Home Maatschappij Agri & Food ‘Voedingsparadox aanpakken met kwaliteit en eerlijke prijzen’

‘Voedingsparadox aanpakken met kwaliteit en eerlijke prijzen’

2014 was een woelig jaar voor de Belgische agro-voedingssector, niet in het minst door het Russische importverbod. Ondanks een stijgende omzet, vooral door export naar groeilanden zoals China, staan de marges onder druk.

“Met een omzet van 48,2 miljard euro kroonde de voedingsindustrie zich de voorbije jaren tot de leidende sector in het Belgische industriële landschap. Dat heeft de sector vooral te danken aan een stijgende export, onder meer naar groeilanden als China waarnaar de uitvoer de afgelopen 10 jaar verviervoudigde.

Belgische agro-voedingsindustrie

Geheel in lijn met het profiel van de Belgische agro-voedingsindustrie vindt een heel gevarieerd gamma aan Belgische voedingsproducten de weg naar buitenlandse markten; zowel de traditionele sterkhouders bier, chocolade en aardappelen als bijvoorbeeld diepvriesgroenten, vlees en zuivel. Als uitzondering op de regel behoudt de voedingssector bovendien een stabiele werkgelegenheid. Dagelijks zoekt de sector niet minder dan 36 nieuwe medewerkers.

Enkel goed nieuws dus? Helaas is het tegendeel waar. De voorbije jaren zagen zowel de boeren als de verwerkende industrie hun marges dalen. Het wegvallen van naar schatting 200 miljoen aan export door het Russische importverbod was en is een bijzonder zware klap voor de sector. Maar wellicht nog belangrijker zijn de indirecte gevolgen: producten die Rusland niet meer binnen mogen overspoelen de markt en leiden tot massale prijsdalingen, waardoor het water onze boeren aan de lippen staat.

De fundamentele vraag is en blijft: kent de consument de waarde van voeding nog wel?

Voedingsparadox

Daarbovenop komt de stijgende prijsdruk op voedingsproducten. We zien de voorbij jaren een eigenaardige paradox op dat vlak. De consument wordt steeds mondiger en kritischer. De kwaliteitseisen en de vraag naar transparantie worden steeds hoger, wat we uiteraard toejuichen. Het is immers op die domeinen dat Belgische producenten het verschil kunnen maken. Alleen hangt er ook een prijskaartje aan vast en net daar wringt het schoentje: in de winkel heerst bovenal de wet van de laagste prijs. Hard discounters en buitenlandse winkelketens drukken de prijzen tot niveaus die de gehele agro-voedingsketen onder druk zetten: de boer, de voedingsindustrie en de retailers zelf. En het is maar zeer de vraag of die lage prijs ook de consument ten goede komt, want lagere marges zijn immers geen recept voor meer innovatie en meer kwaliteit.

Hoe pakken we deze voedingsparadox dan best aan? De agro-voedingsketen zelf beseft alvast dat een race to the bottom alleen maar verliezers oplevert. Net daarom zetten de verschillende schakels van de keten in op een gestructureerd ketenoverleg waar boeren, voedingsbedrijven en retailers samen oplossingen zoeken. Een heel concreet initiatief is de code voor eerlijke handelspraktijken.

Maar de fundamentele vraag is en blijft: kent de consument de waarde van voeding nog wel? Een echte oplossing zal er pas komen wanneer de kwaliteit van Belgische voeding ook in de winkel wordt beloond met een eerlijke prijs. Bij deze doe ik dan ook een warme oproep: kies bewust, kies voor kwaliteit tegen een eerlijke prijs.”

Tekst Dirk Decoster, Ere-voorzitter FEVIA, Federatie van de voedingsindustrie 

MEER

Gezondheid primeert

gezondheid Gebarsten lippen, droge handen en om de haverklap ziek. Nee, de winter is niet altijd een leuke periode voor je lichaam. “Al kun je met enkele eenvoudige tips ervoor zorgen dat je je nog steeds stralend voelt: zowel vanbinnen, als naar de buitenwereld toe.”

Een rem op de schermtijd

SchermtijdTienermeisjes lopen een groter risico op depressies door sociale media en ook het slaappatroon van jongeren wordt door de smartphone verstoord. Dat is de uitkomst van een grote studie onder 11.000 jongeren in Groot-Brittannië. Gelukkig zijn er wel wat manieren om als ouder de schermtijd van kinderen onder controle te houden.

Grenzen verleggen of verdwijnen?

ondernemen Ondernemen in een open economie als de Belgische is per definitie internationaal. Ons land is een deur op de wereld. Met heel wat kansen, maar ook uitdagingen. Onze ondernemers zijn plantrekkers. Maar ook de overheid moet haar rol spelen.

Ticket naar de zon: Kerst en Nieuwjaar vieren in...

Doet die schijnbaar eindeloze winter je energiemetertje naar de verkeerde kant door-slaan? Dan behoor jij tot de 69 procent van de Vlamingen die de Belgische winter liefst staalhard negeert en inruilt voor een zorgeloze vakantie op een zonovergoten strand. 

Flexibiliteit: de sleutel binnen het mobiliteitsbudget

mobiliteitsbudget Met het mobiliteitsbudget zouden we onze wegen vrijer en de lucht zuiverder krijgen. Flexibiliteit vormt kansen voor zowel bedrijf als werknemer.

Technologie ter ondersteuning, niet als vervanging

E-trends Een zelfrijdende ambulance of een robothuisarts? Drie experts laten hun licht schijnen over de laatste digitale trends in de zorgsector.