Sandra Bekkari: Gezonde troost

Dankzij frisse slaatjes en sappig zomerfruit gaat gezond eten in de zomer haast vanzelf. Maar dan vallen de bladeren en nemen de temperaturen een duik. En dan verandert ook onze goesting. Plots mag het allemaal wat warmer, gezelliger en ‘troostender’ zijn. Gezellig en gezond: gaat dat eigenlijk wel samen?

Laat me al maar meteen met de deur in de lekker warme woonkamer vallen. Ja, natuurlijk kan gezond ook gezellig zijn. Maar wat met die kaaskorstjes dan, goudbruin bovenop dampende ovenschotels? Of met pannenkoeken bij het vieruurtje?

Een slimme draai aan gezond eten

Klopt. Comfortfood waarnaar wij in de winter verlangen als een troostend warm dekentje heeft inderdaad niet de meest gezonde reputatie. En toch kan ook dat heerlijke troostvoedsel heel gezond zijn. Je moet er gewoon een slimme draai aan geven.

Als voedingsdeskundige werd dat mijn missie. Mensen gezonder leren eten, zonder dat ze vergeten te genieten. Ik ben ervan overtuigd dat we niet enkel eten om ons lichaam van brandstof te voorzien. We eten ook omdat het een moment van samenzijn is. Omdat we het gewoon heel fijn en lekker vinden. ‘Je bent pas voldaan als je ook genoeg genoten hebt’, zeg ik altijd. Dat klopt, toch? Want hoe gelukkig voel jij je, na een maaltijd die je niet heeft gesmaakt?

Genot op meerdere niveaus

Daarom is het zo belangrijk, wanneer je gezonder wilt eten, dat je verder kijkt dan een krop sla en rauwe wortels. Wij zijn geen konijnen, maar Bourgondiërs. Wij willen lekkers op tafel. En als dat lekkers tegelijk ook gezond is, dan doen we niet alleen ons gemoed, maar ook ons lichaam een ontzettend groot plezier. Gezonde voeding houdt ons lijf en immuunsysteem sterk, het zorgt ervoor dat we het gewicht bereiken dat écht bij ons past, het maakt ons energiek en blij. Het houdt ons jong. En dat allemaal zonder lange tanden aan tafel. Wie wil dat nu niet?

“Je bent pas voldaan als je ook genoeg genoten hebt.”

Balans op je bord

Hoe gezond ook gezellig wordt – of omgekeerd? Neem nu dat kaaskorstje: dat kan perfect. Gezond eten is geen strafkamp, het is zelfzorg. En een kwestie van balans. Natuurlijk is er ruimte voor dat extraatje waarnaar jij zo uitkijkt. Zolang je maar voor 80 procent van de tijd gezond eet, kan dat prima. Strooi dus gerust een handjevol kaas bovenop je ovenschotel. Maar zorg er dan wél voor dat die schotel boordevol groenten zit. Witloof, flespompoen of spruitjes: wintergroenten in alle kleuren van de regenboog worden nog lekkerder in de oven.

  • Maak je schotel heerlijk smeuïg met een gezonde béchamel-kaassaus: gestoomde bloemkool gladmixen met wat peper, zout, (plantaardige) melk, olijfolie en een handjevol strooikaas. Smaakt net als the real deal.
  • Bak havermoutpannenkoekjes, als vezelrijk alternatief voor de winterklassieker.
  • Drink een kom dampende soep als tussendoortje.
  • Ontbijt met gebakken appeltjes en kaneel.

Echt waar: voor elk traditioneel winters gerecht bestaat er een lichtere, maar net zo lekkere variant. Dus: denk aan je gezondheid, zorg goed voor jezelf en vergeet vooral niet te genieten!

Beeld Sandra Bekkari: Dorothee Dubois