Home Maatschappij Agri & Food ‘Voedingsparadox aanpakken met kwaliteit en eerlijke prijzen’

‘Voedingsparadox aanpakken met kwaliteit en eerlijke prijzen’

2014 was een woelig jaar voor de Belgische agro-voedingssector, niet in het minst door het Russische importverbod. Ondanks een stijgende omzet, vooral door export naar groeilanden zoals China, staan de marges onder druk.

“Met een omzet van 48,2 miljard euro kroonde de voedingsindustrie zich de voorbije jaren tot de leidende sector in het Belgische industriële landschap. Dat heeft de sector vooral te danken aan een stijgende export, onder meer naar groeilanden als China waarnaar de uitvoer de afgelopen 10 jaar verviervoudigde.

Belgische agro-voedingsindustrie

Geheel in lijn met het profiel van de Belgische agro-voedingsindustrie vindt een heel gevarieerd gamma aan Belgische voedingsproducten de weg naar buitenlandse markten; zowel de traditionele sterkhouders bier, chocolade en aardappelen als bijvoorbeeld diepvriesgroenten, vlees en zuivel. Als uitzondering op de regel behoudt de voedingssector bovendien een stabiele werkgelegenheid. Dagelijks zoekt de sector niet minder dan 36 nieuwe medewerkers.

Enkel goed nieuws dus? Helaas is het tegendeel waar. De voorbije jaren zagen zowel de boeren als de verwerkende industrie hun marges dalen. Het wegvallen van naar schatting 200 miljoen aan export door het Russische importverbod was en is een bijzonder zware klap voor de sector. Maar wellicht nog belangrijker zijn de indirecte gevolgen: producten die Rusland niet meer binnen mogen overspoelen de markt en leiden tot massale prijsdalingen, waardoor het water onze boeren aan de lippen staat.

De fundamentele vraag is en blijft: kent de consument de waarde van voeding nog wel?

Voedingsparadox

Daarbovenop komt de stijgende prijsdruk op voedingsproducten. We zien de voorbij jaren een eigenaardige paradox op dat vlak. De consument wordt steeds mondiger en kritischer. De kwaliteitseisen en de vraag naar transparantie worden steeds hoger, wat we uiteraard toejuichen. Het is immers op die domeinen dat Belgische producenten het verschil kunnen maken. Alleen hangt er ook een prijskaartje aan vast en net daar wringt het schoentje: in de winkel heerst bovenal de wet van de laagste prijs. Hard discounters en buitenlandse winkelketens drukken de prijzen tot niveaus die de gehele agro-voedingsketen onder druk zetten: de boer, de voedingsindustrie en de retailers zelf. En het is maar zeer de vraag of die lage prijs ook de consument ten goede komt, want lagere marges zijn immers geen recept voor meer innovatie en meer kwaliteit.

Hoe pakken we deze voedingsparadox dan best aan? De agro-voedingsketen zelf beseft alvast dat een race to the bottom alleen maar verliezers oplevert. Net daarom zetten de verschillende schakels van de keten in op een gestructureerd ketenoverleg waar boeren, voedingsbedrijven en retailers samen oplossingen zoeken. Een heel concreet initiatief is de code voor eerlijke handelspraktijken.

Maar de fundamentele vraag is en blijft: kent de consument de waarde van voeding nog wel? Een echte oplossing zal er pas komen wanneer de kwaliteit van Belgische voeding ook in de winkel wordt beloond met een eerlijke prijs. Bij deze doe ik dan ook een warme oproep: kies bewust, kies voor kwaliteit tegen een eerlijke prijs.”

Tekst Dirk Decoster, Ere-voorzitter FEVIA, Federatie van de voedingsindustrie 

MEER

Het opvoeden van je huis doe je zo

Multifunctioneel huisDat je kinderen naar analogie met het cliché ‘zo snel groot worden’, lijkt de plek waar je met hen samenhokt vaak even snel te klein te worden. Bij iedere centimeter dat je uk in de hoogte groeit, lijkt je woonst wel een paar vierkante meter te krimpen. Gelukkig zijn er manieren om, naast je kroost, ook je huis de nodige ‘opvoeding’ te geven. 

Mens sana in corporate sano: Vijf tips...

Gezond BedrijfOngeveer een jaar geleden 2018 telde ons Belgenlandje zo’n 945.928 ondernemingen.Dat klinkt allemaal heel mooi. Maar uit een bevraging door het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen blijkt dat achter een gezonde onderneming niet altijd een gezonde ondernemer zit.

Zorgen voor morgen

ZorgsectorWe willen allemaal graag een lekker lang leven leiden, maar zijn er tegelijk als de dood voor om zorg- of hulpbehoevend te worden. Gelukkig heeft de medische wereld, en meer bepaald de zorgsector, daar alle begrip voor en zien ‘zorg’, infrastructuur en omgeving er heel anders uit vandaag.

3 vragen aan: Thomas Vanderlinden

Thomas VanderlindenDe verkoop van een familiaal bedrijf is heel vaak de belangrijkste trigger om naar een vermogensbeheerder te stappen. Soms gaat het ook om topmensen die bij een multinational carrière hebben gemaakt en een mooi bedrag uitgekeerd hebben gekregen bij hun pensionering. En soms komen er ook gewoon cliënten die niet tevreden waren over hun bestaande vermogensbeheerder. Zo simpel kan het soms zijn.

Een radicale verandering van het ecosysteem

Gezondheidszorg Waarom zouden wij onze Belgische gezondheidszorg veranderen? Onze politieke verantwoordelijken herhalen alsmaar dat wij een van de beste zorgsystemen hebben wereldwijd. Hun belangrijkste argument om ons daarvan te overtuigen is de zorgtoegankelijkheid. Maar houdt die indicator nog wel steek?  

Het gemak van kopen vanuit de luie zetel

E-commerce TipsWebshoppers willen dat het online-aankoopproces vlot verloopt. Als ze daarbij geen correcte informatie over de levering krijgen, kan dat een reden zijn om hun virtuele winkelkarretje te laten voor wat het is.