Home Maatschappij België Ik koop Belgisch

Ik koop Belgisch

Ben jij een bewuste shopper? Velen onder ons alleszins niet. Vaak leggen we dingen in ons winkelmandje zonder erbij na te denken. We staan er amper bij stil dat het merendeel van de artikelen in de winkel een hele reis achter de rug heeft, alvorens in de rekken te belanden. Maar ons Belgenlandje heeft ook wat te bieden. Zo zijn er op het gebied van mode en design heel wat verborgen pareltjes. Dat zegt ook Nathalie De Schepper, PR- en communicatieverantwoordelijke van Flanders District of Creativity.

Flanders DC is een vzw die gesubsidieerd wordt door de Vlaamse overheid. Hun doel is om creatieve ondernemers in Vlaanderen te ondersteunen, promoten en met elkaar te verbinden. Als ondernemer in de creatieve sector sta je voor heel wat uitdagingen bij het runnen van je bedrijf. Flanders DC zorgt ervoor dat ondernemers uit alle twaalf creatieve sectoren succesvoller kunnen ondernemen. Van modeontwerper tot ontwikkelaar van games, zowat elke creatieve geest kan bij hen terecht. En dat voor advies op verschillende vlakken: zowel voor informatie over de financiering van hun bedrijf, als voor tips over sociale media.

Van button tot campagne

Met het oog op de creatieve sector heeft Flanders DC al verschillende campagnes opgezet. De campagne ‘Ik koop Belgisch’ is daar één van. Ze is ontstaan in 2015 vanuit een evenement van het toenmalige Flanders Fashion Institute, wat op dat moment de naam van het huidige Flanders DC was. “We hadden toen buttons om op te spelden waar ‘Ik koop Belgisch’ opstond”, zegt De Schepper. “We merkten al gauw dat dat bij de mensen aansloeg, dus besloten we om er een campagne van te maken.”

Maar als je ‘Ik koop Belgisch’ in de markt zet, is het natuurlijk nogal vreemd om dat alleen in Vlaanderen te doen. Daarom werkt Flanders DC samen met andere bedrijven zoals MAD Brussels, WBDM en Creamoda. Het doel is daarbij om bewustwording te scheppen. “De gemiddelde Vlaming heeft geen idee van welke mode- en designmerken Belgisch zijn. Dat kan volgens ons niet langer. Belgisch kopen heeft namelijk ook heel wat voordelen”, aldus De Schepper.

Voordelen

Een van de voordelen van Belgisch kopen is dat je droom van iemand hier steunt. En ook voor jezelf is het voordelig. Als je lokale merken koopt, sta je namelijk dichter bij het bedrijf. Je kunt veel makkelijker vragen stellen aan de eigenaar en het is zelfs mogelijk om hem eens te ontmoeten. Daarbij steun je de lokale economie. Want om als merk tot de ‘Ik koop Belgisch’-campagne te behoren, moet je aan twee voorwaarden voldoen. Ten eerste moet het hoofdkantoor van je bedrijf in België gevestigd zijn. Ten tweede is het een vereiste dat het creatieve proces in België plaatsvindt, waardoor het product volledig geïnspireerd is door onze lokale cultuur. “Pas als dat het geval is, kun je een plaatsje krijgen tussen onze 1.500 merken”, zegt De Schepper. Ze licht er een paar uit.

Voor ieder budget en elke stijl is er iets Belgisch te vinden.

Uitgelicht

Een van de merken met het label ‘Ik koop Belgisch’ is SAM. “Het is een nieuwe aanwinst”, zegt De Schepper. SAM maakt military belts. Dat zijn riemen die je om je middel of schuin over je lichaam kunt dragen. Op de riem kun je ‘modulaire stukjes’ zetten, bijvoorbeeld voor je gsm of sleutels. Daardoor kun je ze opbouwen zoals je zelf wilt. En dat is lekker handig. Een handtas heb je niet eens meer nodig.

Een ander merk van hier is Serax. Bij Serax kun je design vinden aan een democratische prijs. En ook dat is voor ‘Ik koop Belgisch’ van belang, vertelt De Schepper. “We willen aantonen dat er een hele waaier aan Belgische producten bestaat. Dat er voor ieder budget en elke stijl iets Belgisch te vinden is. Bij Belgische merken denken mensen vaak aan Dries Van Noten of Ann Demeulemeester. Ze vinden dat te duur en te speciaal. Maar dat hoeft echt niet zo te zijn.”

Belgische trots in de lift

Het is niet altijd makkelijk om mensen te overtuigen om Belgisch te kopen. Dat heeft De Schepper zelf ondervonden. Al merkt ze dat als mensen leren kennen wat mode en design van eigen bodem is, ze al snel de meerwaarde ervan inzien. En dat is typisch Belgisch, zegt ze. “Alleen als het over voetbal gaat, voelen Belgen zich één. Gaat het over economie en bedrijven, dan is dat veel minder het geval. En toch hebben we het idee dat dat nu in de lift zit.” Chauvinistisch, zoals de Fransen, zullen we nooit worden. “Maar we zouden best iets trotser mogen zijn”, aldus De Schepper. “Die trots zit ook in ons, het moet alleen nog aangewakkerd worden. En dat is wat we met ‘Ik koop Belgisch’ hopen te bereiken.”

MEER

3 vragen aan: Thomas Vanderlinden

Thomas VanderlindenDe verkoop van een familiaal bedrijf is heel vaak de belangrijkste trigger om naar een vermogensbeheerder te stappen. Soms gaat het ook om topmensen die bij een multinational carrière hebben gemaakt en een mooi bedrag uitgekeerd hebben gekregen bij hun pensionering. En soms komen er ook gewoon cliënten die niet tevreden waren over hun bestaande vermogensbeheerder. Zo simpel kan het soms zijn.

Zen in je eigen stukje groen

tuin Rust vinden in je eigen tuin volgens Pascal Naessens, Elvis Peeters en Roel Deseyn. Ga zen de zomer in met Fokus Online. Word ook zen buitenshuis.

Nieuwe flesjes vereenvoudigen werk van ziekenhuisapotheek

ZiekenhuisapotheekKostenefficiëntie en de belangen van de patiënt gaan niet altijd goed samen in de gezondheidszorg. Toch combineert een nieuwe techniek beide aspecten: het vullen van hermetisch afgesloten, in plaats van open, flesjes via een vulstation staat niet alleen garant voor de steriele verwerking van geneesmiddelen, door haar eenvoud bespaart de techniek ook tijd en kosten.

Een rem op de schermtijd

SchermtijdTienermeisjes lopen een groter risico op depressies door sociale media en ook het slaappatroon van jongeren wordt door de smartphone verstoord. Dat is de uitkomst van een grote studie onder 11.000 jongeren in Groot-Brittannië. Gelukkig zijn er wel wat manieren om als ouder de schermtijd van kinderen onder controle te houden.

Tjorven Denorme: “We moeten weg van één persoon die...

Hack Belgium In dialoog gaan en elkaar dingen aanleren is de toekomst, daar is Tjorven Denorme van overtuigd. Als CEO van Hack Belgium organiseert hij de grootste hackaton van België.

Bouwkoorts slaat ook toe in de zorg

ZorgvastgoedmarktNieuwbouwflats en assistentiewoningen schoten de voorbije jaren als paddenstoelen uit de grond. En ook in de woonzorgcentra is er gretig geïnvesteerd. De vraag is: hebben we al die extra complexen écht nodig om de gevolgen van de vergrijzing op te vangen?