Home Maatschappij Agri & Food ‘Voedingsparadox aanpakken met kwaliteit en eerlijke prijzen’

‘Voedingsparadox aanpakken met kwaliteit en eerlijke prijzen’

2014 was een woelig jaar voor de Belgische agro-voedingssector, niet in het minst door het Russische importverbod. Ondanks een stijgende omzet, vooral door export naar groeilanden zoals China, staan de marges onder druk.

“Met een omzet van 48,2 miljard euro kroonde de voedingsindustrie zich de voorbije jaren tot de leidende sector in het Belgische industriële landschap. Dat heeft de sector vooral te danken aan een stijgende export, onder meer naar groeilanden als China waarnaar de uitvoer de afgelopen 10 jaar verviervoudigde.

Belgische agro-voedingsindustrie

Geheel in lijn met het profiel van de Belgische agro-voedingsindustrie vindt een heel gevarieerd gamma aan Belgische voedingsproducten de weg naar buitenlandse markten; zowel de traditionele sterkhouders bier, chocolade en aardappelen als bijvoorbeeld diepvriesgroenten, vlees en zuivel. Als uitzondering op de regel behoudt de voedingssector bovendien een stabiele werkgelegenheid. Dagelijks zoekt de sector niet minder dan 36 nieuwe medewerkers.

Enkel goed nieuws dus? Helaas is het tegendeel waar. De voorbije jaren zagen zowel de boeren als de verwerkende industrie hun marges dalen. Het wegvallen van naar schatting 200 miljoen aan export door het Russische importverbod was en is een bijzonder zware klap voor de sector. Maar wellicht nog belangrijker zijn de indirecte gevolgen: producten die Rusland niet meer binnen mogen overspoelen de markt en leiden tot massale prijsdalingen, waardoor het water onze boeren aan de lippen staat.

De fundamentele vraag is en blijft: kent de consument de waarde van voeding nog wel?

Voedingsparadox

Daarbovenop komt de stijgende prijsdruk op voedingsproducten. We zien de voorbij jaren een eigenaardige paradox op dat vlak. De consument wordt steeds mondiger en kritischer. De kwaliteitseisen en de vraag naar transparantie worden steeds hoger, wat we uiteraard toejuichen. Het is immers op die domeinen dat Belgische producenten het verschil kunnen maken. Alleen hangt er ook een prijskaartje aan vast en net daar wringt het schoentje: in de winkel heerst bovenal de wet van de laagste prijs. Hard discounters en buitenlandse winkelketens drukken de prijzen tot niveaus die de gehele agro-voedingsketen onder druk zetten: de boer, de voedingsindustrie en de retailers zelf. En het is maar zeer de vraag of die lage prijs ook de consument ten goede komt, want lagere marges zijn immers geen recept voor meer innovatie en meer kwaliteit.

Hoe pakken we deze voedingsparadox dan best aan? De agro-voedingsketen zelf beseft alvast dat een race to the bottom alleen maar verliezers oplevert. Net daarom zetten de verschillende schakels van de keten in op een gestructureerd ketenoverleg waar boeren, voedingsbedrijven en retailers samen oplossingen zoeken. Een heel concreet initiatief is de code voor eerlijke handelspraktijken.

Maar de fundamentele vraag is en blijft: kent de consument de waarde van voeding nog wel? Een echte oplossing zal er pas komen wanneer de kwaliteit van Belgische voeding ook in de winkel wordt beloond met een eerlijke prijs. Bij deze doe ik dan ook een warme oproep: kies bewust, kies voor kwaliteit tegen een eerlijke prijs.”

Tekst Dirk Decoster, Ere-voorzitter FEVIA, Federatie van de voedingsindustrie 

MEER

Aandacht nodig voor jonge landbouwer

Moderne samenleving Onze voeding heeft een lange productieweg afgelegd. De bevolkingsgroei blijft groeien. Hoe zeker zijn wij van ons dagelijks brood?

“De chemie van vandaag zal niet die van de...

Jan Van Havenbergh Duurzaamheid, gedefinieerd als een perfect huwelijk tussen mens, maatschappij en economie, zit in de genen van chemie, kunststof en life sciences. Anticiperen met innovatieve oplossingen zal het effect hiervan de komende decennia nog versterken. 

3 vragen over AFS

vrijwilligerswerkCharlotte Evens volgde de opleiding Media & Entertainment Business aan de Thomas More hogeschool in Mechelen. Tijdens deze opleiding besloot ze vrijwilligerswerk te doen in de Seychellen via de uitwisselingsorganisatie AFS.

Unieke natuurervaring in alle eenvoud

Denk jij bij het doorbrengen van de krokusvakantie in eigen land: te koud voor activiteiten zoals kajakken, te warm om te skiën? De vakantie die de brug slaat tussen kerst- en paasvakantie, maar die qua weer eigenlijk mossel noch vis is om in eigen land uitstapjes te plannen? Fout, zo blijkt.

‘We zijn in België ontzettend muzikaal verwend’

Milo Meskens In 2017 had ik de eer om voor het eerst in mijn leven doorheen Europa te touren. Toen ik na 20 dagen terugkwam, had ik uit de hele ervaring een hoop conclusies getrokken, maar het meest opmerkelijke moet toch wel dit geweest zijn: we zijn hier in België ontzettend muzikaal verwend.

De digitale transformatie, wat een hype!

Jo CaudronAls je zoals ik meer dan 25 jaar in het digitale vak zit, dan heb je al heel wat hypes gezien. Van WAP voor mobiel in 1997 tot de rampzalige beursgang van Facebook in 2012. En de grootste hype van al is dat internet zelf, natuurlijk. Een speeltuin voor werklozen, studenten en nerds.