Home Maatschappij Agri & Food 3 soorten van brouwerijbezoek voor de bierliefhebber

3 soorten van brouwerijbezoek voor de bierliefhebber

De Belgische biercultuur en brouwerijen zijn  enorm geëvolueerd. In de jaren 70-80 bleven er voornamelijk grote brouwerijen over, want vele kleintjes waren opgeslokt door grote reuzen. Maar vandaag wil jij, de consument, weer de authenticiteit van het ambacht voelen én proeven, toch?

Van dorstlesser naar smaakmaker

Bier is zijn status als dorstlesser ontgroeid en de hedendaagse bierliefhebber verlangt variatie: bier draait weer om ambacht en smaak, maar ook om slimme food pairing. Zogenaamde microbrouwerijen beleven een heropleving. Vaak zijn ze lokaal of historisch verankerd, soms zijn het nieuwkomers. Maar twee zaken hebben ze gemeen: een diep respect voor de historische brouwvormen en een passie voor experimentele en innoverende brouwprocessen.

Brouwerijbezoek populairder dan ooit

De meeste kleine en grote brouwerijen kun je dan ook bezoeken – dat brengt extra geld in het laatje. En als bierfanaat smaakt zo’n brouwerijbezoek wel. Het onbetwiste hoogtepunt is ongetwijfeld het proefmoment op het einde, vaak in een eigen proeflokaal. De brouwerij is namelijk de beste plek om een bier te proeven, want daar is het bier vers gebrouwen én vers getapt. Maar door de snelle boom in de brouwerijbranche is het ene brouwerijbezoek het andere niet. Je kunt met andere woorden kiezen welke soort beleving jij wilt. Hier alvast drie mogelijkheden:

1. Microbrouwerij toont technische kant van de bierzaak

Microbrouwerijen zijn vooral functioneel ingericht. Het zijn efficiënte productieruimtes en labo’s waar volop geëxperimenteerd en geïnnoveerd wordt. Een bezoek aan kleine brouwerijen is vaak een back to basics-ervaring.

Je komt terecht in een industriële ruimte met aluminium ketels, bierbakken en ander productiemateriaal. De focus ligt des te meer op productie. Je gids – vaak brouwer – vertelt vaak honderduit over de grote en kleine bijzonderheden van het brouwproces en de technische brouwinstallatie is het pronkstuk van het bezoek. Beer geeks halen er beslist hun technische hartje op.

2. Grote brouwerij trekt belevingskaart

Bij grote brouwerijen zoals Guinness en Heineken krijg je een heel andere bezoekervaring. Daar is veel aandacht voor het belevingselement. Je komt in een prachtig museum of bezoekerscentrum terecht, maar de eigenlijke productieruimte is zelden toegankelijk.

Multimediale toepassingen maken het brouwproces visueel, maar het échte brouwen speelt een bijrol naast het bier proeven én shoppen. De gelagzalen zijn populaire event-locaties en je proeft er de bieren met aangepaste hapjes. Een leuke ervaring voor jong en oud. Mag het voor jou iets meer zijn? Bezoek dan een microbrouwerij of ga voor de derde optie: meet the brewer.

Het nieuwe brouwerijbezoek combineert een historische locatie en brouwgeschiedenis, met een transparant, toegankelijk productieproces en een actieve belevingservaring.

3. Historische microbrouwerij gaat voor totaalbeleving

Het nieuwste bezoekconcept ‘Meet the brewer’ wil het beste van bovenstaande twee werelden combineren: een actieve, ambachtelijke microbrouwerij en een modern, interactief bezoekerscentrum. Sinds 2016 vind je deze combinatie in ons land voor het eerst in de historische Brugse binnenstad, bij de microbrouwerij Bourgogne des Flandres. Bezoekers gaan op een interactieve reis doorheen de geschiedenis van de brouwerij, ruiken en voelen de verschillende ingrediënten – mout, hop, gist en water – en zijn live getuige van het brouwproces – inclusief de gisting van het bier.

Als bezoeker wandel je dus ook tussen de koperen ketels en oude machines en ontmoet je de brouwer in levende lijve. Deze ervaringen maken dit soort bezoek (voorlopig) uniek in België. Maar wij zijn er zeker van dat deze trend snel opgepikt wordt door andere microbrouwerijen. Goed nieuws voor jou als bierliefhebber, toch?

• Hier een timelapse vanuit onze brouwerij waar we tone naan de mensen hoe de fermentatie verloopt.


Meer over…

In hartje Brugge, op 50meter van het Belfort, herbergt een historisch pand sinds iets meer dan een jaar de microbrouwerij Bourgogne des Flandres. Vorige eeuw werd dit roodbruine bier nog gedurende decennia in Brugge gebrouwen, maar in 1957 verliet het de stad. Nu is Bourgogne des Flandres dus terug. En hoe! In deze brouwerij kan je het brouwproces live meemaken! Laat je verrassen door de geur en de textuur van hop en mout. Sta bovenop de open gisttanks (kijk uit voor de gist!), ontmoet de jonge meesterbrouwer en stel hem zoveel vragen als je wil. Geniet bovendien ook van een ruim gamma heerlijke speciaalbieren in zijn “Ale House”, misschien zelfs op het prachtige terras langsheen de Dijver. 


MEER

Indommelen doe je zo

slaap Één of twee nachten wat minder slaap kan best, maar wat als je dagelijks de uren van de nacht telt? Naast schapen tellen, hier nog tips die kunnen helpen.

Mens sana in corporate sano: Vijf tips...

Gezond BedrijfOngeveer een jaar geleden 2018 telde ons Belgenlandje zo’n 945.928 ondernemingen.Dat klinkt allemaal heel mooi. Maar uit een bevraging door het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen blijkt dat achter een gezonde onderneming niet altijd een gezonde ondernemer zit.

Een huis vol verhalen

HyggeHygge. Het woord is ons nieuw, maar het gevoel zelf – een gezellige geborgenheid – is iets wat we allang kennen en waar we allemaal wel naar verlangen. Zeker in eigen huis, waar we het merendeel van onze tijd doorbrengen, zoeken we dat gevoel op. Interieur is dus hot tegenwoordig, en we liken met z’n allen prikbordjes vol inspiratie op Instagram en Pinterest. Maar wat maakt een huis precies tot een thuis?

De kracht van verandering begint bij de talenten van...

mensen Consultancybureau Hifluence, de new kid on the block in consulting, heeft als missie bedrijven te ondersteunen om deze omschakeling waar te maken.

Wat zijn de trends in tegels?

Tegels Net zoals kleding, schoenen en de kleur van auto’s zijn ook tegels (of ze nu van natuursteen, keramiek of beton zijn) aan trends en modes onderhevig. Wat zijn de nieuwste tendensen binnen en buiten? En wat is er belangrijk wanneer je tegels gaat kiezen? Ann De Schutter, commercieel directeur van de tegelfabrikant Artstone geeft tekst en uitleg.

‘Een huisdier verrijkt je gezin’

Valerie De BooserTijdens mijn jeugd heb ik altijd honden gehad. Ik ben ermee opgegroeid en ik zal ook altijd honden hebben. Ons gezin er dan ook een van echte dierenliefhebbers.