Home Maatschappij Agri & Food Land- en tuinbouwers worden innovatieve ondernemers

Land- en tuinbouwers worden innovatieve ondernemers

Het traditionele beeld van de landbouwer als klassieke boer is vandaag niet meer van toepassing. Zelfstandige land- en tuinbouwers zijn innovatieve ondernemers geworden, die voortdurend businessmodellen herbekijken om zo efficiënt, duurzaam en marktgericht mogelijk te produceren. Daar horen onvermijdelijk risico’s en uitdagingen bij, waardoor de agrosector nood heeft aan optimale ondersteuning. 

Ondernemen is nooit makkelijk, maar de agrosector evolueert op alle niveaus extreem snel. Doordat land- en tuinbouwondernemingen onderhevig zijn aan maatschappelijke veranderingen wereldwijd, moeten ze sneller innoveren dan andere sectoren. “Aangezien aanpassingen van businessmodellen niet evident zijn, is het als bankverzekeraar belangrijk om die innovatie mee te ondersteunen en te stimuleren”, klinkt het bij Jan Leyten, sectorexpert Agro bij KBC. “De focus van de activiteiten van land- en tuinbouwers ligt niet meer bij de producten op zich. Eerder bij de manier waarop deze worden geproduceerd. Zo moet de agrosector bijvoorbeeld zoeken naar vernieuwende technieken om duurzame energie te produceren, om uiteindelijk het eindproduct verantwoord te kunnen maken.”

Band met de landbouwer

Die wil om te vernieuwen is gelukkig sterk aanwezig in de agrosector. Dat is Dirk Ector, directeur Ondernemers bij KBC, de afgelopen jaren enorm opgevallen. “Meedenken met de landbouwer is belangrijk, maar daarnaast staat vooral vooruitdenken centraal. Is er een financierings- of verzekeringsbehoefte, dan moeten ze op jou kunnen terugvallen. Maar de persoonlijke band met de landbouwer overstijgt dit louter financiële plaatje.

Als je als relatiebeheerder agro zelf vooruitdenkt op basis van de trends in de sector, dan voel je makkelijker aan waar het groei- en risicopotentieel ligt. Wanneer je verschillende netwerken kunt aanwenden om land- en tuinbouwers te helpen het bedrijf te verduurzamen, functioneer je samen als een tandem. Op die manier zoek je samen naar nieuwe en betere bedrijfsoplossingen. Wil je bijvoorbeeld je teeltproces optimaliseren, kijk je in je KBC-netwerk op wie je kunt terugvallen om dat samen met de klant te bereiken.” 

“Denk niet alleen mee, maar denk ook vooruit.”

Digitale tools en gegronde adviezen

“Eigenlijk draait het voor ons vooral om de landbouwer te helpen zijn droom te realiseren en alle mogelijke risico’s die daaruit kunnen voortvloeien mee te verzekeren. Om die service te garanderen, zorgen we ervoor dat de klant ons via verschillende kanalen kan bereiken: via onze kantoren en agenten, maar ook via de digitale weg of KBC Live”, benadrukt Dirk. De agrosector maakt volop gebruik van alle digitale tools die toegankelijk zijn en die alles zo eenvoudig mogelijk maken. Daardoor kun je land- en tuinbouwers ontlasten van heel wat overbodig zoekwerk wat betreft administratie. Zo hebben ze meer tijd om te focussen op hun eigenlijke passie. 

“De klant kan op elk moment van de dag de hulp krijgen die hij nodig heeft”, aldus Jan. “Heeft hij/zij bijkomend advies nodig? Dan is persoonlijke begeleiding mogelijk. Een heel team van relatiebeheerders en experten in de agrosector helpt om de onderneming sterker te maken. Dat team kent de klant en zijn leefwereld door en door. Zo kunnen gegronde adviezen worden gegeven tijdens alle belangrijke sleutelmomenten in de levenscyclus van de landbouwonderneming.”

De expert agro gidst de land- en tuinbouwer door alle fiscaal-juridische aspecten die specifiek gelden voor de sector. “Of de innovatieve ondernemers nu op zoek zijn naar (financieel) advies bij een overname van een landbouwbedrijf, bij een technologische investering, de oprichting van een vennootschap of een groot innovatief project; we gaan altijd samen op zoek naar de beste oplossing”, motiveert Dirk. “De agromedewerkers krijgen bovendien voortdurend extra opleidingen om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends in de sector, waarop ze hun adviezen baseren.”

“De agrosector maakt volop gebruik van alle digitale tools die toegankelijk zijn en die alles zo eenvoudig mogelijk maken.”

Experimenteren met duurzame initiatieven

Om de interne werking naar de agrosector toe te optimaliseren, werkt KBC al jarenlang met gespecialiseerde agrokantoren per regio. “Agromedewerkers bij KBC adviseren uitsluitend agroklanten. Daardoor weten klanten dat ze hier terechtkunnen voor professioneel strategisch advies”, licht Dirk enthousiast toe. “Een jarenlange samenwerking resulteert in wederzijds vertrouwen. Daardoor ontstaat er ruimte om te experimenteren met duurzame initiatieven die een groot maatschappelijk belang hebben. “We bieden bijvoorbeeld bank- en verzekeringsoplossingen aan waardoor landbouwers extra kunnen inzetten op milieu, klimaatzorg, energietransitie, toerisme en sociale zorg”, vervolgt Jan. Zo krijgen ze bij ons de kans om te testen hoe die nieuwe verdienmodellen hen eventueel extra inkomsten kunnen opleveren. 

“Van ondernemers zeggen ze wel eens dat ze geen nood hebben aan financiering, maar aan een netwerk. Via een persoonlijke aanpak in regiokantoren, bestaat er één geheel van die twee elementen waar de land- en tuinbouwers op kunnen terugvallen”, rondt Dirk af. “Er op die manier zijn voor elke klant, dat is waar experts in de agrosector op willen inzetten. Wees aanwezig voor je klant: denk niet alleen mee, maar denk ook vooruit. Laat ze weten dat er ook achter dat digitale schermpje altijd een enthousiast persoon zit om hen het gepersonaliseerd advies te geven dat ze verdienen.”


Meer over

Ondernemen binnen de agrosector is uitdagender dan ooit. Innovatie is overal aanwezig in deze sector. Zowel wat nieuwe producten, nieuwe markten als optimalisatie van processen betreft, voor bestaande en nieuwe ondernemers in de sector. Daarom zet KBC via gespecialiseerde regionale agrokantoren extra in op ondersteuning op maat. Hier vinden ondernemingen in de agrosector expertise om op te bouwen, kansen om te innoveren en een netwerk om mee te connecteren. Samen met de agroklant anticipeert KBC mee op de toekomst van de agro-onderneming. Ontdek het aanbod van persoonlijke en digitale opties op kbc.be/ondernemen/agro. De experts staan klaar voor jou. Waar wacht je nog op?  

Logo KBC

MEER

Op kot of onder mama’s vleugels?

Kot Voor veel studenten is het kotleven de tijd wanneer ze de ultieme vrijheid hebben. Nochtans zijn er nog verschillende jongeren die ervoor kiezen om thuis te blijven en elke dag te pendelen.

Aantekeningen op het duurzame mobiliteitsrapport

MOBILITEITDe examens zijn achter de rug, de rapporten geschreven. Als Vlaanderen present had getekend op de deliberaties rond duurzame mobiliteit en logistiek, was de openingsvraag wellicht geweest: ‘En, wat denk je er nu eigenlijk zelf van?’

Onderneming, opgepast voor greenwashing

GreenwashingAls onderneming wil je opvallen en dan kies je al gauw voor een verfrissende marketing- of reclamecampagne. Die acties neigen, bewust of onbewust, steeds vaker naar ‘greenwashing’.

Bedrijfscultuur als motor van strategie

Bedrijfscultuur Het belang van de bedrijfscultuur in een organisatie neemt steeds meer toe. Dat heeft in grote mate te maken met het belang van de medewerkers. Zij vormen het human capital van een onderneming die eens te meer haar talenten aan zich wil binden tijdens de krapte op de arbeidsmarkt.

Connectiviteit is de sleutel tot betere gezondheidszorg

Pascal VerdonckBelgië is op medisch vlak een leider in de wereld, maar hoe zit het met de technologische kant van de medische sector? Er worden al inspanningen geleverd, maar we zullen een tandje moeten bijsteken om te komen tot een nog betere kwaliteit van de gezondheidszorg.

20 patiënten per seconde

BD Benelux Weinig sectoren veranderen zo snel en zo ingrijpend als de gezondheidszorg. Om deze verandering mee vorm te geven, is blijven investeren in innovatie en samenwerking met klanten en partners nodig. “Met die combinatie kun je het meeste waarde bieden aan de hele zorgsector”, zegt Alexander Alonso, General Manager BD Benelux.