restauranteigenaars
Agri & Food

Caroline Baerten: Verantwoord culinair

16.11.2020
door Fokus-online.be

Met alle wetenschappelijke informatie die nu voorhanden is met betrekking tot de menselijke impact op ecosystemen en klimaat, willen ook restauranteigenaars, naast de consument, niet langer passief aan de zijlijn staan.

De hyperlokale benadering heeft haar weg gevonden in het gastronomisch landschap van België. De ingrediënten zijn een soort van ecologische GPS voor de consument. Waar ze zich geografisch en in de tijd van het jaar op dat moment bevinden.

Eerbetoon aan de aarde

Duurzaamheid moet een levensstijl zijn. We moeten ons verzetten tegen de trend van greenwashing. De missie van ons restaurant humus x hortens is om elke dag opnieuw een eerbetoon te brengen aan de vruchtbare aarde via doorgedreven milieuvriendelijke praktijken in zowel keuken, bar als zaal. Van humus x hortens ben ik samen met mijn man en chef-kok Nicolas Decloedt restauranteigenaars. En met alle wetenschappelijke informatie die nu beschikbaar is over de menselijke impact op onze ecosystemen en klimaat, kunnen mensen ook niet langer aan de zijkant staan.

Door de huidige crisis heerst er stilaan het besef dat we niet allesoverheersend zijn. Dat we meer met de natuur dienen te leven. Wat dat precies inhoudt, daar zal elke chef wel een persoonlijke invulling voor hebben. De ene persoon gaat bewust minder plastic gebruiken. De andere gaat misschien meer naar de oorsprong van hun voedsel kijken, seizoensgebonden en biologisch koken.

“Mensen hebben terug die back-to naturereflex.”

Planetaire gezondheid

Ik hoop dat mensen bewuster kiezen voor duurzaamheid. Zeker nu we verplicht worden om stil te staan en terug de connectie met de natuur te voelen. Dat de huidige maatregelen niet alleen een wake-upcall zijn voor de individuele gezondheid. Maar ook de planetaire gezondheid. Dat mensen meer nadenken over hun voedingsstijl en hun impact op de aarde. Te grote vleesconsumptie is niet alleen slecht voor het dierenwelzijn. Het zet ook veel druk op de natuur.

Als ik spreek met onze producenten van hoevewinkels blijkt dat althans het geval te zijn. Mensen hebben wel degelijk terug die back-to-naturereflex. Men eet meer groenten en fruit in de hoop dat ze hun immuniteit verbeteren. Deze crisis blijkt velen te hebben wakkergeschud. En dat kun je bekijken als silver lining. Want de gezondheid van onze gronden is van belang voor elk van ons. Gezonde en smaakvolle ingrediënten zijn enkel mogelijk als de akkers waar deze planten groeien ook in evenwicht en vol leven zijn.

Onze missie is om collega’s in de culinaire wereld te laten zien dat het mogelijk is om een succesvol bedrijf te runnen op basis van duurzame en ecologisch verantwoorde beslissingen. Daarnaast willen wij ook de gasten tonen hoe waardevol en onbetaalbaar het gebruik van artisanale ingrediënten en bereidingstechnieken zijn. Zeker voor ons individueel welzijn en planetaire gezondheid. Er ligt een zee van ecologisch verantwoorde mogelijkheden open voor ondernemende chefs en restauranteigenaars.

Vorig artikel
Volgend artikel