koken
Agri & Food

Koken: Van gemak, naar gezond, naar gepersonaliseerd

16.11.2022
door Kim Beerts

Food delivery, kant-en-klaarmaaltijden en on the go snacks vallen steeds meer in de smaak. Maar we blijven ook wat op onze honger zitten. Koken mag nóg verser, gezonder én persoonlijker. Kan ready-made ook tailor-made worden? 

We koken steeds minder vaak en minder lang. Dat ervaart voedingstrendwatcher Nathalie Bekx: “We willen zeker niet meer tijd in de keuken doorbrengen dan dat we aan tafel zitten. Koken wordt stilaan zoiets zoals breien: we doen het haast niet meer en kunnen het daardoor dus ook steeds minder goed.”

“We eten ook lang niet meer elke avond met z’n allen samen. Onze jongeren zijn de snacking generation: ze eten on the go een snelle lunch of latenightsnack. En ondertussen kreeg het klassieke gezin gezelschap van de nieuw samengestelde gezinnen. Daar eten ze soms allemaal op een ander moment een ander ‘potje’. Tegelijk stijgt ook het aantal singles dat niet graag alleen voor zichzelf uitgebreid kookt.”

Niet zo vreemd dus dat de takeaway- en deliverydiensten fors groeien. Maar ook online boodschappen en het ready-to-cookaanbod doen het steeds beter. “We zien de focus van snel naar gezond verschuiven”, zegt Nathalie Bekx. “We hechten steeds meer belang aan versheid, voedingswaarden en smaak. Daar spelen de maaltijdboxleveranciers en supermarkten gretig op in.”

We willen niet meer tijd in de keuken doorbrengen dan dat we aan tafel zitten.

- Nathalie Bekx, voedingstrendwatcher

Zo maken we de sprong van fastfood naar convenience cuisine. Denk aan snelle gerechten die je zelf nog moet bereiden of nog kunt aanvullen met extra ingrediënten. “Vaak willen we wel in de keuken staan, maar hebben we er gewoon de tijd niet voor”, ervaart Tessa van Meerten, die twee jaar geleden Foodprepper lanceerde. “We ‘preppen’ soep, spreads, salades, granola… allemaal klaar om te gebruiken tijdens de drukke werkweek. Al zien we dus ook veel klanten het nog ‘pimpen’ met extra fruit of groenten. Of onze box combineren met andere foodboxen of online boodschappen. Het is dus een combinatie van ‘easy’ wanneer het moet en ‘actie’ wanneer het kan.”

Hoe gemakkelijk het ook is voor de klant, voor de leverancier is het niet zo vanzelfsprekend om snelle én gezonde gemaksvoeding op grote schaal beschikbaar te maken, horen we bij Foodprepper. “We zweren bij verse producten. Dat betekent dat onze leveranciers ons snel en regelmatig moeten bevoorraden en wij de gerechten zo dicht mogelijk bij het levermoment moeten bereiden. Al zullen we indien nodig wel aanraden om bepaalde zaken eerst te eten of geven we invriestips.”

De moderne consument is echter niet alleen op zoek naar snel en vers, maar verwacht ook steeds meer voeding op maat. Het gamma wordt daarom ook steeds diverser, met onder meer vegan menu’s, halalmaaltijden, koolhydraatarme opties of zelfs gerechten voor prille ouders: “Ook zij willen gezond en gemakkelijk eten, maar dat is nog minder vanzelfsprekend in een dagelijks ritme dat stevig door elkaar werd geschud”, weet Tessa van Meerten. “We stopten onze Maternity Foodbox dan ook vol ingrediënten waar een pas bevallen vrouw nood aan heeft. Zo kan ze vlot aan haar postnataal herstel beginnen. En omdat alles – van ontbijt tot avondmaal ready-to-eat is, gunnen we haar ook wat extra tijd en rust. Het volgende waarop we willen inzetten is een foodbox voor kinderen. Drukbezette ouders kunnen volgens ons wel een helpende hand gebruiken om elke week iets lekkers én gezonds in hun lunch- en koekendoos te stoppen.”

Inspelen op erg specifieke behoeftes is de toekomst, horen we ook bij Nathalie Bekx: “Zolang de doelgroep maar groot – en dus rendabel – genoeg blijft. Ik zie zeker kansen voor gezonde kant-en-klaarmaaltijden met extra vitaminen die bijvoorbeeld botontkalking tegengaan of ons extra aansterken. Zeker voor die oudere doelgroep zijn er nog veel opportuniteiten. In tegenstelling tot wat velen denken, geven zij meer uit dan de jongere generaties en door de vergrijzing zal hun impact de komende jaren alleen nog maar toenemen.”

Vorig artikel
Volgend artikel