land- en tuinbouwers
Agri & Food

Land- en tuinbouwers worden innovatieve ondernemers

07.07.2020
door Elise Coppens

Het traditionele beeld van de landbouwer als klassieke boer is vandaag niet meer van toepassing. Zelfstandige land- en tuinbouwers zijn innovatieve ondernemers geworden, die voortdurend businessmodellen herbekijken om zo efficiënt, duurzaam en marktgericht mogelijk te produceren. Daar horen onvermijdelijk risico’s en uitdagingen bij, waardoor de agrosector nood heeft aan optimale ondersteuning. 

Ondernemen is nooit makkelijk, maar de agrosector evolueert op alle niveaus extreem snel. Doordat land- en tuinbouwondernemingen onderhevig zijn aan maatschappelijke veranderingen wereldwijd, moeten ze sneller innoveren dan andere sectoren. “Aangezien aanpassingen van businessmodellen niet evident zijn, is het als bankverzekeraar belangrijk om die innovatie mee te ondersteunen en te stimuleren”, klinkt het bij Jan Leyten, sectorexpert Agro bij KBC. “De focus van de activiteiten van land- en tuinbouwers ligt niet meer bij de producten op zich. Eerder bij de manier waarop deze worden geproduceerd. Zo moet de agrosector bijvoorbeeld zoeken naar vernieuwende technieken om duurzame energie te produceren, om uiteindelijk het eindproduct verantwoord te kunnen maken.”

Band met de landbouwer

Die wil om te vernieuwen is gelukkig sterk aanwezig in de agrosector. Dat is Dirk Ector, directeur Ondernemers bij KBC, de afgelopen jaren enorm opgevallen. “Meedenken met de landbouwer is belangrijk, maar daarnaast staat vooral vooruitdenken centraal. Is er een financierings- of verzekeringsbehoefte, dan moeten ze op jou kunnen terugvallen. Maar de persoonlijke band met de landbouwer overstijgt dit louter financiële plaatje.

Als je als relatiebeheerder agro zelf vooruitdenkt op basis van de trends in de sector, dan voel je makkelijker aan waar het groei- en risicopotentieel ligt. Wanneer je verschillende netwerken kunt aanwenden om land- en tuinbouwers te helpen het bedrijf te verduurzamen, functioneer je samen als een tandem. Op die manier zoek je samen naar nieuwe en betere bedrijfsoplossingen. Wil je bijvoorbeeld je teeltproces optimaliseren, kijk je in je KBC-netwerk op wie je kunt terugvallen om dat samen met de klant te bereiken.” 

Denk niet alleen mee, maar denk ook vooruit.

Digitale tools en gegronde adviezen

“Eigenlijk draait het voor ons vooral om de landbouwer te helpen zijn droom te realiseren en alle mogelijke risico’s die daaruit kunnen voortvloeien mee te verzekeren. Om die service te garanderen, zorgen we ervoor dat de klant ons via verschillende kanalen kan bereiken: via onze kantoren en agenten, maar ook via de digitale weg of KBC Live”, benadrukt Dirk. De agrosector maakt volop gebruik van alle digitale tools die toegankelijk zijn en die alles zo eenvoudig mogelijk maken. Daardoor kun je land- en tuinbouwers ontlasten van heel wat overbodig zoekwerk wat betreft administratie. Zo hebben ze meer tijd om te focussen op hun eigenlijke passie.

“De klant kan op elk moment van de dag de hulp krijgen die hij nodig heeft”, aldus Jan. “Heeft hij/zij bijkomend advies nodig? Dan is persoonlijke begeleiding mogelijk. Een heel team van relatiebeheerders en experten in de agrosector helpt om de onderneming sterker te maken. Dat team kent de klant en zijn leefwereld door en door. Zo kunnen gegronde adviezen worden gegeven tijdens alle belangrijke sleutelmomenten in de levenscyclus van de landbouwonderneming.”

Fiscaal-juridische aspecten

De expert agro gidst de land- en tuinbouwer door alle fiscaal-juridische aspecten die specifiek gelden voor de sector. “Of de innovatieve ondernemers nu op zoek zijn naar (financieel) advies bij een overname van een landbouwbedrijf, bij een technologische investering, de oprichting van een vennootschap of een groot innovatief project; we gaan altijd samen op zoek naar de beste oplossing”, motiveert Dirk. “De agromedewerkers krijgen bovendien voortdurend extra opleidingen om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends in de sector, waarop ze hun adviezen baseren.”

De agrosector maakt volop gebruik van alle digitale tools die toegankelijk zijn en die alles zo eenvoudig mogelijk maken.

Experimenteren met duurzame initiatieven

Om de interne werking naar de agrosector toe te optimaliseren, werkt KBC al jarenlang met gespecialiseerde agrokantoren per regio. “Agromedewerkers bij KBC adviseren uitsluitend agroklanten. Daardoor weten klanten dat ze hier terechtkunnen voor professioneel strategisch advies”, licht Dirk enthousiast toe. “Een jarenlange samenwerking resulteert in wederzijds vertrouwen. Daardoor ontstaat er ruimte om te experimenteren met duurzame initiatieven die een groot maatschappelijk belang hebben. “We bieden bijvoorbeeld bank- en verzekeringsoplossingen aan waardoor landbouwers extra kunnen inzetten op milieu, klimaatzorg, energietransitie, toerisme en sociale zorg”, vervolgt Jan. Zo krijgen ze bij ons de kans om te testen hoe die nieuwe verdienmodellen hen eventueel extra inkomsten kunnen opleveren.

“Van ondernemers zeggen ze wel eens dat ze geen nood hebben aan financiering, maar aan een netwerk. Via een persoonlijke aanpak in regiokantoren, bestaat er één geheel van die twee elementen waar de land- en tuinbouwers op kunnen terugvallen”, rondt Dirk af. “Er op die manier zijn voor elke klant, dat is waar experts in de agrosector op willen inzetten. Wees aanwezig voor je klant: denk niet alleen mee, maar denk ook vooruit. Laat ze weten dat er ook achter dat digitale schermpje altijd een enthousiast persoon zit om hen het gepersonaliseerd advies te geven dat ze verdienen.”

Vorig artikel
Volgend artikel