duurzaamheid
Agri & Food

Duurzaamheid en geld verdienen kan hand in hand gaan

25.11.2020
door Fokus Online

Greenyard is het bedrijf dat groenten en fruit van de teler naar de winkelrekken brengt. Die regie-functie maakt dat ze een cruciale positie bezetten in de transitie naar een duurzame wereld. Een nieuw duurzaamheidsrapport verstevigt dat engagement nog eens verder met ambitieuze targets en een brede visie. “We staan op een kantelpunt”, stelt co-CEO Marc Zwaaneveld.

Stevig inzetten op milieu

Met het duurzaamheidsrapport van dit jaar geeft Greenyard alvast een duidelijk signaal. Zo zetten ze stevig in op milieu. “We maakten bijvoorbeeld bekend dat we onze CO2-uitstoot met 50 procent willen beperken tegen 2025”, vertelt Zwaaneveld. Die doelen koppelen ze ook aan een reeks acties. “Bepaalde supermarkten geven ons nu al kassa-informatie. Daardoor plannen we onze bestellingen beter, wat de impact van logistiek vermindert en voedselverspilling tegengaat. We zetten ook in op duurzame energie, onze daken zijn uitgerust met zonnepanelen en er staat een windmolenproject op de planning. Daarnaast maken we harde commitments over zaken zoals CO2-uitstoot, voedselverspilling en waterverbruik. We moeten een voedingssysteem bouwen met een zo klein mogelijke milieu-impact.”

Duurzaamheid, klimaat & gezondheid

Maar duurzaamheid betekent niet enkel klimaat voor Greenyard. Ook gezonde voeding valt binnen hun doelen. “Zelfs in het westen eten we 50 procent te weinig fruit en groenten”, stelt Zwaaneveld. “Door de consumptie van groenten en fruit te laten stijgen, maken we mensen gezonder, en tegelijk verminderen we de milieu-impact van hun voedingspatroon. We leveren daarnaast niet alleen verse producten, maar ook voeding in diepvries en bokaal. Daar zat vroeger erg veel suiker en zout in. Nu verminderen we dat. Tientallen producten herformuleerden we al en we verbeteren onze nutriscores.”

Een voorbeeldfunctie als regisseur

Ten slotte staat ook de mens centraal. “Een bedrijf is nu eenmaal een verzameling van mensen”, stelt Zwaaneveld. “Zeker de jongere generatie is meer betrokken bij duurzaamheid. Ze kiezen voor meer purpose in hun werk en leven. Dat past enorm goed bij Greenyard. We zijn een plek voor mensen met een hart voor duurzaamheid.” Dat valt samen met de coördinerende rol die Greenyard speelt in onze voedingseconomie. Zij verbinden de telers aan de ene kant, en de winkels en dus consumenten aan de andere kant. Dat geeft hen een sterke hefboom om onze voedingsketen te verduurzamen. “We vervullen een regiefunctie”, stelt Zwaaneveld. “Wij gaan constant met partners in gesprek. Want onze CO2-uitstoot bestaat voor het gros uit die keten, niet uit wat we intern uitstoten. Daarom moeten we belangrijke spelers meetrekken. Als wij als voortrekker dienen, dan trekken we automatisch anderen mee.”

groenten en fruit

Duurzame logistiek, een hele besparing

Mooie doelen dus. Maar waarom doet Greenyard, nog steeds een bedrijf dat winst moet maken, dit alles? “Duurzaamheid en geld verdienen kan hand in hand gaan”, stelt Zwaaneveld. “Door onze logistieke ketens duurzamer in te richten, besparen we bijvoorbeeld ook geld. We werken nu al met een trein die vanuit Spanje fruit brengt en die goedkoper is dan individuele vrachtwagens. Als de markt je daarnaast erkent als een voortrekker, dan zullen heel wat bedrijven en start-ups met nieuwe ideeën partnerschappen willen afsluiten.”

Meten is weten

Opvallend koppelt Greenyard ook ambitieuze doelen aan hun strategie. Zo pareren ze de kritiek dat duurzaamheid bij bedrijven vooral marketing is. “Je moet duurzaamheid weghalen uit puur mooie voorbeelden”, stelt Zwaaneveld. “Als we echt duurzaamheid willen versnellen, dan moeten we het meten. We moeten cijfers en doelen vastleggen. Zo maak je het tastbaar en kunnen anderen je eraan houden.” Greenyard is enthousiast over deze versnelling van hun duurzaamheidsplannen. “Onze samenleving staat op een kantelpunt”, besluit Zwaaneveld. “Gaan wij door met een manier van leven die ongezond is en onze natuurlijke grondstoffen uitput? Of kiezen we voor een duurzame toekomst? We moeten hier nu volop op inzetten. We moeten economie, gezondheid en natuur in balans houden. Dat is de grootste opgave waar onze maatschappij momenteel voor staat.”

Vorig artikel
Volgend artikel