bubbels
Zomer

Een zomer in bubbels: realistisch creatief zijn

21.06.2021
door Bavo Boutsen

We kunnen er niet omheen: de zomer van 2021 zal zich grotendeels ‘binnen de eigen bubbel’ afspelen. Dat dat hoe dan ook erg jammer is, hoef je niemand nog uit te leggen. Tegelijkertijd bewezen tal van organisaties en sectoren de afgelopen maanden dat er ook in deze context veel mogelijk is. Realisme en creativiteit blijven meer dan ooit de sleutelwoorden.

Overschakelen naar een digitale aanpak

De meeste organisaties kennen de beperkingen, “maar bij twijfel nemen ze contact met ons op. Wij geven dan zo veel mogelijk tips”, vertelt Eva Hambach, directrice van het Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk vzw, dat vrijwilligerswerk coördineert en waar mogelijk ondersteunt. “Veel organisaties hebben zich wonderwel aangepast. Uiteraard waren er wel een aantal moeilijkheden, zo kan niet elke organisatie overschakelen naar een digitale aanpak. We hebben systematisch aanbevelingen geformuleerd en die tal van keren herwerkt.”

Hetzelfde hoor je ook bij giveaday.be, een coöperatieve beweging die vrijwilligerswerk en burenhulp helpt te faciliteren. “We adviseren uiteraard om steeds de coronaregels nauwgezet te volgen. Maar dat wil niet zeggen dat je helemaal niets kunt doen”, klinkt het bij Bart Wolput van giveaday.be. Hij benadrukt met andere woorden dat corona ook kansen biedt. “We hebben onze werking uitgebreid naar meer digitaal en raden alle verenigingen aan om deze stap te zetten.”

Vrijwillige initiatieven

Voor deze zomer rekenen Hambach en Wolput op een verdere heropleving van de vrijwillige initiatieven. “We stellen wel vast dat mensen toch proberen te plannen en weer initiatieven beginnen op te zetten”, aldus Hambach. Bovendien lijkt het voor haar realistisch om te rekenen op een verhoogde bereidheid binnen de bevolking. Nooit eerder is er immers zo veel beroep gedaan op onze burgerzin als in de afgelopen maanden.

Dat neemt uiteraard niet weg dat heel wat vrijwilligersorganisaties het afgelopen jaar financieel in zwaar weer terecht zijn gekomen. Beiden vermoeden dan ook dat bepaalde verenigingen hun werkzaamheden niet meer zullen heropstarten. De sector probeert hierop echter te anticiperen. “We hebben een reeks tips opgesteld die men kan gebruiken om de vrijwilligers aan te spreken”, zegt Hambach. “We helpen waar we kunnen”, vult Wolput aan.

Realistisch en creatief blijven inspelen

Realistisch zijn en vooral creatief blijven inspelen op de heersende omstandigheden blijft dus de boodschap. Dat was de afgelopen maanden ook de leidraad bij een van de meest besproken groepsactiviteiten van Vlaanderen: de zoektocht naar ‘de Mol’. “Door corona waren er twee mogelijkheden: ofwel volledig afgelasten ofwel uitwijken naar een land waar de maatregelen het op dat moment toch enigszins mogelijk maakten”, vertelt Koen Van Grunderbeeck, een van de producers van De Mol (Woestijnvis). “Zo zijn we snel uitgekomen bij Duitsland.”

Het advies is uiteraard om steeds de coronaregels nauwgezet te volgen. Maar dat wil niet zeggen dat je helemaal niets kunt doen.

— Bart Wolput, giveaday.be

Eenmaal daar werd de ploeg opgedeeld in afzonderlijke bubbels. “De kandidaten vormden er één, maar ook de redactie,
de productie, de camera- en klankploeg vormden ieder hun eigen bubbel”, gaat Van Grunderbeeck verder. “Die bleven allemaal strikt gescheiden van elkaar. Wanneer er toch contact was, bijvoorbeeld wanneer de klankmannen de kandidaten moesten voorzien van een microfoon, droegen zij altijd een FFP2-masker.”

Tweemaal per week testen

Verder was ook iedereen die meeging op voorhand tweemaal getest. “Ook tijdens de opnames werd iedereen twee keer per week getest. Die testen werden opgestuurd naar een labo in Keulen”, legt Van Grunderbeeck uit. “Bovendien hadden we ook een coronamanager mee. Dat was iemand die de hele reis lang voortdurend toekeek of de regels werden nageleefd. Die checkte bijvoorbeeld steeds op voorhand de schikking van de tafels en de bubbels als we ergens zouden eten.”

Ook in de proeven moest uiteraard steeds rekening gehouden worden met de geldende beperkingen. “Normaal heeft de redactie daarin volledig carte blanche, maar dit jaar uiteraard niet. We konden bijvoorbeeld geen kandidaten in contact laten komen met buitenstaanders tijdens een proef ”, legt Van Grunderbeeck uit.

Op deze manier slaagden de makers van De Mol er dus toch in om een resultaat af te leveren waarin corona nauwelijks voelbaar was. “Een bewuste keuze, al zaten er wel een aantal knipogen in, zoals het bubbelvoetbal en de knuffelproef ”, besluit Van Grunderbeeck.

Vorig artikel
Volgend artikel