Home Maatschappij België Ik koop Belgisch

Ik koop Belgisch

Ben jij een bewuste shopper? Velen onder ons alleszins niet. Vaak leggen we dingen in ons winkelmandje zonder erbij na te denken. We staan er amper bij stil dat het merendeel van de artikelen in de winkel een hele reis achter de rug heeft, alvorens in de rekken te belanden. Maar ons Belgenlandje heeft ook wat te bieden. Zo zijn er op het gebied van mode en design heel wat verborgen pareltjes. Dat zegt ook Nathalie De Schepper, PR- en communicatieverantwoordelijke van Flanders District of Creativity.

Flanders DC is een vzw die gesubsidieerd wordt door de Vlaamse overheid. Hun doel is om creatieve ondernemers in Vlaanderen te ondersteunen, promoten en met elkaar te verbinden. Als ondernemer in de creatieve sector sta je voor heel wat uitdagingen bij het runnen van je bedrijf. Flanders DC zorgt ervoor dat ondernemers uit alle twaalf creatieve sectoren succesvoller kunnen ondernemen. Van modeontwerper tot ontwikkelaar van games, zowat elke creatieve geest kan bij hen terecht. En dat voor advies op verschillende vlakken: zowel voor informatie over de financiering van hun bedrijf, als voor tips over sociale media.

Van button tot campagne

Met het oog op de creatieve sector heeft Flanders DC al verschillende campagnes opgezet. De campagne ‘Ik koop Belgisch’ is daar één van. Ze is ontstaan in 2015 vanuit een evenement van het toenmalige Flanders Fashion Institute, wat op dat moment de naam van het huidige Flanders DC was. “We hadden toen buttons om op te spelden waar ‘Ik koop Belgisch’ opstond”, zegt De Schepper. “We merkten al gauw dat dat bij de mensen aansloeg, dus besloten we om er een campagne van te maken.”

Maar als je ‘Ik koop Belgisch’ in de markt zet, is het natuurlijk nogal vreemd om dat alleen in Vlaanderen te doen. Daarom werkt Flanders DC samen met andere bedrijven zoals MAD Brussels, WBDM en Creamoda. Het doel is daarbij om bewustwording te scheppen. “De gemiddelde Vlaming heeft geen idee van welke mode- en designmerken Belgisch zijn. Dat kan volgens ons niet langer. Belgisch kopen heeft namelijk ook heel wat voordelen”, aldus De Schepper.

Voordelen

Een van de voordelen van Belgisch kopen is dat je droom van iemand hier steunt. En ook voor jezelf is het voordelig. Als je lokale merken koopt, sta je namelijk dichter bij het bedrijf. Je kunt veel makkelijker vragen stellen aan de eigenaar en het is zelfs mogelijk om hem eens te ontmoeten. Daarbij steun je de lokale economie. Want om als merk tot de ‘Ik koop Belgisch’-campagne te behoren, moet je aan twee voorwaarden voldoen. Ten eerste moet het hoofdkantoor van je bedrijf in België gevestigd zijn. Ten tweede is het een vereiste dat het creatieve proces in België plaatsvindt, waardoor het product volledig geïnspireerd is door onze lokale cultuur. “Pas als dat het geval is, kun je een plaatsje krijgen tussen onze 1.500 merken”, zegt De Schepper. Ze licht er een paar uit.

Voor ieder budget en elke stijl is er iets Belgisch te vinden.

Uitgelicht

Een van de merken met het label ‘Ik koop Belgisch’ is SAM. “Het is een nieuwe aanwinst”, zegt De Schepper. SAM maakt military belts. Dat zijn riemen die je om je middel of schuin over je lichaam kunt dragen. Op de riem kun je ‘modulaire stukjes’ zetten, bijvoorbeeld voor je gsm of sleutels. Daardoor kun je ze opbouwen zoals je zelf wilt. En dat is lekker handig. Een handtas heb je niet eens meer nodig.

Een ander merk van hier is Serax. Bij Serax kun je design vinden aan een democratische prijs. En ook dat is voor ‘Ik koop Belgisch’ van belang, vertelt De Schepper. “We willen aantonen dat er een hele waaier aan Belgische producten bestaat. Dat er voor ieder budget en elke stijl iets Belgisch te vinden is. Bij Belgische merken denken mensen vaak aan Dries Van Noten of Ann Demeulemeester. Ze vinden dat te duur en te speciaal. Maar dat hoeft echt niet zo te zijn.”

Belgische trots in de lift

Het is niet altijd makkelijk om mensen te overtuigen om Belgisch te kopen. Dat heeft De Schepper zelf ondervonden. Al merkt ze dat als mensen leren kennen wat mode en design van eigen bodem is, ze al snel de meerwaarde ervan inzien. En dat is typisch Belgisch, zegt ze. “Alleen als het over voetbal gaat, voelen Belgen zich één. Gaat het over economie en bedrijven, dan is dat veel minder het geval. En toch hebben we het idee dat dat nu in de lift zit.” Chauvinistisch, zoals de Fransen, zullen we nooit worden. “Maar we zouden best iets trotser mogen zijn”, aldus De Schepper. “Die trots zit ook in ons, het moet alleen nog aangewakkerd worden. En dat is wat we met ‘Ik koop Belgisch’ hopen te bereiken.”

MEER

Bewezen concept, garantie op succes?

ExpertpanelWe kennen ze allemaal, de franchiseketens: je stapt binnen en weet perfect welke producten en/of diensten je kunt verwachten. Dat boezemt de consument uiteraard vertrouwen in. Maar is het voor de uitbater-ondernemer wel een uitdaging om in zo’n bewezen concept te stappen?

Medewerkers maken (of kraken) employer branding

Het imago van je onderneming bepaalt steeds vaker het succes van een ingevulde vacature. Hr-afdelingen zien in employer branding dan ook een welgekomen reddingsboei als...

Aandacht voor een doordacht mobiliteitsbeleid

mobiliteitsbudget Zeggen dat mobiliteit een uitdaging is, is een open deur intrappen. Hoog tijd om niet meer uitsluitend de kaart van de (bedrijfs)wagen te trekken.

NEDC of WLTP: een wereld van verschil

WTLP Recent werd NEDC vervangen door de WLTP-norm, om te bepalen hoeveel auto’s verbruiken en hoeveel CO2 ze uitstoten. Wat is het verschil tussen die twee?

‘Een duurzame toekomst voor de landbouw’

Joris RelaesHoe voeden we de wereld zonder daarbij de draagkracht van onze aarde te overschrijden en het klimaat verder op te warmen? Hoe geven we ruimte aan voedselproductie en bouwen we klimaatrobuuste landschappen, die tegelijk ook ademruimte geven aan de groeiende steden?

Ondernemen als antwoord op globale uitdagingen

duurzaamheid Het mooie van duurzaamheid is dat het overal kan zijn. In een buurtproject van een lokale vzw, in een transnationaal project van een multinational en alles ertussenin. Nog mooier is dat dit verbonden wordt door een globale strategie, vervat in de 17 Sustainable Development Goals.