Home Lifestyle Het feelgood-gevoel werkt

Het feelgood-gevoel werkt

Dat we het niet allemaal even goed hebben hier op deze planeet, hoeft geen uitleg. Bij elke hongersnood, epidemie, overstroming of oorlog voelen we die wereldse ongelijkheid. Door een goed doel te steunen kunnen we daar iets aan verhelpen. En gelukkig maar.

Geven aan een goed doel

Of we nu een emmer ijskoud water over ons hoofd gieten of riant doneren tijdens de Music For Life campagne van Studio Brussel: het komt er op aan dat er aan goede doelen alvast geen gebrek is. Zo veel te beter, want laat dit een eerste stap zijn om ongelijkheid en onrecht de wereld uit te helpen. Maar waarom schenkt de Belg zo graag aan een goed doel? Hebben we te veel geld? Is het omdat het fiscaal aftrekbaar is? Of geeft het ons een goed gevoel als we de wereld samen een beetje beter kunnen maken?

Arne Roets is professor sociale psychologie aan de Universiteit Gent en verklaart dat ‘geven aan een goed doel’ eigenlijk deel uitmaakt van de vraag waarom mensen andere mensen helpen. “Het is een eeuwenoude discussie of dat nu voortvloeit uit egoïsme of uit altruïsme”, stelt Roets. “Hoewel we anderen kunnen helpen vanuit een altruïstische motivatie, spelen egoïstische motieven zeker ook mee.” Volgens de professor sociale psychologie is anderen zien lijden geen aangename ervaring en kan de mens dit ombuigen in een positieve ervaring door te helpen. Anderen helpen, bijvoorbeeld door een goed doel financieel te steunen, geeft ons dus een goed gevoel.

Wie zich goed voelt, wil dat gevoel ook delen met anderen

Arne Roets

Roets: “Mensen krijgen het gevoel dat ze een steentje bijdragen aan een betere wereld en dat heeft een positief effect op de gemoedsgesteldheid. Daardoor is het eigenlijk vaak geïnspireerd door egoïsme. Maar dat is op zich geen probleem.”

Positieve mood

Er is geen periode die zich beter leent voor een goed gevoel dan de eindejaarsperiode. In het straatbeeld heerst een sfeer van gezelligheid. Een warm gevoel maakt zich van ons meester en we zijn bereid onze portefeuille boven te halen om het wereldse saamhorigheidsgevoel aan te wakkeren. Philippe Matthys bevestigt namens Artsen Zonder Grenzen dat de eindejaarsperiode erg belangrijk is voor hun wervingsmiddelen. “Het feelgood-gevoel werkt en zorgt ervoor dat mensen sneller een goed doel steunen. Meestal steunen ze meerdere goede doelen en houden ze op voorhand bewust een budget aan de kant om hun bijdrage te leveren. Wat ze kunnen missen, gaat dannaar ons of een andere organisatie.

Professor Roets bevestigt dat onderzoek bewezen heeft dat mensen sneller geneigd zijn te helpen of goede doelen te steunen wanneer ze in een positieve mood zijn. “Wie zich goed voelt, wil dat gevoel behouden en staat ook positiever tegenover anderen. Mensen wandelen bijvoorbeeld rond op een gezellige kerstmarkt en zijn helemaal in de positieve kerstsfeer. Vanuit dat gevoel tonen ze zich veel sneller bereid om te doneren.” Eigenlijk is het dus een win-win situatie, want door te doneren, creëer of versterk je voor jezelf een goed gevoel en je helpt er anderen mee. Die evenwichtsoefening tussen altruïsme en egoïsme maakt goede doelen zo succesvol.

Gelukkig toont
de Belg zich nog steeds vrijgevig

Philippe Matthys

 

Maar goed gevoel of niet: om te kunnen doneren moet je uiteraard centen over hebben en met de crisis is dat niet altijd evident. De keuze uit goede doelen is bovendien legio. Of het nu Artsen Zonder Grenzen, 11.11.11 of Make-A-Wish betreft, allen gaan ze voor een steun en hulp aan hen die het moeilijk hebben. “Gelukkig toont de Belg zich nog steeds vrijgevig”, besluit Matthys. “Alleen kunnen we geen betere wereld maken, maar als we
samenwerken kunnen we toch belangrijke stappen zetten.”

MEER

3 vragen aan… Otolift Trapliften

TrapliftenOtolift Trapliften: “Eén op de drie 65-plussers valt minstens één keer per jaar. Dat heeft het Expertisecentrum Val- en fractuurpreventie Vlaanderen berekend. Als we mensen langer thuis willen laten wonen, dan is dat iets waarmee we aan de slag moeten.”

Een warm hart voor de oceaan

Het is zover: de zomer komt om de hoek kijken. Al gauw staat ons hele land aan te schuiven om een plekje aan de kust te bemachtigen. Voor een duik, of één teentje in de zee. Minder fijn is het als er een stuk plastic aan je teen hangt. Deze zaterdag 8 juni is het Wereld Oceaandag met als doel mensen bewust te maken hoe het met onze zee gesteld is. Daarover kan niemand beter vertellen dan Jan Seys, marien bioloog en woordvoerder van het Vlaams Instituut voor de Zee (Vliz).

4 tips voor een vruchtbare candidate journey

Candidate Journey Onder druk van hun interne of externe opdrachtgever durven rekruteerders essentiële elementen over het hoofd te zien. Geen goed idee als het er écht over gaat om toptalent aan te trekken.

De heilige drievuldigheid

TechnologieInternet Of Things, Artificial Intelligence en blockchain: het zijn drie sterk opkomende technologieën die vooralsnog vooral afzonderlijk van elkaar worden genoemd. Jammer, want als trio hebben ze het potentieel om écht revolutionair te zijn.

Over de toekomst van de rechtspraak gesproken…

De rechtspraak legt haar eigen historiek vast in vonnissen en arresten. Ze geeft daarmee ook deels haar toekomst vorm, al ziet niet iedereen de contouren daarvan nog even duidelijk als vroeger – ondanks of met dank aan de steeds complexere wet- en regelgeving. 

Goed wonen is slim wonen

smart homes Een vijfde van de Belgische woningen is uitgerust met slimme toestellen. De toekomst is die van slimme huizen of smart homes.