volkoren
Agri & Food

Een volkomen passie voor volkoren

We weten het al langer dan vandaag: volkorenbrood is gezond. Gezonder dan een witte boterham. Dat is omdat in volkorenbrood de hele graankorrel is verwerkt, en dus de belangrijke bouwstenen bevat die we allen dagelijks nodig hebben: koolhydraten, eiwitten, vezels, vitamines, mineralen en bioactieve stoffen.

We weten het al langer dan vandaag: volkorenbrood is gezond. Gezonder dan een witte boterham. Dat is omdat in de volkoren variant de hele graankorrel is verwerkt, en dus de belangrijke bouwstenen bevat die we allen dagelijks nodig hebben: koolhydraten, eiwitten, vezels, vitamines, mineralen en bioactieve stoffen.

De gunstige effecten van volkorenproducten worden vooral toegeschreven aan de aanwezigheid van vezels die bijdragen aan een goede darmwerking, een optimale spijsvertering en die helpen om je langer verzadigd te voelen. 

Volkoren op nummer één

Patroba Family Bakers focust al jaren op volkorenbrood. François Villers, CEO van deze Volkorenbakkerij, vormt met zijn partner Nathalie Siccard de tweede generatie van een familiale onderneming. Met merken als Biaform of Boerkens’ zet deze kmo volledig in op voorverpakt, vers gezondheidsbrood en levert aan alle Belgische supermarkten. “In oktober 2019 lanceerde de Hoge Gezondheidsraad een rapport met daarin vijf pijlers om langer te leven. Wist je dat volkorengranen op nummer één stond? Vóór groenten en fruit”, aldus Villers. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het consumeren van minstens 125 gram volkorenproducten per dag de kans op ziektes verkleint. “Hierbij gaat het vooral om volkorenproducten gemaakt van tarwe, haver, gerst en rogge. Met slechts drie sneetjes per dag profiteer je al van de gezondheidsvoordelen.”

“Het is noodzakelijk dat het aanbod van hoogkwalitatieve broden met volkoren en speciale granen steeds ruimer wordt.”François Villers, CEO Patroba Family Bakers

Innoveren met vezels en volkoren

Volgens Villers ligt de uitdaging binnen de wereld van volkoren bij het voortdurend innoveren van het aanbod. “Daarnaast gaan we, samen met onze klanten, onze medewerkers en de ganse voedingssector positief communiceren rond het belang van volkorenbrood en vezels. Ons eigen DNA bestaat uit vezels en volkoren; we willen dan ook onze verantwoordelijkheid blijven nemen. Volgens ons is het noodzakelijk dat het aanbod van hoogkwalitatieve broden met volkoren en speciale granen steeds ruimer wordt.” 

Een ruimer aanbod zou in de toekomst zeker een plaats krijgen. Want volkorenbrood maakt wel degelijk deel uit van de laatste voedingstrends, aldus Villers. “Daarbinnen experimenteren we met oergranen zoals spelt, chiazaad of quinoa om tarwevrij brood te produceren. Een andere trend is het aanbieden van brood met een hoog gehalte aan plantaardige proteïnen en een lagere koolhydraatwaarde. Het is zo dat mensen die op hun lijn letten vaak koolhydraten willen vermijden, net als actievere, sportieve mensen. Op die manier kunnen zoveel mogelijk mensen toch brood blijven eten, aangezien er een oplossing bestaat die tegemoetkomt aan specifieke dieetwensen.”

Ongezien creativiteit tijdens coronacrisis

Tijdens de coronaperiode werd de rol van brood erg duidelijk. Bakkerijen draaiden op volle toeren, zo ook bij Patroba. “Ik ben dan ook erg fier op mijn team en dank iedereen uit de grond van mijn hart”, vertelt Villers. “We hebben doorgezet en onze passie voor het vak getoond. Er is hier dag en nacht gewerkt en we konden beroep doen op iedereen. Zo zag je ook dat er in die periode een ongeziene creativiteit, moed en solidariteit kwam bovendrijven.” Patroba Family Bakers werkt al jaren met hun eigen food heroes: ‘blauwe heldjes’, een soort van mascotte die wordt gebruikt om medewerkers te sensibiliseren en motiveren. “Iedereen denkt en handelt als een entrepreneur hier. Dus krijgen ze een eigen figuurtje om te tonen dat we de inzet van onze medewerkers echt waarderen.”

Het toekomstbeeld van duurzame bedrijven

In crisismomenten leer je volgens Villers ook je echte partners kennen. “Dankzij het engagement van (lokale) partners en ons team zijn wij tijdens deze uitdagende periode blijven draaien. In volle coronacrisis hebben we zelfs een nieuwe fabriek gelanceerd, gebaseerd op de Clean Label-filosofie. Die sluit goed aan bij de actualiteit omdat hygiëne en voedselveiligheid extra aandacht krijgen, maar ook goed bij onze eigen historische focus op gezonde granen en volkorenbroden, met zo weinig mogelijk toevoegingen.” Niet alles was dus negatief in de coronatijd. “Naast de inzet van mijn medewerkers en de toegenomen entrepreneurszin heeft de coronacrisis er ook toe geleid dat mensen anders naar ons bedrijf zijn beginnen kijken. Duurzame bedrijven, met extra aandacht voor hygiëne en voedselveiligheid, zullen het toekomstbeeld bepalen.”

07.07.2020
door Daan Vanslembroeck

Ontdek meer

Vorig artikel
Volgend artikel