K(l)ant-en-klaar: Maaltijden aan huis

Delivery man

De tijd dat de enige keuze die tussen op restaurant gaan of een tripje naar de supermarkt maken was, is absoluut voorbij. Genoeg eten-tot-aan-je-deur-formules om de hongerigen te spijzen en maaltijden op een efficiënte manier van distributeur naar consument te brengen.

Rodolphe Van NuffelRodolphe Van Nuffel.
Woordvoerder en Head of Corporate Affairs bij Deliveroo 

Welke recente tendensen zag je op vlak van voedselkwaliteit en lokale producten?
De Belgische keuken won aan populariteit tijdens de lockdown, denk aan vol-au-vent of gebraden kip met frietjes en appelmoes. Deze maaltijden zijn ietwat nostalgisch, en konden daardoor comfort bieden in deze moeilijkere periode. Lokale gerechten waren het meest in trek, Italiaanse gerechten komen op de tweede plaats, en de Amerikaanse hamburger op de derde plaats. Daarnaast is zo’n 80 procent van de bestellingen meestal voor één persoon, nu zagen we dat gemiddelde omhooggaan naar twee tot vier personen. Ook het spitsuur schoof met een halfuur op, van 19u15 naar 18u43. Mensen moeten zich minder verplaatsen van kantoor naar huis en zijn duidelijk sneller klaar om hun avond te starten.”

Hoe heb je je aangepast aan de nieuwe eisen omtrent hygiëne en voedselbescherming?
“We zijn meteen overgeschakeld naar volledig contactloze bestellingen. De restaurateur bereidt de maaltijden voor op een hygiënische manier en zorgt voor een contactloze voorbereiding en overhandiging aan de koerier, die op zijn beurt zorgt voor een contactloze levering aan de klanten. Daarnaast richtten we een speciaal fonds op voor onze koeriers, omdat ze bijna allemaal zelfstandigen zijn. Moest een van hen besmet geraken met het virus, dan konden ze terugvallen op dat fonds. We maakten ook een website met duidelijk advies over hoe restaurateurs het meest efficiënt een deliverykeuken konden runnen. We betaalden hen ook elke week uit, in plaats van om de twee weken zoals normaal, zodat ze voldoende cashflow hadden.” 

In welke mate nemen jullie Corporate Social Responsability (CSR) mee in het aanbieden van de producten aan de consument?
“Stakeholders zoals de koeriers, restaurantpartners, klanten en de overheid, daar kijken we allemaal naar. Het hoofddoel was om de horecasector te helpen om het hoofd boven water te houden tijdens deze crisis. Ik denk dat we daar zeker in geslaagd zijn en een belangrijke rol spelen. Los van de reeds aangehaalde aanpassingen, steunden we verder zoveel mogelijk maatschappelijke projecten. Zo konden klanten via ons platform donaties doen voor personeel van ziekenhuizen. We hebben in totaal meer dan €10.000 verzameld en meer dan 4.000 gerechten geleverd aan ziekenhuizen in Brussel en Antwerpen. We zijn heel blij dat we de samenleving op die manier een handje hebben kunnen helpen.”


Hannes Van den EeckhoutHannes Van den Eeckhout.
Coördinator Boeren & Buren België – Nederland

Welke recente tendensen zag je op vlak van voedselkwaliteit en lokale producten?
“Uit een enquête bleek dat nieuwe klanten in de eerste plaats voor ons kozen om lokale producenten te ondersteunen. We zorgen ervoor dat de voedingsmiddelen, geproduceerd door de lokale boer in de buurt, efficiënt en snel terechtkomen bij de klant of buur. Daarnaast kwam uit die enquête naar voor dat de consument dit aanbod veiliger vindt dan de supermarkt. Andere pluspunten zijn dat we in korte keten produceren en werken met een efficiënt ophaalsysteem. Veel klanten gaven aan deze periode te gebruiken om gezondere maaltijden te eten. Ze wilden meer aan de slag met eerlijke en verse voedingsmiddelen. De keuze voor een korte voedselketen bij ons nam daardoor opvallend toe.” 

Hoe heb je je aangepast aan de nieuwe eisen omtrent hygiëne en voedselbescherming?
“Doordat alle grote, publieke locaties dichtgingen, moesten we op zoek naar alternatieve plekken om onze buurderijen met veilige en efficiënte afhaalmomenten te organiseren. Dat lukte, waardoor we over voldoende ruimte beschikten om bestellingen op voorhand klaar te maken en ze op een veilige afstand te overhandigen. Normaal is een buurderij een bijeenkomst om de dialoog tussen producent en consument op gang te brengen, nu zijn dat gewone afhaalmomenten. Het voordeel is dat alles reeds online betaald is wanneer je aanschuift, en dat je meteen naar huis kunt met je maaltijd. In de supermarkt moet je eerst aanschuiven, dan pas begin je aan je inkopen. Deze veiligheidsaspecten waren een groot voordeel.”

In welke mate nemen jullie Corporate Social Responsability (CSR) mee in het aanbieden van de producten aan de consument?
“We zijn op zich een waardegedreven organisatie en een social enterprise, dus dat is voor ons vanzelfsprekend. Ons hoofddoel is de uitbouw van een korte ketenorganisatie in een sociale economie. Daarin bewaren we het evenwicht tussen de sociale waarden die we nastreven en een bruikbaar businessmodel. We willen de rechtstreekse verkoop tussen boer en buur stimuleren en de tussenschakels eruit halen, om zo een eerlijke prijs voor de boer te creëren. Daarnaast streven we naar een duurzame en lokale voedsel- en landbouwketen, waarbij ook food waste wordt tegengegaan. Tijdens deze crisis werd alleen maar duidelijker waarom deze manier van voedselproductie de toekomst is.”


Peter Van PraetPeter Van Praet.
Founder & Concept Guardian van Bavet en ghost kitchen Casper

Welke recente tendensen zag je op vlak van voedselkwaliteit en lokale producten?
“In het algemeen waren er heel wat mooie campagnes zichtbaar die de mensen hebben aangespoord om lokaal te kopen en te bestellen. Ik denk dat de consument bewuster was van wát hij eet en nadenkt over de afkomst van zijn maaltijden. Als de consument bestelt in een duurzaam bedrijf, waarbij de volledige service flow mee in die duurzame lijn past, dan is hij zeker bereid om voor die kwaliteit een correcte prijs te betalen. Verder denk ik dat de ‘thuisbelevering’ die de afgelopen maanden zo populair was een vaste plek zal innemen in het rijtje van op restaurant gaan, thuis koken of het consumeren van voorbereide maaltijden. Daar sluiten onze concepten mooi bij aan.”

Hoe heb je je aangepast aan de nieuwe eisen omtrent hygiëne en voedselbescherming?
“Wij hebben het geluk dat we al heel digitaal werkten voor de coronacrisis. Tijdens corona is nog meer gebleken dat dit een goede keuze is. We gebruiken tools en platformen die ons de mogelijkheid geven om in nauw contact te staan met onze locaties en medewerkers, zonder fysiek contact. Digitale manuals, checklists, e-learning platforms, dat waren we al gewoon. Verder namen we uiteraard de nodige maatregelen zoals mondmaskers, gezichtsschermen, social distancing en het vervolledigen van extra checklists op het einde van de dag, net door die nieuwe maatregelen. Wat hygiëne betreft, veranderde er niet veel. Daar letten we al heel nauwgezet op. De aanpassing is dus heel vlot gegaan.”

In welke mate nemen jullie Corporate Social Responsability (CSR) mee in het aanbieden van de producten aan de consument?
People, planet, profit staat sowieso bovenaan onze beleidsagenda. Dat nemen we mee in alles wat we doen. Duurzaamheid in loonbeleid, klantenopvolging, sourcing van het product tot serveren aan tafel: alles moet kloppen. In de nabije toekomst streven we maximaal naar herbruikbare packaging. In tussentijd maximaliseren we dat door biologisch afbreekbare verpakkingen en leveringen met fiets of ecobikes. Daarnaast zetten we ons actief in tegen food waste door de samenwerking met het platform Too Good To Go. In een latere fase willen we per bestelling een afdracht realiseren die dan naar een nader te bepalen goed doel zal gaan. In alle aspecten een duurzaam beleid is ons motto, zonder compromis.”