Home Maatschappij Agri & Food Op het bord van de toekomst: groenten en fruit

Op het bord van de toekomst: groenten en fruit

Wie denkt aan een gezonde toekomst, komt automatisch uit bij een bord gevuld met groenten en fruit. Met steeds meer monden in de wereld om te voeden, waarbij die voeding zo circulair mogelijk moet worden geproduceerd, lijken ze de meest duurzame go-to oplossing. Hoe zetten we die oplossing actief in om een gezonde toekomst voor bevolking én planeet waar te maken?

De vraag van de consument naar groenten en fruit neemt steeds meer toe. Dat is logisch, want de bewustwording van de consument rond het belang van gezonde voeding is vandaag sterk aanwezig. “We leven in een wereld waarin de schadelijke impact van de vleesproductie steeds duidelijker wordt. De productie van groenten en fruit heeft daarentegen opvallend minder input nodig van energie en water, waardoor de landbouwers deze op een meer efficiënte en duurzame manier kunnen opleveren”, klinkt het bij Dennis Duinslaeger, Investoral Relations en Treasury Manager bij Greenyard.

Divers aanbod

De gemiddelde consument eet vandaag gemiddeld 50 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten en fruit. Er is dus enorm veel ruimte voor verbetering. “Vanuit het doel een gezonde toekomst te optimaliseren, willen we daarom die consumptie van groenten en fruit actief doen toenemen. Frozen, prepared en fresh opties maken het aanbod meer divers. Het doel van dat aanbod is aantonen dat groenten en fruit absoluut niet saai zijn, de consument een nieuwe, innovatieve categorie van groenten en fruit leren kennen en doen inzien dat gezond eten minder moeilijk is dan het lijkt.”

“Als je weet dat we vandaag een volledige maaltijd op tafel willen toveren binnen het halfuur, dan weet je ook dat er een ander aanbod moet zijn.”

Van vork tot veld

Ook al staat de klant centraal, toch is het belangrijk om elke stakeholder tegemoet te komen en de kwaliteit van het aanbod zo te verbeteren. “Een focus op het klantenperspectief betekent niet dat we de telers zelf uit het oog verliezen. Integendeel. We willen alle partijen het nodige comfort bezorgen. Met dat comfort doelen we op gezonde, lekkere voeding voor de klant en de eindconsument. En een eerlijke prijs voor de teler. Om dit te garanderen, werken we van vork tot veld en is een korte keten essentieel.”

Van vork tot veld werken is het omgekeerde van wat de meeste bedrijven doen, maar is eigenlijk een logische keuze om kwaliteit te garanderen. “Als je vertrekt vanuit de noden van de consument, kan de landbouwer dat vertalen naar zijn productie. Vraag en aanbod komen zo in evenwicht met elkaar. De accommodatie van deze korte keten zorgt ervoor dat het product minder lang vastzit bij andere schakels in de keten – zoals bijvoorbeeld extra verpakking –, waardoor de kwaliteit van het product stijgt. Die korte keten is eveneens cruciaal om voedselverspilling tegen te gaan. Hoe langer het product in de keten zit, hoe meer kans dat er al waste plaatsvindt, nog voor het product de eindconsument bereikt.”

“De productie van groenten en fruit heeft minder input nodig van energie en water, waardoor landbouwers deze op een meer efficiënte en duurzame manier kunnen opleveren.”

Continue innovatie

Hoe meer je als bedrijf én als teler luistert naar de klant en inspeelt op zijn vraag, hoe dichter je geraakt bij het te behalen doel om de eindconsumenten meer groenten en fruit te laten nuttigen. “Als je bijvoorbeeld weet dat we vandaag een volledige maaltijd op tafel willen toveren binnen het halfuur, waarvoor we in de jaren 80 nog anderhalf tot twee uur wilden uittrekken, dan weet je ook dat er een ander aanbod moet zijn. Groenten en fruit moeten snel en efficiënt klaar te maken zijn. Een aardappel schilt zichzelf niet, dan moeten er voorgeschilde aardappelen bestaan. Of concepten zoals meal boxes, waarbij de ingrediënten en het recept al klaarliggen en je het hele kookproces vereenvoudigt. Voortdurend innoveren primeert hier.”

Duurzame cirkel rondmaken

Deze manier van werken, vanuit de vork naar het veld toe, maakt het tot slot makkelijker om in te zetten op duurzaamheid. Zowel wat het milieu, het gebruik van natural resources, als de relatie met de telers betreft. “Door zo nauw mogelijk samen te werken met de telers, kunnen we op termijn de samenwerking voor bepaalde projecten extra op punt stellen. Dat geldt zowel voor lokale telers als voor buitenlandse telers. Door die korte keten en het rechtstreeks contact ken je elkaar. Zo kijk je samen hoe je bepaalde zaken zoals droogte opvangt. Door circulair het nodige eindproduct voor die gezondere toekomst te realiseren, maken we de duurzame cirkel eigenlijk op alle vlakken rond. De punten van eindconsument, tot klant en tot teler zijn allemaal mooi verbonden.”


Meer over

Als internationale marktleider en leverancier in groenten en fruit werkt Greenyard elke dag opnieuw aan een gezondere toekomst. Via een uitgebreid aanbod aan fresh, frozen en prepared foods bieden ze een waaier van innovatieve smaken aan, die mensen leren genieten van groenten en fruit op een verfrissende manier. Daarbij hebben ze oog voor natuur, milieu en mens. Ontdek het volledige aanbod op www.greenyard.group

Greenyard logo

MEER

Activiteiten om je feestdagen te slijten

Activiteiten Last van overtollige vakantie-energie, die je ergens anders kwijt moet kunnen dan aan de tafel of in je luie zetel? Volgende activiteiten zijn hot and happening, zodat je met gemak je dagen even vol krijgt als die stevig gevulde kalkoen op het menu.

Carl Heyrman: Meer respect voor water

Water. Het lijkt vanzelfsprekend, maar water is met stip de meest waardevolle grondstof ter wereld. We kunnen niet zonder, maar beseffen dat misschien niet voldoende. We zullen met zijn allen meer respect moeten opbrengen voor dit blauwe goud en onze gewoontes moeten aanpassen indien we niet in de problemen willen komen.

Uit succes leer je weinig

LichaamLieven Maesschalck: 'Onze nationale voetbalploeg heeft op het afgelopen WK een prachtig parcours afgelegd. Dat is in de eerste plaats de verdienste van de voetballers zelf, maar daarnaast valt de rol van Lieven Maesschalck, kinesist van de Rode Duivels, nauwelijks te onderschatten.'

Conny Vandendriessche: ‘Een bedrijf oprichten is vaak trial-and-error’

Vrouwelijk ondernemerschap Ze leek voorbestemd om in de plantenkwekerij van haar vader te werken, niet als bedrijfsleider uiteraard, want dat “kon niet voor een vrouw”. Dus koos Conny Vandendriessche een ander pad. Ze richtte het uitzendkantoor Accent op dat evolueerde naar de Europese speler House of HR, een bedrijf met een omzet van ruim anderhalf miljard euro. En passant werd ze een rolmodel voor veel vrouwelijke ondernemers in ons land.

Een positieve uitdaging

Silvy De BieDe grootste uitdaging voor vrouwen met ambitie dezer dagen is meteen ook een positieve uitdaging. Wij vrouwen moeten het namelijk opboksen tegen allerlei andere ambitieuze vrouwen. Niet erg natuurlijk, want deze boost aan girlpower is niets anders dan een fantastische vooruitgang.

Advocaten moeten meer informatiseren en anticiperen

LegalElke onderneming wordt geconfronteerd met juridische problemen. Maar de drempel om een advocaat in te schakelen, ligt te hoog omdat de erelonen afschrikken. Het kan nochtans anders. “Wat gestandaardiseerd kan worden, moet geautomatiseerd worden. Zo wordt het vanzelf goedkoper.”