Home Maatschappij België Slimme stad krijgt vorm

Slimme stad krijgt vorm

De wereldbevolking blijft toenemen, maar de beschikbare ruimte blijft dezelfde. Niet meteen goed nieuws voor wie aan claustrofobie lijdt. Gelukkig zijn we ons bewust van deze problematiek en bekijken we hoe we smart cities steeds meer kunnen vormgeven. Smart wat? Juist, slimme steden die door middel van informatie- en communicatietechnologie aandacht hebben voor energie, mobiliteit, infrastructuur en veiligheid.

Tegen 2050 zal naar schatting 66 procent van de wereldbevolking in stedelijk gebied wonen. Hoe kunnen we de stad tegen dan nog leefbaar houden? “Simpel, door ze slimmer en duurzamer te maken”, vertelt Joachim De Vos, CEO van Living Tomorrow en oprichter van Tomorrowlab. Het bedrijf heeft een visiegroep Smart Cities van waaruit bestudeerd wordt hoe onze steden er morgen uitzien en die advies geeft bij de uitbouw van het smart city toekomstplan.

Stadsjongeren kiezen er steeds vaker voor om geen rijbewijs te halen en niet te investeren in een auto

– Nathalie Bekx

Een slimme stad wordt als een geheel uitgebouwd en komt tegemoet aan de noden van de bewoners. De Vos: “Het heeft weinig zin om enkel te focussen op mobiliteit en pakweg leefbaarheid op de lange baan te schuiven”. Hij haalt als voorbeeld het model van Cohen aan. Daarin worden verschillende segmenten naar voren geschoven die onder de aandacht moeten komen in een smart city, zoals de bewoners, het bestuur, de economie, het milieu en duurzame energie, mobiliteit en het wonen in de stad an sich. “Pas als alle componenten op elkaar worden afgestemd, kunnen we bouwen aan de stad van de toekomst”, aldus De Vos.

In Vilvoorde werd twee jaar geleden al een ‘straat van de toekomst’ geïmplementeerd. De straatverlichting werkt via een follow me-principe waardoor de helderheid aangepast wordt aan de auto, voetganger of fietser. “Een mooi initiatief en een stap in de goede richting, maar een slimme straat maakt nog geen slimme stad”, concludeert De Vos. Eveneens belangrijk in het stadsbeeld van de toekomst zijn de demografische gegevens. Nathalie Bekx is CEO van Trendhuis en stelt dat elke generatie een ander soort wonen voor ogen houdt en dat heeft zijn gevolgen voor een stad: “Mensen tussen de 20 en de 35 wonen het liefst in een stad. Zodra ze kinderen hebben, kiezen ze voor de stadsrand om, eens boven de vijftig, terug te keren, maar dan naar een appartement. Deze gegevens schetsen
sowieso de stad van morgen.”

Pas als alle componenten op elkaar worden afgestemd, kunnen we bouwen aan de stad van de toekomst

– Joachim De Vos

En de stad van morgen staat natuurlijk niet alleen. Steden kijken graag over het muurtje om van elkaar te leren. De Vos benadrukt dat elke stad wel een eigen identiteit heeft, waardoor je een toekomstvisie niet zomaar met copy-paste kunt overnemen. “Er zijn nu eenmaal industriesteden, cultuursteden en toeristensteden. Voor elke stad is een stappenplan nodig dat voortvloeit uit een doorlichting”, bevestigt hij. Toch kan over het muurtje kijken geen kwaad. Meer nog, op Europees niveau werd de stad Santander aangeduid om een voortrekkersrol te spelen in de ontwikkeling van smart cities. In die stad werden 12.500 slimme sensoren geplaatst. Sensoren die pakweg de luchtkwaliteit of de verlichtingsintensiteit in kaart brengen. De Vos: “Concreet komt het erop neer dat die sensoren een signaal doorsturen als de luchtkwaliteit plots onvoldoende is. Automatisch wordt er dan voor gezorgd dat (vracht)wagens of milieuonvriendelijke bussen gelimiteerd worden. Of dat het in alle kantoren plots een graadje minder warm wordt om de CO2– uitstoot te beperken.”

Steden moeten nu echt goed beginnen nadenken over bepaalde beslissingen die genomen moeten worden. Een toekomstvisie is voor De Vos essentieel. Moeten steden nog investeren in ondergrondse parkeergarages? “Het antwoord klinkt nu nog futuristisch, maar vooral ook realistisch”, meent De Vos. “Over tien jaar krijgen we een expansie van zelfrijdende auto’s, die ons automatisch naar het centrum brengen – milieuvriendelijk. Wij stappen uit en de auto gaat zichzelf parkeren ergens in de stadsrand. Later pikt de auto ons gewoon weer op.” Bekx ziet dat het mobiliteitsprobleem zich stilaan zelf aan het reguleren is: “Stadsjongeren kiezen er steeds vaker voor om geen rijbewijs te halen en niet te investeren in een auto. Ze zien het niet zitten om de investering te doen, de verzekering te betalen en dan urenlang te moeten zoeken naar een parkeerplaats. De bus en het openbaar vervoer zijn een beter en meer ecologisch alternatief voor de toekomst.”

MEER

Afvalwater, een verborgen goudmijn

Waterzuivering Wie ons afvalwater goed doorzoekt – al raden we niet aan dat je dit thuis zelf probeert – zal ontdekken dat er heel wat waardevolle metalen in te vinden zijn. Belgische en Nederlandse onderzoekers proberen nu manieren te vinden om die metalen eruit te vissen en opnieuw te gebruiken.

Justitie in volle evolutie

JustitieVernieuwing in justitie is meer dan nodig. Zowel op het vlak van infrastructuur, rechtspraak en wetgeving, als op het vlak van dossierverwerking en procedures. De sprong naar de 21e eeuw komt voor minister Koen Geens een eeuw te laat.

Iedere stad zijn eigen plan

smart sustainable citiesIn de stad van de toekomst spelen duurzaamheid en energie een belangrijke rol. Wat zijn de doelstellingen, uitdagingen en kansen voor de steden Utrecht, Leeuwarden en Rotterdam als het gaat om een duurzame toekomst?

Bedrijfscultuur als motor van strategie

Bedrijfscultuur Het belang van de bedrijfscultuur in een organisatie neemt steeds meer toe. Dat heeft in grote mate te maken met het belang van de medewerkers. Zij vormen het human capital van een onderneming die eens te meer haar talenten aan zich wil binden tijdens de krapte op de arbeidsmarkt.

‘Een droom van een stad’

Nic BalthazarEen stad is als een huis. Met hoe meer je erin woont, hoe properder je het moet zien te houden. Nu al leeft meer dan de helft van de wereldbevolking in steden, en tegen 2050 zou dat bijna drie vierde zijn. Het lijkt duidelijk dat we de boel dan maar beter tijdig op orde krijgen.

Gezocht: het perfecte kerstcadeau

Kerstcadeaus Het is terug tijd om de ander te verwennen met cadeaus. Maar maak de beslissing niet te snel, want cadeautjes geven is meer dan de winkels afschuimen naar het duurste of grootste geschenk.“Een cadeau maakt duidelijk wat je van de ander vindt of hoe je zelf wilt overkomen.”