Home Maatschappij Agri & Food Vlees eten: minder, maar wel bewuster

Vlees eten: minder, maar wel bewuster

Als we sommige mediaberichten mogen geloven, eten we over een x aantal jaar geen vlees meer. De voorbije jaren daalde de vleesconsumptie in België fors. Een optelsom, veroorzaakt door de veggie-cultuur, wantoestanden in de slachthuizen en de ongezonde perceptie rond vlees.

Daling vleesverbruik 

Als we kijken naar de hoeveelheid vlees die we consumeren, kunnen we vaststellen dat ons vleesverbruik de laatste 10 jaar gedaald is. En niet weinig. “We minderen ons vleesverbruik met ongeveer één kilogram per jaar”, vertelt Gerdi Termote, technisch adviseur van Ter Groene Poorte, de grootste slagerijschool van het land. “Waar we in 2007 nog ruim 62 kilo vlees per jaar aten, is dit nu nog 51 kilo. Dat duidt aan dat de Belg steeds bewuster omgaat met zijn vleesconsumptie.” Als we naar de noorderburen kijken, zien we daar de laatste drie jaar ongeveer een gelijke hoeveelheid: 77 kilo per persoon, en dat al drie jaar aan een stuk. Een pak hoger dan bij ons dus. Ik ben van mening dat ook het vleesgebruik in België op een bepaald moment gelijk zal blijven. Los van alles wat er op ons afkomt.”

Ambachtelijk vlees 

Bewuster vlees eten wordt dé trend de komende jaren. Kwaliteit moet het onderscheid maken. Bart Maertens, die een grote slagerij runt in Brugge, kan dit beamen. Al het vlees is afkomstig van runderen die hij zelf kweekt op zijn landbouwbedrijf, dat hij tevens uitbreidde omdat hij niet aan de vraag kon voldoen. Met meer dan honderd runderen houdt hij nu alles zelf in de hand. Maertens: “Het begint al met het veevoeder. Dat ontwikkelen we ook zelf. We kweken en verzorgen de dieren, we mesten ze af en gaan ze finaal ook verwerken, versnijden en bereiden. Met die ambacht willen we ons duidelijk profileren.”

Eerlijk, gezellig en gezond  

Met dat profileren mikt Maertens vooral op de grootwarenhuizen. “Als slager moeten we het verschil maken tegenover die ketens. Ambacht en vakmanschap creëren een markt. De klant verwacht kwaliteit. We gaan terug naar een aanbod waarbij we geen 1.000 soorten aanbieden, maar wel selectieve, kwaliteitsvolle producten. ”De herkomst van de dieren zal in de toekomst steeds belangrijker worden voor de consument. “Wij kunnen 100 procent garanderen dat onze producten eigen kweek zijn en dat de runderen in de beste omstandigheden opgegroeid zijn. ‘Eerlijk, gezellig en gezond’ is onze slogan. Het verhaal achter het vlees moet oprecht zijn.”

Het verhaal achter het vlees moet oprecht zijn. Bart Maertens

Van riek tot vork

Gerdi Termote bevestigt: “De consument wil steeds vaker een mooi verhaal op het bord. De opkweek van de dieren, het dierenwelzijn, de volksgezondheid, hoe het op de markt wordt geplaatst… Allemaal troeven die de consumenten overtuigen om voor een bepaalde soort vlees te kiezen. De vleeseter zoekt het verhaal van riek tot vork.” Kwaliteit en prijs zijn de twee belangrijkste factoren die een consument in de toekomst doet kiezen voor het type vlees: “Primeert kwaliteit, dan zal de consument bereid zijn ervoor te betalen, maar dan moet de presentatie, de smaak en de informatie een perfect geheel vormen. Primeert prijs, dan speelt kwaliteit, smaak, herkomst en presentatie een mindere rol.”

Trends verorberen 

Termote zorgt er samen met zijn team voor dat de toekomst van de vlees- en slagerijsector wordt verzekerd. Meedenken met nieuwe trends is dus de boodschap. “Waarom kan een slager geen beperkt assortiment aan vegetarische producten aanbieden? De supermarkt doet het ook en een vakman heeft alles in handen om makkelijk en snel enkele vegetarische alternatieven aan te bieden die zijn omzet kunnen verhogen.”

Comeback van de stiel 

De stiel zelf ziet Termote zelfs aan een revival beginnen: “We zien steeds vaker leerlingen starten die al een diploma op zak hebben en zich willen omscholen tot slager. Slager is en blijft een beroep dat rock-‘n-roll is, en er is absoluut werkzekerheid. Dit schooljaar zagen we voor het eerst een lichte stijging in onze slagerijafdeling. Tussen het derde en het zesde jaar kozen tien procent meer leerlingen voor een toekomst als slager-traiteur. Al onze leerlingen die afstuderen hebben al werk alvorens ze de school verlaten. Toch niet onbelangrijk in deze tijden?”

MEER

‘De digitalisering zal de bouwsector op zijn kop zetten’

Ziekenhuizen, treinstations, schoolcampussen en spoorwegbruggen… Als het op bouwen aankomt, is het bouwbedrijf BAM voor geen kleintje vervaard. Hoe ziet het bedrijf de industriële toekomst van ons land? En wat zijn de grote uitdagingen voor de sector? Directeur Marc Peeters legt uit.

Service is people

De nood aan authentiek menselijk contact almaar belangrijker worden: laat de mens ook gewoon mens zijn. Ook beleving wordt steeds belangrijker.

SOS krokusvakantie

ActiviteitenDe krokusvakantie mag dan wel leuk zijn voor de kinderen, voor jou betekent het vooral manieren zoeken om je kleinste(n) in entertainment te voorzien voor de volle acht dagen. Van zaterdag 2 tot en met zondag 10 maart gaat er vanalles door hun hoofd, maar aan school wordt er zeer zeker niet gedacht.

3 vragen aan… Philip Hendrickx, mede-oprichter van Oxypoint

flowmeter Een flowmeter dient zuurstof toe wanneer de patiënt inademt. Dat is uniek en vormt een wereldwijde primeur. Oxypoint vertelt meer hierover.

Aan de vooravond van de fintech-revolutie

FintechTaxi’s, hotels en de retail hebben er al aan moeten geloven, en nu zit ook de banksector middenin een stevige disruptieve golf. De katalysator: fintech, een reeks nieuwe technologieën die de manier waarop we bankieren op zijn kop zet. Met dank ook aan nieuwe wetten die het bankenlandschap opengooien.

‘Het inzetten van employer branding in de grote matchingcrisis’

Johan DriessensEven surfen op de career pages van IT-bedrijven en ik merk dat iedereen elkaar simpelweg copy-paste, door dezelfde vacature-template uit 1952 te gebruiken die gerust het stiefbroertje van een doodsbrief kunnen zijn! Mensen, dit is geen War for Talent maar een grote matchingcrisis!