Home Lifestyle Zalig creatief kerstfeest

Jolanda Wetzelaer

Zalig creatief kerstfeest

Kerstavond en kerstdag zijn echte ‘thuisfeesten’: de meerderheid viert deze hoogdagen thuis of bij familie. Maar in welke stijl vieren we het? Wordt het klassiek en tijdloos? Of volgen we een alternatieve trend? Eén ding is zeker: we willen het persoonlijker.

Kerst is hét moment van rust, bezinning, tijd maken voor elkaar en even stil staan. Maar meestal komt het organiseren van een kerstfeest neer op een strijd om de finish op tijd te halen. Kerstversieringen, kerstboom, feestkleding, geschenkjes, eten en drank inkopen, velen vinden dit steeds meer een verplichting en vinden dat kerst stilaan te commercieel en te duur is. We willen het eigenlijk anders, en gelukkig zien we dan ook dat we het stilletjes wat anders gaan aanpakken. Eén rode (kerst)draad: we willen het persoonlijker, creatiever, maar houden ook nog steeds van de typische kerstsfeer.

De kerstperiode is hét moment om creatief uit de hoek te komen

Trends

Zoals elk jaar zien we dat klassiek & tijdloos een favoriet blijft; goud, zilver en sereen wit blijven een stijl die een feestelijke sfeer garandeert. Maar ook de meer alternatieve trends winnen aan populariteit. Heb je dit jaar geen plaats of geen zin om een boom te zetten? Meer en meer kiezen we voor de alternatieve kerstboom. En maak je vooral geen zorgen; onze nieuwe kerstboom moet qua sfeer en gezelligheid zeker niet onderdoen voor zijn klassieke broertje. Wil je het graag nog anders? Online kan je heel wat leuke tips terugvinden voor een creatieve kerst. De kerstperiode is hét moment om creatief uit de hoek te komen, liefst samen met familie en vrienden.

Weet je niet hoe je hier aan moet beginnen? Begin eenvoudig en versier je persoonlijke kersttafel met het hele gezin. Met zelfgemaakte naamkaartjes, linnen tafellopers en wat takken in eenvoudige glazen vazen maak je een uniek en persoonlijk geheel. Meer en meer zien we dat we onze pakjes liever zelf inpakken. Persoonlijke geschenkjes geven is veel leuker en een leuke verpakking hoort daar ook bij. Met een mooi dennentakje, een spreuk, een foto, een persoonlijke wens of rijkelijke strikken geef je een heel eigen toets aan je geschenken. Met wat geluk heb je zelfs je nog wat inpakpapier over en kan je met de kids nog wat leuke extra kerstversieringen maken. Indienje het papier zo selecteert dat de kleuren in dezelfde sfeer zitten, vormt alles een mooi geheel.

Tekst  Jolanda Wetzelaer, Interieurspecialiste van IKEA

MEER

Geen succesvol bedrijf zonder barensweeën

Karel Van Eetvelt Hoera, het aantal ondernemers blijft groeien. Steeds meer starters wagen de sprong. Mannen en vrouwen in alle maten en elk met hun eigen dromen en plannen. In diverse sectoren. Dat gaat de goede kant op. Nu nog het ondernemersklimaat.

Onderneming, opgepast voor greenwashing

GreenwashingAls onderneming wil je opvallen en dan kies je al gauw voor een verfrissende marketing- of reclamecampagne. Die acties neigen, bewust of onbewust, steeds vaker naar ‘greenwashing’.

De SDGs als leidraad voor duurzaam ondernemen

MVODe Verenigde Naties vertaalden de grootste maatschappelijke uitdagingen naar 17 duurzaamheidsdoelstellingen. De Sustainable Development Goals (SDGs) zijn een hoeksteen, om de wereld tegen 2030 weer op een duurzaam spoor te zetten. Ook voor bedrijven openen ze heel wat mogelijkheden.

Service is people

De nood aan authentiek menselijk contact almaar belangrijker worden: laat de mens ook gewoon mens zijn. Ook beleving wordt steeds belangrijker.

‘Ik dring nooit mijn smaak op, ik moet...

Michèle Van Sebroeck Een huis mooi inrichten… voor veel mensen is het een haast ondoenbare klus. Niet voor Michèle Van Sebroeck, waarschijnlijk de bekendste interior designer van ’t land, dankzij het tv-programma De Huisdokter. “Iets moois kopiëren dat je ergens anders hebt gezien, dat lukt bijna nooit.”

‘Een aantal landbouwers moet overwegen om over te stappen...

biologische landbouwArdo is de grootste producent van diepvriesgroenten in Europa en kende de laatste veertig jaar een explosieve groei. In 1977 zag de diepvriesgigant het leven. In 2015 fuseerden de twee bedrijven van de familie Haspeslagh, Ardo en Dujardin, tot één groep met als resultaat dat er nu een omzet gedraaid wordt van om en bij de 1 miljard euro