Home Lifestyle Winter Gezelligheid troef tijdens winterbarbecue

Gezelligheid troef tijdens winterbarbecue

Een stukje wild, spruitjes met spek, boschampignons, een glaasje glühwein en vooral heel veel sfeer. Barbecueën tijdens de winter is ‘hot’. En de populariteit blijft stijgen.

Je kent ze wel, die zwoele zomeravonden. Aangename temperaturen, vlees op de barbecue, drank in de frigo en vrienden aan de deurbel. We hebben er dit jaar best wat gehad. De klassieke zomerbarbecue is tot een verankerde traditie uitgegroeid. Maar waarom enkel barbecueën in de zomer als het eigenlijk het hele jaar door kan? Met die sluimerende gedachte in het achterhoofd won de winterbarbecue het voorbije decennium aan populariteit. “Vooral de laatste vijf jaar is het enorm gegroeid”, zegt Erwin Mertens van slagerij en traiteurdienst De Kapblok.

Bij De Kapblok wordt hoog ingezet op de winterbarbecue. Specifieke wintermenu’s, afhalen, laten bakken, barbecue huren,… De mogelijkheden zijn legio. Mertens: “De wintermaanden zijn erg druk. Dat toont aan hoe populair het is. De echte die hards barbecueën in de winter. Tijdens de zomermaanden is het klantenbestand vooral regiogebonden, maar tijdens de winter vergroot die perimeter tot over heel het land en zelfs over de noordelijke grens. Dan houden we van ons zomercliënteel nog maar zo’n twintig procent over.”

Maar waar heeft de winterbarbecue die plotse populariteit aan te danken? Het hoofdingrediënt is hetzelfde als in de zomer: gezelligheid. “Mensen hechten heel veel belang aan sociaal contact en gezellig samenzijn. En een winterbarbecue leent zich daar perfect toe”, vertelt voedingsdeskundige Amandine De Paepe. “We spreken dan over sharing moments: momenten die je met je naasten wil delen.” En wat dat betreft is de winterbarbecueeen ideaal concept.

De meest simpele winter-barbecues zijn vaak de leukste. Heel basic, met aandacht voor de essentie

– Erwin Mertens

Barbecueën bij vriesweer is dus perfect mogelijk, maar het vereist wel de nodige voorbereiding en voorzorgsmaatregelen. Setting en inkleding zijn dan ook cruciaal. “Het is opvallend hoeveel tijd en geld de mensen de dag van vandaag steken in het aankleden van hun tuin”, benadrukt De Paepe. Een barbecue is dan de ideale gelegenheid om die outdoor living met vrienden en familie te delen. Om de gasten warm te houden zijn terrasverwarmers een goeie optie, maar er bestaan ook meer ecologische alternatieven. Vuurkorven, mutsen, sjaals en dekentjes zijn niet alleen praktisch, ze maken het hele gebeuren nog extra gezellig.

Naast zulke vuurkorven kunnen kaarsen, (gekleurde) lampjes of fakkels voor extra sfeer zorgen én verlichting. Maar neerslag kan het feestje grondig verstoren. Een plek om te schuilen is dus geen overdreven luxe. De mogelijkheden voor inkleding zijn eindeloos. “De meest simpele winterbarbecues zijn vaak de leukste. Heel basic, metaandacht voor de essentie”, aldus Mertens. “Maar het kan ook heel fancy. Dat zien we geregeld bij bedrijven. Dan wordt alles uit de kast gehaald, vaak met hulp van een evenementenbureau. Er is dan extra aandacht voor de inkleding, er wordt opgediend,… Je maakt het zo formeel of informeel als je zelf wil.”

Het grote verschil tussen een zomer- en een winterbarbecue is naast de setting uiteraard het menu. De koude zomergroenten – tomaat en komkommer – ruimen plaats voor warme wintergroenten zoals spruiten, witloof, knolselder en kool. “En dan zijn er nog de vergeten groenten zoals pastinaak”, verduidelijkt De Paepe. “Het valt op hoe zeer de mensen vandaag de dag bereid zijn tijd en werk te steken in een aangepast recept.”

Dat is een trend die perfect kadert binnen de huidige algemene voedingsbeleving. De verkoop van kant-en-klare maaltijden mag dan wel stijgen, mensen zijn ook steeds creatiever met voeding en gezondheid bezig. Ook tijdens het barbecueën is de hype rond gezonde voeding merkbaar. De klassieke mayonaise, tartaarsaus of cocktailsaus ruimt al eens plaats voor sojasaus of gezonde yoghurtdressing met munt.

De typische wintergroenten en een (gezond) sausje worden bij een winterbarbecue doorgaans gecombineerd met een stukje wild, maar de meer traditionele biefstuk, spareribs of een stuk zalm blijven eveneens een prima optie. Uiteraard ondergaat ook het drankassortiment een lichte metamorfose. Frisdrank en bier blijven populair, maar een glaasje jenever, glühwein of een heerlijke mok warme chocomelk maken het plaatje van de ideale winterbarbecue helemaal compleet.

tekst Niels Rouvrois

MEER

Uitgedost in outdoor

De modebewuste mens is een wandelende kapstok voor het outdoorleven, dat een opmars maakt in de wereld van de fashion. Uitdossen doe je in outdoor.

Stephane Berghmans: ‘Dat onderwijs zo intensief met ondernemingen samenwerkt,...

Technopolis Hoe belangrijk soft skills zijn in de wereld van de harde wetenschap, dat vertelt Stephane Berghmans, CEO van Technopolis. Hij denkt na over de rol van de leerkracht in de toekomst – wat ons toelaat een duik te nemen in zijn ideeën over duaal leren in een door technologie gedreven toekomst.

Scheiden, recycleren en hergebruiken

RecyclerenDe tijd dat ‘afval’ synoniem was voor ‘storten’ is voorbij. Afvalstromen scheiden en recycleren zijn de ordewoorden van de dag. En al die moeite is nog economisch zinvol ook.

Het elektriciteitsnet van morgen

Koen VanthournoutOns elektriciteitssysteem verandert aan hoog tempo. Slimme netten of smart grids - de informatisering van dat systeem - zijn een belangrijk technisch antwoord op de daarmee gepaard gaande uitdagingen.

Tussentijdse verkiezingen in Amerika

“Hou jullie vast voor nog twee jaar politieke stilstand in Amerika." Dat zijn de woorden van Amerikacorrespondent voor VRT Björn Soenens over de tussentijdse verkiezingen die net achter de rug zijn. President Trump heeft niet helemaal de duimen moeten leggen voor de Democraten, al heeft zijn Republikeinse achterban toch een flinke knauw gekregen.

“Ik ben een echte people manager: je zal mij...

Michèle SioenAl 13 jaar lang CEO van Sioen Industries, werd eind 2017 door Knack uitgeroepen tot Manager van het Jaar. Ze was reeds voor de derde keer genomineerd en won het van zo’n 60 andere kandidaten. Vooral haar drive en ondernemingszin in een sector die het moeilijk heeft – textiel – werd geroemd.