Home Maatschappij België Ik koop Belgisch

Ik koop Belgisch

Ben jij een bewuste shopper? Velen onder ons alleszins niet. Vaak leggen we dingen in ons winkelmandje zonder erbij na te denken. We staan er amper bij stil dat het merendeel van de artikelen in de winkel een hele reis achter de rug heeft, alvorens in de rekken te belanden. Maar ons Belgenlandje heeft ook wat te bieden. Zo zijn er op het gebied van mode en design heel wat verborgen pareltjes. Dat zegt ook Nathalie De Schepper, PR- en communicatieverantwoordelijke van Flanders District of Creativity.

Flanders DC is een vzw die gesubsidieerd wordt door de Vlaamse overheid. Hun doel is om creatieve ondernemers in Vlaanderen te ondersteunen, promoten en met elkaar te verbinden. Als ondernemer in de creatieve sector sta je voor heel wat uitdagingen bij het runnen van je bedrijf. Flanders DC zorgt ervoor dat ondernemers uit alle twaalf creatieve sectoren succesvoller kunnen ondernemen. Van modeontwerper tot ontwikkelaar van games, zowat elke creatieve geest kan bij hen terecht. En dat voor advies op verschillende vlakken: zowel voor informatie over de financiering van hun bedrijf, als voor tips over sociale media.

Van button tot campagne

Met het oog op de creatieve sector heeft Flanders DC al verschillende campagnes opgezet. De campagne ‘Ik koop Belgisch’ is daar één van. Ze is ontstaan in 2015 vanuit een evenement van het toenmalige Flanders Fashion Institute, wat op dat moment de naam van het huidige Flanders DC was. “We hadden toen buttons om op te spelden waar ‘Ik koop Belgisch’ opstond”, zegt De Schepper. “We merkten al gauw dat dat bij de mensen aansloeg, dus besloten we om er een campagne van te maken.”

Maar als je ‘Ik koop Belgisch’ in de markt zet, is het natuurlijk nogal vreemd om dat alleen in Vlaanderen te doen. Daarom werkt Flanders DC samen met andere bedrijven zoals MAD Brussels, WBDM en Creamoda. Het doel is daarbij om bewustwording te scheppen. “De gemiddelde Vlaming heeft geen idee van welke mode- en designmerken Belgisch zijn. Dat kan volgens ons niet langer. Belgisch kopen heeft namelijk ook heel wat voordelen”, aldus De Schepper.

Voordelen

Een van de voordelen van Belgisch kopen is dat je droom van iemand hier steunt. En ook voor jezelf is het voordelig. Als je lokale merken koopt, sta je namelijk dichter bij het bedrijf. Je kunt veel makkelijker vragen stellen aan de eigenaar en het is zelfs mogelijk om hem eens te ontmoeten. Daarbij steun je de lokale economie. Want om als merk tot de ‘Ik koop Belgisch’-campagne te behoren, moet je aan twee voorwaarden voldoen. Ten eerste moet het hoofdkantoor van je bedrijf in België gevestigd zijn. Ten tweede is het een vereiste dat het creatieve proces in België plaatsvindt, waardoor het product volledig geïnspireerd is door onze lokale cultuur. “Pas als dat het geval is, kun je een plaatsje krijgen tussen onze 1.500 merken”, zegt De Schepper. Ze licht er een paar uit.

Voor ieder budget en elke stijl is er iets Belgisch te vinden.

Uitgelicht

Een van de merken met het label ‘Ik koop Belgisch’ is SAM. “Het is een nieuwe aanwinst”, zegt De Schepper. SAM maakt military belts. Dat zijn riemen die je om je middel of schuin over je lichaam kunt dragen. Op de riem kun je ‘modulaire stukjes’ zetten, bijvoorbeeld voor je gsm of sleutels. Daardoor kun je ze opbouwen zoals je zelf wilt. En dat is lekker handig. Een handtas heb je niet eens meer nodig.

Een ander merk van hier is Serax. Bij Serax kun je design vinden aan een democratische prijs. En ook dat is voor ‘Ik koop Belgisch’ van belang, vertelt De Schepper. “We willen aantonen dat er een hele waaier aan Belgische producten bestaat. Dat er voor ieder budget en elke stijl iets Belgisch te vinden is. Bij Belgische merken denken mensen vaak aan Dries Van Noten of Ann Demeulemeester. Ze vinden dat te duur en te speciaal. Maar dat hoeft echt niet zo te zijn.”

Belgische trots in de lift

Het is niet altijd makkelijk om mensen te overtuigen om Belgisch te kopen. Dat heeft De Schepper zelf ondervonden. Al merkt ze dat als mensen leren kennen wat mode en design van eigen bodem is, ze al snel de meerwaarde ervan inzien. En dat is typisch Belgisch, zegt ze. “Alleen als het over voetbal gaat, voelen Belgen zich één. Gaat het over economie en bedrijven, dan is dat veel minder het geval. En toch hebben we het idee dat dat nu in de lift zit.” Chauvinistisch, zoals de Fransen, zullen we nooit worden. “Maar we zouden best iets trotser mogen zijn”, aldus De Schepper. “Die trots zit ook in ons, het moet alleen nog aangewakkerd worden. En dat is wat we met ‘Ik koop Belgisch’ hopen te bereiken.”

MEER

Osteoporose: wat is het en hoe kun je het...

osteoporose Osteoporose is een van de meest voorkomende en onderschatte aandoeningen op latere leeftijd. Vooral vrouwen in de menopauze zijn er erg vatbaar voor. 

Bart Albrechts: ‘Verpakkingen zijn een volwaardig deel van een...

Interview Bart Albrechts is bijna twee jaar General Manager van DS Smith België, een van de grootste spelers op de Belgische, en wereldwijde, verpakkingsmarkt. Wat de verpakkingsindustrie zo boeiend maakt? We laten het hem graag zelf vertellen.

AED: groene bakjes die levens redden

Groene kastjes Zo’n 10.000 AED’s, Automatische Externe Defibrillatoren, zijn er al in ons land geïnstalleerd. Dat klinkt veel, maar het zijn er eigenlijk veel te weinig, zegt de Belgische Cardiologische Liga. Wat doet zo’n AED en hoe moet je hem bedienen?

Marketing van aangepaste waarde

Marketing automation Nog te veel info die we in onze mailbox of via sociale media op ons afgevuurd krijgen, leest als ‘spam’. Niet de tool van marketing automation faalt, wel de manier waarop bedrijven hem gebruiken.

“Levenslang leren moet iets plezants worden”

VUB Duaal leren is niet enkel een zaak van het secundair onderwijs. Ook aan onze universiteiten verdient het absoluut een plaats, zegt Caroline Pauwels, rector van de VUB. Aan haar eigen universiteit voegt ze alvast de daad bij het woord.

Hightech is kinderspel geworden

hightechTechnologie in kinderspullen is helemaal in zwang. In zowat elk product weten de fabrikanten tegenwoordig wel slimme en futuristische features te stoppen. Maar nergens is de opmars zo duidelijk als in speelgoed en tablets.