij veel transparanter gecommuniceerd worden over hoe het hele productieproces verloopt.”

Welke trends zie je hieromtrent nog opkomen in de volgende jaren?

“Het bewustzijn over het effect van voeding op ons lichaam en van de productie van die voedingsmiddelen op de wereld, dat is blijvend. De klimaatopwarming is een feit en we beginnen dat ook echt te voelen in het dagelijkse leven. Dat besef zal volgens mij steeds meer doordringen. Ook tot bij de oudere generatie, want het bewustzijn is vandaag voornamelijk bij de jongere generaties zichtbaar. Verder gaan er waarschijnlijk meer alternatieve supermarkten opkomen en zie ik ook initiatieven zoals stadsboerderijen, de moestuin en kleinschalige boerderijen in populariteit stijgen. Plantaardige voeding en groenten van eigen kweek, dat kan volgens mij wel eens de toekomst zijn.”

_________________________________________

Cedric Hanet.
Co-owner Greenway Foods & Climate activist

Waaraan merk je dat de consument bewuster bezig is met de herkomst van voeding?  

“Als veggie pioniers merken we dat bewustzijn op, simpelweg door het feit dat we meer klanten hebben. In het begin waren dat voornamelijk overtuigde vegetariërs en veganisten, maar vandaag zien we eveneens een grote interesse vanuit de groep flexitariërs. Er zijn veel mensen die één of twee keer per week beslissen om vis of vlees te vervangen door een plantaardig alternatief. Meestal vanuit gezondheids- en milieuredenen of dierenwelzijn. 20 jaar geleden had je alleen tofu, tempeh en seitan, maar daar verleid je de vleesliefhebber niet mee. Het aanbod vandaag is groter, met bijvoorbeeld vegetarisch gehakt dat even lekker smaakt als echt gehakt. Daarmee bereik je een groter publiek.”

Hoe kunnen producenten transparanter tegemoetkomen aan de noden van de consument?

“Transparantie is enorm belangrijk. Ten eerste op vlak van verpakking. Dat is iets waar de consument mee bezig is en waarop je als producent kunt anticiperen door bepaalde keuzes te motiveren. Ten tweede transparantie binnen je productaanbod. De consument prikt echt wel door de duurzame bubbel als je die term enkel gebruikt als marketingtool. Duurzaamheid moet in het DNA van een bedrijf verweven zitten, en niet slechts een laagje op de oppervlakte zijn. Ten derde ook transparantie over het productieproces: hoe wordt je product gemaakt en hoeveel CO2 stoot die productie uit? Dat zijn zaken die je klanten willen weten en waar je makkelijk een antwoord op kunt geven.”

Welke trends zie je hieromtrent nog opkomen in de volgende jaren?

“Per jaar groeit onze markt nu ongeveer met 10 procent en ik denk dat dat naar de toekomst toe steeds sneller zal gaan. Ik geloof ook dat die volledig plantaardige trend zich zal doorzetten. Niet alleen wat vleesvervangers betreft, maar evengoed zoals nu al het geval is bij alternatieven voor zuivelproducten zoals yoghurt en melk. Als je ziet hoever Scandinavië al staat in het plantaardige en bewuste verhaal, dan weet je dat het kan en dat er nog veel groeipotentieel is voor ons land. Het aanbod vleesvervangers zal ook meer uitbreiden, wat logisch is, aangezien je alleen maar verandering creëert wanneer je lekkere plantaardige alternatieven kunt aanbieden.”

_________________________________________

Roel Dekelver.
Woordvoerder Delhaize

Waaraan merk je dat de consument bewuster bezig is met de herkomst van voeding?  

“We merken al een paar jaar een tendens waarbij consumenten veel bewuster bezig zijn met voeding. Ze zijn mondiger en nieuwsgieriger geworden. Een combinatie van informatie die overal te vinden is en de beschikbaarheid van meer gezondere, duurzame alternatieven heeft ertoe geleid dat dat bewustzijn gegroeid is. De consument stelt zelf meer vragen en zelfs eisen aan retail, overheid of leveranciers. Ze roepen al die partijen ter verantwoording wat betreft ingrediënten, sourcing, verpakking en energieverbruik. Die verantwoordelijkheid moet je dan bijvoorbeeld als retailer bewust nemen en je moet op zoek gaan naar hoe je samen een positief verschil kunt maken.”

Hoe kunnen producenten transparanter tegemoetkomen aan de noden van de consument?

“Wil de consument meer weten over bepaalde voedingsmiddelen? Gebruik dan een eenvoudig en informatief kader zoals een nutriscore. Verpakkingen zijn een handig communicatiemiddel, dus maak daar gebruik van via labels, scores en ingrediënten. Natuurlijk staat eerlijkheid bij alle communicatie centraal. Erken bijvoorbeeld dat je op een paar vlakken goed bezig bent, maar dat er evengoed op andere gebieden ruimte voor verbetering is. De klant apprecieert dat enorm. Zet daarnaast ook in op aspecten die écht bij je bedrijf passen en waarin je fundamentele en structurele verandering wilt teweegbrengen. Dat creëert een vertrouwensrelatie met de klant, en dat vertrouwen is het allerbelangrijkste.”

Welke trends zie je hieromtrent nog opkomen in de volgende jaren?

“Een eerste trend is zeker een grotere interesse voor lokale producten. De coronacrisis werkte hier als accelerator, al was die trend ook daarvoor al zichtbaar. Consumenten zijn zich nog bewuster van waar een product komt en welk verhaal eraan vasthangt. Een tweede trend zet zich op vlak van vegan, vegetarische en milieuvriendelijke alternatieven, die een enorme evolutie zullen doormaken. Daarbij aansluitend is er een derde algemenere gezondheidstrend. Er is nu al veel meer aandacht voor groenten en fruit, en consumenten maken bewustere keuzes. Ze weten dat gezonde voeding vooral kwalitatieve en evenwichtige voeding is. Dat bewustzijn zal alleen maar toenemen.”

Vorig artikel
Volgend artikel