goed doel
Lifestyle

Het feelgood-gevoel werkt

10.12.2014
door Daan Vanslembroeck

Dat we het niet allemaal even goed hebben hier op deze planeet, hoeft geen uitleg. Bij elke hongersnood, epidemie, overstroming of oorlog voelen we die wereldse ongelijkheid. Door een goed doel te steunen kunnen we daar iets aan verhelpen. En gelukkig maar.

Geven aan een goed doel

Of we nu een emmer ijskoud water over ons hoofd gieten of riant doneren tijdens de Music For Life campagne van Studio Brussel: het komt er op aan dat er aan goede doelen alvast geen gebrek is. Zo veel te beter, want laat dit een eerste stap zijn om ongelijkheid en onrecht de wereld uit te helpen. Maar waarom schenkt de Belg zo graag aan een goed doel? Hebben we te veel geld? Is het omdat het fiscaal aftrekbaar is? Of geeft het ons een goed gevoel als we de wereld samen een beetje beter kunnen maken?

Arne Roets is professor sociale psychologie aan de Universiteit Gent en verklaart dat ‘geven aan een goed doel’ eigenlijk deel uitmaakt van de vraag waarom mensen andere mensen helpen. “Het is een eeuwenoude discussie of dat nu voortvloeit uit egoïsme of uit altruïsme”, stelt Roets. “Hoewel we anderen kunnen helpen vanuit een altruïstische motivatie, spelen egoïstische motieven zeker ook mee.” Volgens de professor sociale psychologie is anderen zien lijden geen aangename ervaring en kan de mens dit ombuigen in een positieve ervaring door te helpen. Anderen helpen, bijvoorbeeld door een goed doel financieel te steunen, geeft ons dus een goed gevoel.

Wie zich goed voelt, wil dat gevoel ook delen met anderen

Arne Roets

Roets: “Mensen krijgen het gevoel dat ze een steentje bijdragen aan een betere wereld en dat heeft een positief effect op de gemoedsgesteldheid. Daardoor is het eigenlijk vaak geïnspireerd door egoïsme. Maar dat is op zich geen probleem.”

Positieve mood

Er is geen periode die zich beter leent voor een goed gevoel dan de eindejaarsperiode. In het straatbeeld heerst een sfeer van gezelligheid. Een warm gevoel maakt zich van ons meester en we zijn bereid onze portefeuille boven te halen om het wereldse saamhorigheidsgevoel aan te wakkeren. Philippe Matthys bevestigt namens Artsen Zonder Grenzen dat de eindejaarsperiode erg belangrijk is voor hun wervingsmiddelen. “Het feelgood-gevoel werkt en zorgt ervoor dat mensen sneller een goed doel steunen. Meestal steunen ze meerdere goede doelen en houden ze op voorhand bewust een budget aan de kant om hun bijdrage te leveren. Wat ze kunnen missen, gaat dannaar ons of een andere organisatie.

Professor Roets bevestigt dat onderzoek bewezen heeft dat mensen sneller geneigd zijn te helpen of goede doelen te steunen wanneer ze in een positieve mood zijn. “Wie zich goed voelt, wil dat gevoel behouden en staat ook positiever tegenover anderen. Mensen wandelen bijvoorbeeld rond op een gezellige kerstmarkt en zijn helemaal in de positieve kerstsfeer. Vanuit dat gevoel tonen ze zich veel sneller bereid om te doneren.” Eigenlijk is het dus een win-win situatie, want door te doneren, creëer of versterk je voor jezelf een goed gevoel en je helpt er anderen mee. Die evenwichtsoefening tussen altruïsme en egoïsme maakt goede doelen zo succesvol.

 

Gelukkig toont de Belg zich nog steeds vrijgevig

Philippe Matthys

 

Maar goed gevoel of niet: om te kunnen doneren moet je uiteraard centen over hebben en met de crisis is dat niet altijd evident. De keuze uit goede doelen is bovendien legio. Of het nu Artsen Zonder Grenzen, 11.11.11 of Make-A-Wish betreft, allen gaan ze voor een steun en hulp aan hen die het moeilijk hebben. “Gelukkig toont de Belg zich nog steeds vrijgevig”, besluit Matthys. “Alleen kunnen we geen betere wereld maken, maar als we samenwerken kunnen we toch belangrijke stappen zetten.”

Vorig artikel
Volgend artikel