Home Maatschappij Agri & Food 3 soorten van brouwerijbezoek voor de bierliefhebber

3 soorten van brouwerijbezoek voor de bierliefhebber
3
.

De Belgische biercultuur en brouwerijen zijn  enorm geëvolueerd. In de jaren 70-80 bleven er voornamelijk grote brouwerijen over, want vele kleintjes waren opgeslokt door grote reuzen. Maar vandaag wil jij, de consument, weer de authenticiteit van het ambacht voelen én proeven, toch?

Van dorstlesser naar smaakmaker

Bier is zijn status als dorstlesser ontgroeid en de hedendaagse bierliefhebber verlangt variatie: bier draait weer om ambacht en smaak, maar ook om slimme food pairing. Zogenaamde microbrouwerijen beleven een heropleving. Vaak zijn ze lokaal of historisch verankerd, soms zijn het nieuwkomers. Maar twee zaken hebben ze gemeen: een diep respect voor de historische brouwvormen en een passie voor experimentele en innoverende brouwprocessen.

Brouwerijbezoek populairder dan ooit

De meeste kleine en grote brouwerijen kun je dan ook bezoeken – dat brengt extra geld in het laatje. En als bierfanaat smaakt zo’n brouwerijbezoek wel. Het onbetwiste hoogtepunt is ongetwijfeld het proefmoment op het einde, vaak in een eigen proeflokaal. De brouwerij is namelijk de beste plek om een bier te proeven, want daar is het bier vers gebrouwen én vers getapt. Maar door de snelle boom in de brouwerijbranche is het ene brouwerijbezoek het andere niet. Je kunt met andere woorden kiezen welke soort beleving jij wilt. Hier alvast drie mogelijkheden:

1. Microbrouwerij toont technische kant van de bierzaak

Microbrouwerijen zijn vooral functioneel ingericht. Het zijn efficiënte productieruimtes en labo’s waar volop geëxperimenteerd en geïnnoveerd wordt. Een bezoek aan kleine brouwerijen is vaak een back to basics-ervaring.

Je komt terecht in een industriële ruimte met aluminium ketels, bierbakken en ander productiemateriaal. De focus ligt des te meer op productie. Je gids – vaak brouwer – vertelt vaak honderduit over de grote en kleine bijzonderheden van het brouwproces en de technische brouwinstallatie is het pronkstuk van het bezoek. Beer geeks halen er beslist hun technische hartje op.

2. Grote brouwerij trekt belevingskaart

Bij grote brouwerijen zoals Guinness en Heineken krijg je een heel andere bezoekervaring. Daar is veel aandacht voor het belevingselement. Je komt in een prachtig museum of bezoekerscentrum terecht, maar de eigenlijke productieruimte is zelden toegankelijk.

Multimediale toepassingen maken het brouwproces visueel, maar het échte brouwen speelt een bijrol naast het bier proeven én shoppen. De gelagzalen zijn populaire event-locaties en je proeft er de bieren met aangepaste hapjes. Een leuke ervaring voor jong en oud. Mag het voor jou iets meer zijn? Bezoek dan een microbrouwerij of ga voor de derde optie: meet the brewer.

Het nieuwe brouwerijbezoek combineert een historische locatie en brouwgeschiedenis, met een transparant, toegankelijk productieproces en een actieve belevingservaring.

3. Historische microbrouwerij gaat voor totaalbeleving

Het nieuwste bezoekconcept ‘Meet the brewer’ wil het beste van bovenstaande twee werelden combineren: een actieve, ambachtelijke microbrouwerij en een modern, interactief bezoekerscentrum. Sinds 2016 vind je deze combinatie in ons land voor het eerst in de historische Brugse binnenstad, bij de microbrouwerij Bourgogne des Flandres. Bezoekers gaan op een interactieve reis doorheen de geschiedenis van de brouwerij, ruiken en voelen de verschillende ingrediënten – mout, hop, gist en water – en zijn live getuige van het brouwproces – inclusief de gisting van het bier.

Als bezoeker wandel je dus ook tussen de koperen ketels en oude machines en ontmoet je de brouwer in levende lijve. Deze ervaringen maken dit soort bezoek (voorlopig) uniek in België. Maar wij zijn er zeker van dat deze trend snel opgepikt wordt door andere microbrouwerijen. Goed nieuws voor jou als bierliefhebber, toch?

• Hier een timelapse vanuit onze brouwerij waar we tone naan de mensen hoe de fermentatie verloopt.


Meer over…

In hartje Brugge, op 50meter van het Belfort, herbergt een historisch pand sinds iets meer dan een jaar de microbrouwerij Bourgogne des Flandres. Vorige eeuw werd dit roodbruine bier nog gedurende decennia in Brugge gebrouwen, maar in 1957 verliet het de stad. Nu is Bourgogne des Flandres dus terug. En hoe! In deze brouwerij kan je het brouwproces live meemaken! Laat je verrassen door de geur en de textuur van hop en mout. Sta bovenop de open gisttanks (kijk uit voor de gist!), ontmoet de jonge meesterbrouwer en stel hem zoveel vragen als je wil. Geniet bovendien ook van een ruim gamma heerlijke speciaalbieren in zijn “Ale House”, misschien zelfs op het prachtige terras langsheen de Dijver. 


Lees meer.

Stef Heylen: ‘MVO is de juiste manier van ondernemen’

Lang voordat maatschappelijk verantwoord ondernemen actueel was, zaten de principes al ingebakken in de bedrijfscultuur van Janssen Pharmaceutica. Stef Heylen, CEO van de geneesmiddelenproducent, is honderd procent overtuigd van deze visie op ondernemen.

Luchtdicht bouwen: nu ook met rolluiken

Door luchtdicht te bouwen komt er aan de binnenzijde van de woning een luchtdichte, ononderbroken schil. Zo verdwijnen de spleten en kieren waarlangs in een ‘ademend huis’ liefst 25% van de warmte ontsnapt. “In een luchtdichte woning blijft die warmte binnen, wat verwarmingskosten bespaart”, zegt Ronny Tiri, marketingmanager van Wilms. “Je kunt ook zelf perfect bepalen hoeveel verse lucht binnen- en buitengaat, via doordachte ventilatie.”

Michèle Van Sebroeck: ‘Ik dring nooit mijn smaak op,...

Een huis mooi inrichten… voor veel mensen is het een haast ondoenbare klus. Niet voor Michèle Van Sebroeck, waarschijnlijk de bekendste interior designer van ’t land, dankzij het tv-programma De Huisdokter. “Iets moois kopiëren dat je ergens anders hebt gezien, dat lukt bijna nooit.”

Mode, dat blijft Belgisch

Bier, friet, chocolade en wafels… De clichéproducten die buitenlanders met ons land associëren mogen ook gerust met ‘mode’ aangevuld worden. Want wat fashion betreft, bokst een klein landje als België ver boven zijn gewicht.

3 vragen aan… PNO Consultants

PNO Consultants: “Aan de basis zijn de uitdagingen dezelfde voor grote spelers als voor kmo’s. Enkel de middelen en de context zijn vaak anders. Het is belangrijk om – toekomstige – marktkansen te ontdekken en in een roadmap te koppelen aan jouw – potentiële – sterktes. Hoe beter dit lukt, hoe groter de slaagkans is van jouw idee.“

Gezocht: het perfecte kerstcadeau

Een paar wollen sokken of toch maar een wijnpakket? Maak de beslissing niet te snel, want cadeautjes geven is meer dan de winkels afschuimen naar het duurste of grootste geschenk. “Een cadeau maakt duidelijk wat je van de ander vindt of hoe je zelf wilt overkomen.”

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”