Diversiteit

Ook het internet kent beperkingen

Het internet: voor iedereen toegankelijk? Helaas… naar schatting is 90 procent van de websites niet toegankelijk voor personen met een beperking. Dat geldt zelfs voor bepaalde websites van overheidsinstanties. Toch is het bij wet verplicht dat ze bereikbaar zijn voor iedereen.

Stel: je wilt graag de dienstregeling van de trein opzoeken op de nieuwe app van de NMBS, maar… je tekst-naar-spraaksoftware kan de uren niet voorlezen. Dat is knap frustrerend, en ook een beetje verontrustend. “Tegenwoordig gebeurt alles online: administratieve procedures, documenten of informatie opzoeken, cursussen volgen, aankopen doen…”, zegt Mathieu Angelo, directeur van CAWaB, een collectief van verenigingen in Wallonië en Brussel die zich inzetten voor toegankelijke websites. “Helaas zijn veel te weinig sites zo ontworpen dat ze toegankelijk zijn voor personen die ondersteunende technologieën gebruiken om op de site te navigeren, zoals een toetsenbord of tekst-naar-spraaksoftware. Het is een grote uitdaging om digitale diensten echt voor iedereen toegankelijk te maken.”

Helaas zijn veel te weinig sites zo ontworpen dat ze toegankelijk zijn voor personen die ondersteunende technologieën gebruiken.

— Mathieu Angelo, directeur van CAWaB

In september 2020 hadden overheidsinstanties hun websites moeten aanpassen volgens een Europese richtlijn, maar die bleef echter onopgemerkt. In juni 2021 moesten apps volgen. “De meeste websites zijn niet volgens de normen aangepast. En omdat er geen sancties zijn, is er weinig motivatie om het wel te doen”, aldus Angelo. Deze richtlijn geldt in feite voor alle federale, gewestelijke, provinciale en gemeentelijke overheidsdiensten, maar ook voor het OCMW en organisaties die voor meer dan 50 procent worden gesubsidieerd (vzw’s, ziekenhuizen, semi-overheidsinstanties…). En dan heb je nog de andere websites. “We zouden graag willen dat deze richtlijn verder wordt uitgebreid, bijvoorbeeld voor alle sites van algemeen belang, zelfs als het om particuliere sites gaat. Naar 2025 toe wordt er wel al een stap in de goede richting gezet dankzij de ‘Richtlijn inzake toegankelijkheid van goederen en diensten’.” Er is nog veel werk aan de winkel, maar nu dat Europa zich over deze kwestie buigt, zetten we een grote stap vooruit. “Tot een paar jaar geleden dachten we bij toegankelijkheid alleen aan gebouwen, vervoer, wegen…” Nu komt dus ook ons onlineleven aan bod. Is dit het bewijs van een veranderende mentaliteit?

Concreet nu: hoe maak je een website juist daadwerkelijk toegankelijker? Pas eerst en vooral de inhoud aan: maak het toegankelijk voor slechthorenden door bijvoorbeeld ondertitelde video’s of een transcriptie van audiocontent te voorzien. Gebruik daarnaast ook titels en ondertitels om een tekst te structureren of voeg correcte bijschriften toe voor tabellen en grafieken. Zo wordt het perfect leesbaar voor gebruikers van tekst-naar-spraaksoftware. Voorzie eveneens een goede omschrijving van afbeeldingen en kies contrasterende kleuren, want niet iedereen kan alle kleuren zien. Door skiplinks aan menu’s toe te voegen, kunnen personen die geen computermuis kunnen gebruiken gemakkelijker navigeren. Hanteer ten slotte een eenvoudig taalgebruik voor mensen met een beperkte kennis of beheersing van de taal. Kortom: zorg voor een intuïtieve en goed doordachte gebruikerservaring zodat personen van alle leeftijden, ongeacht hun afkomst, gemakkelijk hun weg vinden op
een website.

31.08.2021
door Fokus Online

Ontdek meer

Vorig artikel
Volgend artikel