Home Lifestyle Leisure: Zo gaan we de rest van 2020 leuk invullen

Leisure: Zo gaan we de rest van 2020 leuk invullen

Ontwikkelingen rondom COVID-19, de anderhalvemetermaatschappij en alle andere voorzorgsmaatregelen hebben ons gedwongen om een andere invulling te geven aan leisure. Cultuurbeleving, ontspanning en reizen zullen niet meer hetzelfde zijn. Maar hoe kunnen we toch maximaal blijven genieten in de nieuwe situatie?

Hugo van Donselaar.
Initiatiefnemer Stay Local

Hoe kun je je vrije tijd post-corona op de meest creatieve manier invullen?
“De meeste mensen leven en werken in de stad en zitten aan hun telefoons en laptops gekluisterd. Stress, burn-outs en dagelijkse sleur zijn het gevolg. Ga in je vrije tijd dus eens naar buiten in je eigen regio, ontdek wat er in het buitenleven valt te beleven. Bezoek de lokale molenaar of boer, maak een wandeling door de natuur, bezoek een museum in de buurt. Ga lokaal en ga naar buiten. Onder andere kamperen, mits nieuwe stijl, is daar een ideaal middel voor. Er is een enorme laag stof over het imago van ‘kamperen’ gevallen de afgelopen decennia. De massale campings met glijbaanparadijzen, animatieteams en honderden andere kampeerders hebben daar zeker geen positieve invloed op gehad.”

Wat zijn de nieuwste trends van het moment?
“Je ziet initiatieven rond lokaal toerisme uit de grond schieten, in de Benelux en daarbuiten. Allemaal goede initiatieven, als we voor ogen houden dat de lokale bevolking er geen last van heeft. Camper-deelplatformen als Goboony, Camptoo en PaulCamper groeien erg hard. Ook Campspace, een platform voor kampeerplekken bij particulieren op het land, maakt momenteel een explosieve groei van meer dan 750 procent ten opzichte van vorig jaar. Kamperen buiten de stad, maar toch op een ‘instagrammable’ locatie neemt een enorme vlucht. Ook het aantal verhuurders groeit hard. Veel mensen bieden hun land aan voor een klein bedrag om op die manier een oplossing te bieden voor ons ‘collectief vakantieprobleem’.”

Hoe ziet de toekomst eruit voor jullie sector?
“Ik verwacht dat er een verandering in ons reisgedrag zal plaatsvinden. De nadelen van massatoerisme waren al langer bekend, maar met het uitbreken van de pandemie zijn we gedwongen om ons reisgedrag écht te veranderen. De vraag is hoe blijvend deze verandering van globaal massatoerisme naar lokaal microtoerisme is. Willen we post-corona weer met zijn allen de hele wereld over vliegen? Durven we dat? Mogen we dat? En kunnen we het weer betalen, met de economische crisis op komst, om met zijn allen de hele wereld over te vliegen? Wij laten met de staylocal-beweging zien dat je dichtbij huis een uniek, veilig, duurzaam en mooi alternatief hebt voor jouw zoveelste trip naar Zuidoost-Azië.”


Bastiaan Klomp.
Algemeen directeur Thermae 2000

Hoe kun je je vrije tijd post-corona op de meest creatieve manier invullen?
“Veel mensen beseffen nu dat ze zich de laatste jaren hebben laten leiden door sociale media en maatschappelijke druk. De coronatijd heeft precies voor een harde reset gezorgd en mensen staan veel meer open om te genieten en eens echt de boel de boel te laten. In een wellnessomgeving kun je hier opperbest invulling aan geven. Kom gewapend met enkel een boek genieten van de rust, het goede van het Limburgse leven. Laat je schouders losmasseren en geniet van echte gastvrijheid. Creativiteit zit hem dus vooral in het overgeven aan een stukje rust. Het zorgt ervoor dat je je thuis ook minder laat afleiden. Slechts één dagje tussendoor of dankzij enkele nachten op hotel waan je je echt even op vakantie.”

Wat zijn de nieuwste trends van het moment?
“Mensen zoeken naast lichamelijke ontspanning tegenwoordig ook naar geestelijke ontspanning en rust. Daar spelen wij op in, middels extra rustruimtes en rituelen met onder andere mindfulness in infraroodstoelen en yoga. Net voor de uitbraak van de coronacrisis hebben we een nieuw panoramagebouw geopend op de ligweide met een grote panoramasauna, meerdere rustbelevingsruimten en een extra zonneterras. Daarnaast zie je ook de trend van verbinding met de regio – ‘support your locals’. Hier waren wij bij Thermae 2000 al langere tijd mee bezig door juist de bijzondere kenmerken van Limburg terug te laten komen: Mergel, regionale streekproducten, water uit eigen bron…”

Hoe ziet de toekomst eruit voor jullie sector?
“Wij denken dat mensen in de toekomst bezig zullen zijn met een gezonde work-lifebalance en het vinden van rust. Wij zien ook dat onze gasten meer gebruik maken van ons totale aanbod van uitgebreid dineren tot lekkere verwenbehandeling en deelname aan activiteiten. We willen ook één grote horecaoutlet creëren, waar we flexibel met ruimte kunnen omgaan. Vaak wordt er geprobeerd beleving te creëren, eigenlijks soms té vaak. De mooiste beleving zit in veel gevallen eerder in de echtheid van de natuur. Daarom heb ik hoge verwachtingen van onze sauna in de mergelgrot, die zich op ons terrein bevindt. Hoe gaaf is het om in een échte mergelgrot onder de grond te zitten?”


Job Noordhof.
Hoofd Marketing, Communicatie en Klantcontact bij Het Concertgebouw

Hoe kun je je vrije tijd post-corona op de meest creatieve manier invullen?
“Na drie maanden gesloten te zijn geweest, mogen de deuren van concertzalen weer open voor maximaal 350 bezoekers. Dit totdat er een vaccin is tegen het virus. Dat is vanuit financieel oogpunt natuurlijk veel te weinig voor een zaal als Het Concertgebouw met 2.000 stoelen. Steeds meer zalen creëren nieuwe concepten om toch weer cultuur te brengen. Zo programmeren wij samen met onze partner de BankGiro Loterij deze zomer een serie met twee concerten op een avond. De zaalopstelling zal hetzelfde zijn als in het openingsjaar van het gebouw, in 1888: geen rijen stoelen in de zaal, maar kleine tafeltjes met stoelen ernaast. Het zouden wel eens legendarische avonden kunnen worden.”

Wat zijn de nieuwste trends van het moment?
“De crisis heeft veel impact op de online ontwikkelingen binnen de culturele sector. Bij aanvang van de lockdown verschenen meteen online video’s van musici. Het begon met de ontroerende filmpjes uit Italië met mensen zingend op hun balkon. Vervolgens maakten musici opnames vanuit huis. In korte tijd zijn de online concerten verder geprofessionaliseerd. Zelf maken we de Empty Concertgebouw Sessions, samen met Van Lanschot Kempen, en bereikten we met ons Online Mahler Festival ruim 1,8 miljoen kijkers. De huidige ontwikkeling is dat concerten niet meer gratis, maar betaald aangeboden gaan worden. Er zijn in de afgelopen maanden tientallen platforms gelanceerd die dit technisch mogelijk maken.”

Hoe ziet de toekomst eruit voor jullie sector?
“Wanneer de zalen na de ontdekking van een vaccin weer open kunnen zonder beperkingen, zal het culturele landschap er anders uitzien. Een aantal zalen, producenten en gezelschappen zullen het financieel niet halen, waardoor het aanbod zal verschralen. Dat is een treurig vooruitzicht. Positief effect zal zijn dat er door de crisis structurele vernieuwing heeft plaatsgevonden. Onder druk zijn in korte tijd nieuwe formats ontstaan, waarmee nieuw publiek bereikt kan worden. En natuurlijk heeft de crisis meer dan ooit de waarde van concerten, theater en kunst duidelijk gemaakt. Het gemis van de livebeleving wordt door velen sterk gevoeld. Als Het Concertgebouw weer zonder beperkingen open kan, zal dat als een bevrijding voelen.”

MEER

Slim werken: op maat gemaakt

WerkplekDe ‘slimme werkplek’ is in. Meer en meer bedrijven willen hun werknemers dit graag aanbieden. Maar wat maakt een werkplek nu eigenlijk slim? Welke voordelen brengt dit mee en hoe begin je aan dat proces?

Kost het niets, dan baat het niet

Waterhergebruik De industrie in België gebruikt enorm veel water. Gelukkig bestaan er vandaag verschillende duurzame oplossingen om waterstromen zoals regenwater te hergebruiken. Dat klinkt alvast mooi, maar hoe zit het met het prijskaartje dat aan dergelijke initiatieven vasthangt? 

‘Meer financiële basiseducatie graag’

Michaël Van DroogenbroeckAls je straks met de kinderen aan tafel schuift, breng dan eens je salaris, hypotheeklening of beleggingen ter sprake. Waarom? “Omdat het hen zal helpen om uit te groeien tot financieel geletterde mensen”, zegt VRT-journalist Michaël Van Droogenbroeck.

Philip Cracco: ‘Passie is het codewoord’

Philip Cracco Ondernemer Philip Cracco (53), eigenaar van uurwerkmerk Rodania en gekend van het tv-programma The Sky is the Limit, heeft een opmerkelijke weg afgelegd.

Slimme mobiliteitsinitiatieven in België

mobiliteitFrançois Bellot (MR) en Alexander De Croo (Open Vld) pompten maar liefst vier miljoen euro in initiatieven voor een zogenaamde ‘slimme mobiliteit’.

Als merken zelf retailers worden

Omnichannel Retail beleeft apocalyptische tijden, zo lijkt het. Her en der gaan retailers over de kop. Toch zwemmen een aantal sterke merken tegen de stroom in door nieuwe eigen verkoopskanalen te openen. Merken die zelf retailers worden: een overlevingsstrategie die werkt?