Helden van de voedingssector

#FoodHeroes

 

Bart Buysse

Bart Buysse,
CEO Fevia

De coronacrisis gooide de voorbije maanden ons leven overhoop, maar gelukkig blijven we genieten van heerlijke voeding en dranken. Dat hebben we te danken aan onze vele Food Heroes – van veld tot vork – die dapper bleven voortwerken. 

De agrovoedingssector is van essentieel belang voor onze voedselbevoorrading. De erkenning als essentiële sector was dan ook een eerste, belangrijke stap om de coronacrisis het hoofd te bieden en de voedselproductie- en bevoorrading op peil te houden. In overleg met de vakbonden nam onze sector het voortouw met duidelijke afspraken, zodat onze werknemers konden blijven werken in goede en veilige omstandigheden. De investering in preventie, bescherming en social distancing werpt duidelijk zijn vruchten af.

#FoodHeroes

Iedereen kon vaststellen hoe robuust onze eigen voedselproductie- en bevoorrading is, in extreme omstandigheden. Om al die helden op het veld, in onze voedingsbedrijven en winkels te bedanken en een hart onder de riem te steken, lanceerde Fevia de #FoodHeroes-campagne. En die raakte duidelijk een gevoelige snaar. Zowel consumenten, voedingsbedrijven als zeventien ministers toonden online hun dankbaarheid met de hashtag #FoodHeroes.

De afgelopen maanden maakten ook duidelijk hoe sterk de landbouw en de voedingssector  met de retail en de horeca verbonden zijn, en omgekeerd. In een keten heeft impact op één schakel onvermijdelijk effect op de andere schakels. Veel voedingsbedrijven kregen dan ook klappen door het stilvallen van de horeca en de foodservice. Naast de terugval in de export. Met het oog op economisch herstel in de agrovoedingssector is het dan ook belangrijk om de horeca en de foodservice op een veilige manier opnieuw op volle toeren te doen draaien. 

“Iedereen kon vaststellen hoe robuust onze voedselproductie- en bevoorrading is.”

Veerkrachtige voedingssector

Tot slot moeten we ook de export opnieuw aanwakkeren. Want ook in het buitenland moet iedereen kunnen blijven genieten van onze kwalitatieve, diverse en innovatieve Belgische voeding en dranken. De export is trouwens een bron van groei, investeringen en tewerkstelling voor onze voedingssector. De uitdaging is om tegelijk ook ons voedingssysteem verder te verduurzamen. Dat doen we niet door terug op onszelf te plooien, noch door alles overboord te gooien. De reden waarom we het hoofd kunnen bieden in crisissituaties is net te danken aan ons open, globaal en veerkrachtig voedingssysteem, over nationale grenzen heen. Sterktes behouden en zien waar we ons systeem kunnen verbeteren en duurzamer maken is dan ook de boodschap.

Laten we met ons promotiemerk ‘Food.be – Small country. Great Food.’ de wereld dus verder overtuigen, zonder zelf in protectionisme te vervallen. De kwaliteit, diversiteit en het innovatief karakter van onze Belgische voeding en dranken met fierheid uitstralen in binnen- en buitenland, versterkt ook onze economie en werkgelegenheid. Dat zijn we verschuldigd aan de 95.000 food heroes die dag in, dag uit het beste van zichzelf geven om het beste op ons bord te krijgen.