Welk type voedingsconsument ben jij?
Van experimenteren tot stresseren

De ene keer mag je geen koolhydraten eten, de andere keer zijn vetten ongezond. Tegenwoordig heeft iedereen zijn idee over voeding. Elke Vlaming trekt dan ook met een andere instelling naar de winkel. Om de consument beter te begrijpen maakte het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserij (VLAM) een indeling in zeven types. Vind hier wat voor voedingsshopper jij bent.

“Ik plan niet veel vooraf, de dag zelf beslis ik meestal wat ik ga koken. Of ik loop in de winkel en zie iets, dan bedenk ik wat ik kan maken. Zo zag ik vandaag bloemkool en ik had er echt zin in. Die heb ik dan ook meegenomen. Morgen staat er carpaccio op het menu, die haal ik bij de slager. Maar het kan dat ik daar morgen anders over denk en dat het iets heel anders wordt.”

Herken je jezelf hierin? Dan ben jij een impulsieve consument. Het hoofddoel van de impulsieve consumenten is om te genieten. Meestal trekken ze zonder boodschappenlijstje naar de winkel, waardoor acties en proevertjes een grote impact hebben. Bij gezondheid en veiligheid staan ze nauwelijks stil. En daarmee zijn ze tegengesteld aan het tweede type, namelijk de controlezoekende klant.

Controlezoekers denken erg na over voeding en gaan actief op zoek naar informatie die bevestigt dat hun voedingskeuze de goeie is. Ze hebben oor voor rationele argumenten en wetenschappelijke bewijzen. Etiketten en labels zijn belangrijk voor hen. Want meten is weten. En weten is eten. Maar dat kan wel eens een hindernis zijn om iets nieuws te proberen.

Wie wel openstaan voor nieuwe producten en recepten zijn de zogenaamde experimenteerders. “Zelfs hetzelfde gerecht is bij mij nooit hetzelfde”, is een kenmerkende uitspraak. De keuken is hun speelterrein. Ze willen zoveel mogelijk variatie in hun voeding. En dat is niet per se uit gezondheidsoverwegingen, maar puur voor de fun.

Gaan koken en fun volgens jou niet samen en zie je het eerder als een basiszorg? Dan behoor jij tot de groep die VLAM tot de zorgzamen heeft gedoopt. Eten klaarmaken staat voor de zorgzamen helemaal in het teken van de ander. Het doel is om als ouder, gastvrouw of gastheer te bereiden wat de hongerige magen verlangen. Niet meer en niet minder.

Als je je bewust bent van jouw voedingspatroon, kijk eens hoe het er bij anderen uitziet: wie weet is je visie op voeding binnenkort helemaal anders.

Ook de socialen zijn er graag voor hun medemens. Eten en koken zien ze  – zoals de term zegt – als een sociale activiteit. “Niets is leuker dan eens lekker met vrienden te eten”, aldus deze groep. Het is voor hen in eerste instantie een manier om mensen samen te brengen. Sfeer en gezelligheid primeren daarbij.

De zesde consumentengroep is die van de stressmijders. Als je liever voor vertrouwde gerechten kiest waarvan je zeker bent dat je er een geslaagde maaltijd mee kunt samenstellen, dan maak jij hier deel van uit. Ingewikkelde gerechten die kunnen mislukken, zijn geen optie. Die veroorzaken alleen maar onnodige stress.

Tot slot zijn er de pronkers. Van vertrouwde gerechten moeten zij niets weten. Ze willen de massa overstijgen en pakken graag uit met gerechten die creatief, trendy en kwaliteitsvol zijn. Ook zullen ze geen ‘nee’ zeggen tegen een etentje in een sterrenrestaurant. Daarmee kunnen ze later immers in de kijker staan.

Natuurlijk is deze indeling in zeven types niet absoluut. Het kan goed zijn dat je in het algemeen graag weet wat je eet, maar dat je ook eens zin hebt om iets nieuws uit te testen. Toch heeft elke consument een kooppatroon dat hij min of meer aanhoudt. Als je je bewust bent van jouw patroon kun je eens kijken hoe het er bij anderen uitziet. En wie weet is je visie op voeding binnenkort helemaal anders.

Lees ook

Wat zijn de trends in tegels?

Tegels Net zoals kleding, schoenen en de kleur van auto’s zijn ook tegels (of ze nu van natuursteen, keramiek of beton zijn) aan trends en modes onderhevig. Wat zijn de nieuwste tendensen binnen en buiten? En wat is er belangrijk wanneer je tegels gaat kiezen? Ann De Schutter, commercieel directeur van de tegelfabrikant Artstone geeft tekst en uitleg.

Nieuwste artikels

Wat zijn de trends in tegels?

Tegels Net zoals kleding, schoenen en de kleur van auto’s zijn ook tegels (of ze nu van natuursteen, keramiek of beton zijn) aan trends en modes onderhevig. Wat zijn de nieuwste tendensen binnen en buiten? En wat is er belangrijk wanneer je tegels gaat kiezen? Ann De Schutter, commercieel directeur van de tegelfabrikant Artstone geeft tekst en uitleg.