Er koeltjes bijzitten

In ons landje is het eerder uitzondering dan regel, maar once in a blue moon bereikt ook onze thermometer ongezien hoge temperaturen. Vorige zomer herinneren we ons allemaal als schroeiend heet, en als we de Anuna’s en de Greta’s van vandaag mogen geloven, zal dat niet de laatste keer geweest zijn. Hoe wapenen we ons tegen een hete zomer?

Laat die ijsblokjes alvast maar in de diepvriezer zitten. Ze bezorgen je hersenen een verkeerd signaal van afkoeling, waardoor je het net extra warm krijgt. Drink in tegenstelling een kop lauwe of warme thee. Het koelt je lichaam beter af dan een ijskoude drank.

Verfrissende voeding

Ook qua spijsen denk je best na. Het is belangrijk dat je goed blijft eten, ook wanneer je dat hongergevoel niet hebt. Je lichaam heeft namelijk energie nodig om af te koelen, gééf het dus die energie. En laat voor een keer die waarschuwingen van te zout eten maar voor wat ze zijn. Bij warm weer is het belangrijk om het zout dat via zweet verloren gaat, aan te vullen. Voeding rijk aan eiwitten en vet is dan weer geen goed idee. Je lichaam moet extra hard werken om het te verteren. Die barbecue ruil je dus beter in voor frisse salades en koude schotels.


Weg met de warmte

Probeer zo weinig mogelijk apparaten te gebruiken die warmte produceren. Computers, stofzuigers en (af-)wasmachines produceren meer warmte dan je denkt. Wil je toch één apparaat laten werken, dan is het uiteraard die good old ventilator. Zet er eens een bakje ijskoud water voor, zodat de dampdruppeltjes verspreid worden in de ruimte voor extra koelte. Voor een nog sterker effect kun je ingevroren waterflessen voor de ventilator plaatsen. Richt je ventilator trouwens altijd op een open deur, zodat hij de warme lucht naar buiten blaast. De ventilator in de kamer richten zorgt enkel voor luchtverplaatsing – niet voor verkoeling. Gooi je ramen bovendien pas open als het buiten frisser is dan 25 graden, ook al moet je dan wachten tot ’s avonds laat. Weet dat warmte stijgt, dus ga altijd eerst voor de ramen op de bovenverdieping.

Laat je kinderen altijd in de schaduw spelen en zet ze een petje op. Zelfs UV-beschermende kledij is geen overbodige luxe.
Ine Tasignon, Rode Kruis-Vlaanderen

Heethoofd

Een heet hoofd? Simpel: maak je haar nat! Met een plantenspuit, onder de kraan, in het zwembad, waar dan ook. Je kunt ook een petje of hoedje dragen en dat telkens weer natmaken en opzetten. Het oogt niet elegant, maar verkoeling gegarandeerd. Heb je een tuin? Slaap dan eens buiten. Het is in ieder geval koeler dan je muffe slaapkamer en je wordt heerlijk natuurlijk gewekt door het eerste zonlicht. Wat je ook kunt doen, is een sok vullen met rijst en die plaatsen in de diepvriezer. Leg ze voor het slapengaan in bed voor heerlijk frisse lakens. Wie plaats genoeg heeft in die diepvriezer, kan ook zijn lakens en/of hoofdkussen  – best met een plastic zak errond – in hun geheel laten afkoelen. Za-lig effect. En bedenk vooral: warmte is geen ramp. Accepteer dat je zult zweten, adem rustig in en rustig uit, en val zo in slaap. Net zoals je dat tijdens koelere dagen doet.

Extra tips

Ine Tasignon van Rode Kruis-Vlaanderen geeft nog enkele veiligheidstips mee voor tijdens het warme weer. “Let goed op kinderen en ouderen tijdens periodes van extreme hitte. Ken jij ouderen die vaak alleen zijn? Spring regelmatig eens binnen om te kijken of alles oké is. Laat je kinderen altijd in de schaduw spelen en zet ze een petje op. Zelfs UV-beschermende kledij is geen overbodige luxe.”

Laat je kinderen nooit in de auto zitten wanneer je nog snel even een boodschap doet. Je hebt immers vooraf geen zicht op de lengte van de rij aan de kassa of die oude kennis die je per toeval tegen het lijf loopt. “Zelfs een half uurtje in een hete wagen, kan al gevaarlijk zijn voor de inzittenden”, gaat Tasignon verder. “Dat geldt ook voor je hond of ander huisdier.” Vermijd evenzeer strakke kleding, zowel voor jezelf als je huisdier. “Denk even niet aan je looks, maar geef je lichaam ademruimte. Denk bij voorkeur aan katoen of linnen. Ook satijn geeft een fijn verkoelend effect. Vermijd in ieder geval nepleer, dat gaat vreselijk zweten.”

En net zoals bij eten, drink voldoende. Zelfs wanneer je geen dorst hebt. “Het vochtverlies door te zweten moet aangevuld worden. Vermijd alcohol. Ook koffie werkt vochtafdrijvend, dus hou het zoveel mogelijk bij water of vruchtensappen. Sportievelingen trainen best tijdens de vroege of de late uurtjes. Lever nooit te veel fysieke inspanningen op het heetst van de dag. Bij aanhoudende warme temperaturen wacht je zelfs beter enkele dagen om zware inspanningen te leveren”, besluit Tasignon.