Home Lifestyle Het is menens met onze goede voornemens

Het is menens met onze goede voornemens

Eens de Sint het land uit is, beginnen we er elk jaar aan. Ons lijstje met goede voornemens wordt op tafel gelegd: stoppen met roken, minder drinken, meer bewegen en gezonder gaan leven… Het klinkt allemaal zo mooi. We verklappen alvast één tip: “Zoek iemand die met hetzelfde probleem worstelt!”

Goede voornemens

Goede voornemens. We spreken ze graag uit, maar ze verwezenlijken is een ander paar mouwen. Een rondje in de winkelstraat leert ons op enkele minuten tijd dat voornemens meestal voer voor het containerpark zijn. “Stoppen met roken. Nog maar eens, zeker”, zucht Robin Leys, buiten wachtend op zijn shoppende vrouw. Sara Nuytten rookt niet, maar heeft ook haar puntje al klaar: “Sporten! Ik werk op tien kilometer van mijn woning en wil meer met de fiets naar het werk gaan. Eigenlijk wil ik daar nu al mee starten.”

Maar goed, goede voornemens hebben, is dus wat anders dan ze houden. Professor Frederik Anseel, hoofd vakgroep bedrijfspsychologie aan de Gentse Universiteit heeft enkele verklaringen klaar waarom goede voornemens zo vaak falen. “Ten eerste speelt het zelfbeeld een grote rol. Mensen kijken altijd te optimistisch naar zichzelf. Ze gaan altijd uit van het principe: the best is yet to come.” We zien onze toekomst dus ambitieuzer, sportiever en gezonder. Bij het maken van ons toekomstbeeld en meer bepaald onze goede voornemens maken we blijkbaar telkens dezelfde denkfout. Anseel legt uit: “Je kan het vergelijken met een to-do lijstje op het werk. Elke ochtend sta je op en denk je dat je bergen werk zal verzetten. Op het einde van de dag heb je tien procent afgewerkt. Wel, met goede voornemens is dat juist hetzelfde.”

Vind een hoofdreden en hou deze steeds voor ogen

Henriët Veen

Henriët Veen heeft meer dan vijftien jaar ervaring als coach en HR-manager. Zij helpt mensen om zichzelf beter te leren kennen en stelt dat motivatie zoeken de belangrijkste factor is om te slagen: “Stel jezelf de vraag waarom je wil stoppen met roken of wil afslanken. Om je weer fitter te voelen of om opnieuw in die broek te kunnen die je zo cool vindt? Probeer een hoofdreden te vinden en hou deze steeds voor ogen. Motiveer jezelf. Een maand gestopt met roken, staat garant voor een etentje in een sterrenrestaurant.”

Verleiding

Gelukkig staan we er niet alleen voor om onze goede voornemens in de praktijk door te zetten. Handige tips, en zelfs technologische snufjes, helpen ons om onze woorden in daden om te zetten. De belangrijkste tip is ongetwijfeld verleiding vermijden. “Wil je stoppen met roken of drinken, zorg dat je geen sigaretten of drank in de buurt hebt”, weet Anseel. Niet, of zo weinig mogelijk in de verleiding komen, is prioriteit. “Externe middelen kunnen daarbij helpen. Zo bestaan er al apps om je internet of je smartphone te blokkeren zodat je in gezelschap kan weerstaan aan de drang om je mails te checken of dronken sms’jes rond te sturen.”

Ambities

Je ambities kenbaar maken in de familie- of vriendenkring kan eveneens een hulpmiddel zijn. Als je wil stoppen met roken, kondig dit dan groots aan. Iedereen moet het weten! Anseel: “Op die manier verhoog je de externe publieke druk. Slaag je niet, dan lijd je gezichtsverlies.” Veen bevestigt dat steun zoeken essentieel is: “Wil je minder drinken of meer bewegen, probeer dan een vriend of vriendin te vinden die met dezelfde problemen worstelt. Samen de ervaringen delen, helpt. Bovendien kun je tijdens het joggen een praatje slaan of samen in de kroeg binnen blijven als de rokers even naar buiten gaan.” Veen besluit met te stellen dat het doel altijd de middelen heiligt. “Zorg er dus voor dat je doel ook heilig is en concretiseer: hoe vaak wil je gaan sporten in de week? Ken jezelf en leg de lat niet te hoog. Noteer ook op je computer wanneer en hoelang je gesport hebt. Het creëert vertrouwen en sterkt je om verder te gaan.” Alles om ervoor te zorgen dat uitspreken dit jaar ook daadwerkelijk uitvoeren wordt.

MEER

Toegepaste digitaalkunde voor de toekomst

DigitaalkundeDe digitalisering is niets nieuws. Bedrijven werken al langer aan het inbrengen van technologie in hun visie. Het digitaal verhaal is er dan ook niet een voor het slapengaan, maar wel een opwindend ‘verhaal zonder eind’ om mee op te staan, en om in je toekomstplan te brengen.

Water maal twee

Grijswater In landen waar er veel droogte heerst, zoals Australië, zijn grijswatersystemen al populair. Maar ook in België opteren steeds meer mensen voor dit systeem. Dankzij grijswatersystemen kun je afvalwater zuiveren en hergebruiken. In tijden van een groeiende milieuproblematiek, waarin onze zomers steeds langer droog zijn, lijkt dit een goeie oplossing om zuiniger te leven.

‘Afscheid van de perfectie’

Maarten VancoillieSadisten zijn het, diegenen die vroegen of ik nog snél even iets wilde schrijven over mijn work-life balance(oeps, wij dus, nvdr.) Over of ik nog veel ‘me-time’ heb? Misschien is dit een kort en bondig antwoord op de vraag: mijn me-time voor deze week is gehalveerd terwijl ik dit aan het schrijven ben. 

Gezocht: mezelf

ZoektochtVrijwel onmogelijk: iemand die perfect weet wat hij wilt en het zomaar eventjes allemaal gedaan krijgt. Weten waar je nu precies naartoe wilt in het leven blijft een voortdurende zoektocht. Gelukkig wel eentje die je niet per se alleen hoeft te maken.

Een ver-van-mijn-bedshow voor de kmo?

Cybersecurity Tot voor enkele jaren was cyberbeveiliging slechts weggelegd voor de grote spelers, maar ook kmo's zetten steeds vaker in op het beschermen van hun data.

(Digitale) veiligheid voorop

ExpertpanelEen feit: we zijn digitaal kwetsbaar. Met nieuwe digitale technologieën en groeiende mogelijkheden om grote hoeveelheden data te verwerken, rijst ook de aanwezigheid van privacy- en securityproblemen. Hoe staat het met de digitale veiligheid op het moment?