digitalisering
Business

Data distilleren om te kunnen optimaliseren

18.03.2021
door Fokus Online

We weten dat data voor bedrijven in de chemische industrie heel waardevol zijn, op voorwaarde dat ze op de juiste manier geïnterpreteerd worden. Met andere woorden: als ze tot bruikbare informatie gevormd kunnen worden en zo naar een toegevoegde waarde leiden. 

Digitalisering in chemische industrie

Digitalisering wordt ook in de chemische industrie alleen maar belangrijker. Dat beaamt Alain Wullaert, vicepresident BU Digitalization bij Process Automation Solutions (PA Solutions). Het ondersteunt bedrijven met automatisatie- en digitaliseringsoplossingen. “Daarom dat wij vrij recent twee nieuwe businessunits hebben gecreëerd: Digitalisering en Proces. Omdat het vandaag niet alleen belangrijk is om de processen van de eindklant steeds beter te kennen, maar ook om die adequaat te ondersteunen met knowhow inzake digitalisering.

Schaalbaar integratieplatform

We stellen vast dat veel organisaties geremd worden in hun data-analyse, vooral omdat die data via verschillende kanalen binnenkomen. Op die manier krijg je een containervolume aan potentieel interessante data uit zowel IT als OT. Maar omdat ze die niet kunnen combineren en integreren, kunnen er geen waardevolle analyses uit gedistilleerd worden om datagedreven processen te optimaliseren. Dankzij ons schaalbare integratieplatform – noem het een soort data docking station – kan dat wel. Mét de garantie van een stevige cybersecurity.” 

Solution as a service is wat de klant verwacht. En dat lukt des te beter als je een trusted partner bent.

Belangrijkheid van data en digitalisering

Steeds vaker zien klanten in dat data en digitalisering belangrijk zijn om het verschil te kunnen maken in de markt – daar heeft corona trouwens een niet te onderschatten rol in gespeeld. “Bijgevolg zijn bedrijven steeds vaker vragende partij”, gaat Wullaert verder. “Omdat ze beseffen over wat voor een schat aan data ze beschikken, maar niet welke informatie ze daaruit kunnen halen. Gewoon omdat ze de onderlinge linken niet kunnen leggen en de data niet kunnen contextualiseren.”

Customer value

Of alle organisaties zomaar meegaan in dat proces van digitalisering en dataverhuis naar dergelijk integratieplatform? “We zien een zekere terughoudendheid van het overzetten van data naar de cloud. Daarom bestaan er ook layer-oplossingen, zodat het vertrouwen van de klant in alle rust kan groeien. En omdat customer value steeds belangrijker wordt. Vroeger verkocht je als het ware licenties of softwarepakketten, vandaag moet je de klant meerwaarde kunnen aanbieden. Solution as a service is wat de klant verwacht. En dat lukt des te beter als je een trusted partner van die klant bent.”

Roll-outs

Proces Automation Solutions is internationaal actief, wat ons bij de slotvraag brengt: of er internationaal verschillende snelheden bestaan inzake digitalisering en procesautomatisatie? “Niet per se”, antwoordt Wullaert. “De snelheid van de digitale transformatie hangt doorgaans niet af van het land, maar van de klant. Roll-outs, vooral bij grote bedrijven, vertrekken altijd vanuit corporate, wat doorgaans weinig van doen heeft met het land waarin die bedrijven gevestigd zijn.”

Vorig artikel
Volgend artikel