Business

Snelgids: hoe overleven bedrijven de coronacrisis?

02.11.2020
door Sophie Pycke

Zonder financiële spierkracht zullen bedrijven zich moeilijk staande houden in de nasleep van de coronacrisis. Die onzekere toekomst, met volatiele parameters, vraagt om een nieuwe vorm van leiderschap, met de focus op innovatief denken en duurzaamheid.

Het oude normaal komt nooit meer terug. Bedrijven die deze waarheid nu al omarmen, hebben de grootste overlevingskans. Dat stelt Peter Hinssen, technologie-ondernemer, Nexxworks-oprichter en auteur van ‘The Phoenix and the Unicorn’.

De digitale stresstest doorstaan

“Sommige bedrijven hebben het de voorbije maanden heel goed gedaan, dankzij een goeie voorbereiding of puur geluk”, vertelt Hinssen. “Kellogg’s heeft nog nooit zoveel cornflakes verkocht omdat iedereen plots voortdurend thuis was. L’Oréal had het plan om tegen 2023 een online-omzet van 20 procent te draaien. Ze hebben dat doel op acht weken gerealiseerd. Ook de bankensector heeft de impact gevoeld: we zijn plots met zijn allen contactloos beginnen betalen. Sommige bedrijven hebben die digitale stresstest doorstaan, andere niet. Digitalisering was vroeger de kers op de taart, nu ís het de taart. Veel bedrijven hadden daar al in geïnvesteerd, maar op een eerder stiefmoederlijke manier. Zij zitten nu in de problemen. Velen zullen falen voor die stresstest, anderen zullen het nipt overleven of net pijlsnel groeien.”

Volgens Hinssen moeten we in deze onzekere tijden kijken naar feniksen, grote bedrijven die erin slagen om zichzelf opnieuw uit te vinden en uit hun as te herrijzen, zoals de Amerikaanse supermarktketen Walmart. “Een bedrijf met een jaaromzet van 500 miljard euro, maar tot voor kort gebonden aan een stoffig imago van old school warenhuisketen”, bemerkt Hinssen. “En toch ben ik er na één bezoekje verliefd op geworden: je hebt er Pickup Towers, grote automaten in de supermarkten waar klanten onlinebestellingen afhalen. Op één minuut ben je binnen en buiten. En natuurlijk leveren ze ook boodschappen aan huis. Wie wil, kan via een tijdsslot de koelkast laten vullen door de bezorger.” Walmart slaagt erin om een langetermijnstrategie te combineren met de capaciteit om op korte termijn te handelen.

“Digitalisering was vroeger de kers op de taart, nu ís het de taart. Veel bedrijven hadden daar al in geïnvesteerd, maar op een eerder stiefmoederlijke manier. Zij zitten nu in de problemen.”Peter Hinssen

Quick decision making belangrijker dan ooit

“Bovendien heeft de CEO radicale digitale keuzes durven maken én is hij erin geslaagd om zijn werknemers mee te krijgen. Walmart zal 1 miljoen mensen reskillen. Uiterst belangrijk. De coronacrisis heeft aangetoond dat die nood om talent in eigen huis bij te schaven, alleen maar groter zal worden.”

Als COVID-19 haar greep lost en deze economische crisis haar laatste adem uitblaast, zal de wereld nog steeds niet ‘back to normal’ zijn, aldus Hinssen. “Er zijn de geopolitieke spanningen, de klimaatdreiging, de sociale ongelijkheid die toeneemt. Bedrijven moeten leren omgaan met ‘the never normal’: een wereld die constant evolueert. Vaardigheden als wendbaarheid, alertheid en quick decision making zullen belangrijker blijken dan ooit. In een crisis als deze lijkt het een veilige reflex om terug te plooien op wat je al kent. Maar nu is niet het moment om op veilig te spelen, wel om in te zetten op innovatie, creativiteit en digitalisering.”

Verduurzaming van de markt

Naast die drie kernwaarden staat ook duurzaamheid met stip op één als manier om crisissen te overstijgen. “Jonge werkzoekenden zoeken naar een ethische bedrijfsvoering, naar een werkgever die een toekomstperspectief biedt voor maatschappij, mens en milieu”, schetst Lode Leirens, manager sustainable business en social enterprises bij BNP Paribas Fortis. “Wie een businessmodel uitschrijft zonder er het aspect duurzaamheid in op te nemen, prijst zichzelf uit de markt.”

En die verduurzaming hoeft niet per se handenvol geld te kosten. “Je kunt nu al kleine stappen zetten zodat je klaar bent om uit de startblokken te schieten zodra de economie weer aantrekt: ik denk aan verdere digitalisering, energiebesparing – zonnepanelen, warmtepompen –, nadenken over de volledige supply chain. Want circulaire economie zal steeds belangrijker worden. Het is duidelijk dat de beschikbaarheid aan grondstoffen beperkt en eindig is en dat we onze planeet niet eindeloos kunnen blijven belasten. Bedrijven zouden de handen in elkaar moeten slaan. Afval van de ene is grondstof voor de andere. Een mooi voorbeeld is Yuma Labs, een Belgisch zonnebrillenmerk dat zonnebrillen maakt uit plastic afval. Zulke samenwerkingen vragen durf, uiteraard, maar ook een goede vertrouwensrelatie met je bankier en boekhouder.”

Vorig artikel
Volgend artikel