Home Maatschappij België Slimme stad krijgt vorm

Slimme stad krijgt vorm

De wereldbevolking blijft toenemen, maar de beschikbare ruimte blijft dezelfde. Niet meteen goed nieuws voor wie aan claustrofobie lijdt. Gelukkig zijn we ons bewust van deze problematiek en bekijken we hoe we smart cities steeds meer kunnen vormgeven. Smart wat? Juist, slimme steden die door middel van informatie- en communicatietechnologie aandacht hebben voor energie, mobiliteit, infrastructuur en veiligheid.

Tegen 2050 zal naar schatting 66 procent van de wereldbevolking in stedelijk gebied wonen. Hoe kunnen we de stad tegen dan nog leefbaar houden? “Simpel, door ze slimmer en duurzamer te maken”, vertelt Joachim De Vos, CEO van Living Tomorrow en oprichter van Tomorrowlab. Het bedrijf heeft een visiegroep Smart Cities van waaruit bestudeerd wordt hoe onze steden er morgen uitzien en die advies geeft bij de uitbouw van het smart city toekomstplan.

Stadsjongeren kiezen er steeds vaker voor om geen rijbewijs te halen en niet te investeren in een auto

– Nathalie Bekx

Een slimme stad wordt als een geheel uitgebouwd en komt tegemoet aan de noden van de bewoners. De Vos: “Het heeft weinig zin om enkel te focussen op mobiliteit en pakweg leefbaarheid op de lange baan te schuiven”. Hij haalt als voorbeeld het model van Cohen aan. Daarin worden verschillende segmenten naar voren geschoven die onder de aandacht moeten komen in een smart city, zoals de bewoners, het bestuur, de economie, het milieu en duurzame energie, mobiliteit en het wonen in de stad an sich. “Pas als alle componenten op elkaar worden afgestemd, kunnen we bouwen aan de stad van de toekomst”, aldus De Vos.

In Vilvoorde werd twee jaar geleden al een ‘straat van de toekomst’ geïmplementeerd. De straatverlichting werkt via een follow me-principe waardoor de helderheid aangepast wordt aan de auto, voetganger of fietser. “Een mooi initiatief en een stap in de goede richting, maar een slimme straat maakt nog geen slimme stad”, concludeert De Vos. Eveneens belangrijk in het stadsbeeld van de toekomst zijn de demografische gegevens. Nathalie Bekx is CEO van Trendhuis en stelt dat elke generatie een ander soort wonen voor ogen houdt en dat heeft zijn gevolgen voor een stad: “Mensen tussen de 20 en de 35 wonen het liefst in een stad. Zodra ze kinderen hebben, kiezen ze voor de stadsrand om, eens boven de vijftig, terug te keren, maar dan naar een appartement. Deze gegevens schetsen
sowieso de stad van morgen.”

Pas als alle componenten op elkaar worden afgestemd, kunnen we bouwen aan de stad van de toekomst

– Joachim De Vos

En de stad van morgen staat natuurlijk niet alleen. Steden kijken graag over het muurtje om van elkaar te leren. De Vos benadrukt dat elke stad wel een eigen identiteit heeft, waardoor je een toekomstvisie niet zomaar met copy-paste kunt overnemen. “Er zijn nu eenmaal industriesteden, cultuursteden en toeristensteden. Voor elke stad is een stappenplan nodig dat voortvloeit uit een doorlichting”, bevestigt hij. Toch kan over het muurtje kijken geen kwaad. Meer nog, op Europees niveau werd de stad Santander aangeduid om een voortrekkersrol te spelen in de ontwikkeling van smart cities. In die stad werden 12.500 slimme sensoren geplaatst. Sensoren die pakweg de luchtkwaliteit of de verlichtingsintensiteit in kaart brengen. De Vos: “Concreet komt het erop neer dat die sensoren een signaal doorsturen als de luchtkwaliteit plots onvoldoende is. Automatisch wordt er dan voor gezorgd dat (vracht)wagens of milieuonvriendelijke bussen gelimiteerd worden. Of dat het in alle kantoren plots een graadje minder warm wordt om de CO2– uitstoot te beperken.”

Steden moeten nu echt goed beginnen nadenken over bepaalde beslissingen die genomen moeten worden. Een toekomstvisie is voor De Vos essentieel. Moeten steden nog investeren in ondergrondse parkeergarages? “Het antwoord klinkt nu nog futuristisch, maar vooral ook realistisch”, meent De Vos. “Over tien jaar krijgen we een expansie van zelfrijdende auto’s, die ons automatisch naar het centrum brengen – milieuvriendelijk. Wij stappen uit en de auto gaat zichzelf parkeren ergens in de stadsrand. Later pikt de auto ons gewoon weer op.” Bekx ziet dat het mobiliteitsprobleem zich stilaan zelf aan het reguleren is: “Stadsjongeren kiezen er steeds vaker voor om geen rijbewijs te halen en niet te investeren in een auto. Ze zien het niet zitten om de investering te doen, de verzekering te betalen en dan urenlang te moeten zoeken naar een parkeerplaats. De bus en het openbaar vervoer zijn een beter en meer ecologisch alternatief voor de toekomst.”

MEER

‘Artificial intelligence maakt menselijk contact alleen maar belangrijker’

Peter HinssenPraat een uur met Peter Hinssen en je bent weer mee met nieuwe technologische ontwikkelingen als AI en Blockchain. En, belangrijker, wat hun maatschappelijke impact wordt. “We staan voor een even ingrijpende verandering als tijdens de industriële revolutie.”

Nieuwe flesjes vereenvoudigen werk van ziekenhuisapotheek

ZiekenhuisapotheekKostenefficiëntie en de belangen van de patiënt gaan niet altijd goed samen in de gezondheidszorg. Toch combineert een nieuwe techniek beide aspecten: het vullen van hermetisch afgesloten, in plaats van open, flesjes via een vulstation staat niet alleen garant voor de steriele verwerking van geneesmiddelen, door haar eenvoud bespaart de techniek ook tijd en kosten.

R&D als motor van innovatie, en omgekeerd

R&DAls kmo is R&D nog steeds de rode draad. Voor de toepasbaarheid van onderzoek moet nagedacht worden over disruptieve ideeën, game-changers en vernieuwing.

Een tuin als schilderij

Pieter ToebaertMonet, zonder meer een van de belangrijkste kunstenaars die de tuin ooit tot leven bracht, vertelde dat hij zijn schilderijen ‘dankte aan bloemen’. Nog steeds spreekt een kleurrijke tuin tot de verbeelding. Al zien we wel grote veranderingen in de groenbeleving.

Feesten in de tuin… waar anders?

Gekleurde lampionnen in de bomen, heerlijk geurende lavendel en worsten die lekker op de barbecue liggen te pruttelen. Er bestaat geen twijfel over: een feest in je eigen tuin is nog altijd het gezelligst. Maar hoe begin je eraan?

Wij willen dat onze medewerkers denken als eigenaren

Carlos BritoOnze Belgische biercultuur is als werelderfgoed erkend door Unesco, niet in de laatste plaats dankzij onze nationale trots AB InBev. Aan het hoofd van die tot een enorme multinational uitgegroeide brouwer staat een Braziliaan: Carlos Brito.