Home Lifestyle Mode De revival van de cowboy

De revival van de cowboy

Als we dan toch door de koude of regen moeten, dan liefst in stijl. ’s Avonds kunnen we misschien in onze sponsen pyjama onder een dekentje voor de televisie kruipen maar als we buitenkomen, mag het toch iets meer zijn. Ieder seizoen heeft zijn contouren, zijn modeverschijnselen waar we – willen of niet – genoodzaakt zijn om in mee te gaan. 

Modegids
Een voorgeschreven gids bestaat er voor de modewereld niet. Trends flakkeren op en doven uit om opnieuw plaats te maken voor andere trends. Uiteraard kunnen bepaalde facetten onder een andere vorm terugkeren, maar als we de trendwatchers mogen geloven wordt deze winter toch anders, unieker. “Tijdens de komende wintermaanden zien we een echte opmars van fashion en design”. Aan het woord is trendwatcher en -analist Christine Boland. “Deze winter gaan we iedereen omarmen. Dat samengevoel zal het grote thema binnen de mode worden. Iedereen hoort erbij. Nike was daar zowat de voortrekker in.”

Wat te verwachten?
Voor we beginnen met dat ‘omarmen’ weten we als consument toch graag wat we nu precies mogen verwachten naar ontwerpen en kleuren toe. Boland: “Ontwerpen zullen diverse designs meekrijgen. Er zijn uiteraard grote verschillen tussen de catwalk en het straatbeeld, maar we zullen toch een mix te zien krijgen tussen cultuur en outfit. Het zelfverzekerde vrouwbeeld zal heel sterk aanwezig zijn in combinatie met de kracht en de beleving van art deco. Dat zal zich vertalen naar strakke pakken, zachte stoffen en uitgesproken lijnen. Qua kleuren zullen vooral rood, paars en blauw in het oog springen.”

Wennen aan dat paars
Hilde Francq is zaakvoerster en trend- en colorwatcher bij Francq Colors. Ze beaamt dat paars en lila de trendkleuren zullen blijven: “We zitten nog altijd in de ‘gewenningsperiode’ voor paars, maar ontwerpers zullen die kleur blijven gebruiken. Het voelt nieuw en spannend aan”. Qua kleuren zullen we ook veel bruin in de collecties zien en dat in alle mogelijke schakeringen. Francq: “Bruin combineert goed met de nudes die al een aantal seizoenen trendy zijn. De kleur bestaat uit veel verschillende tinten en is daarom makkelijk te combineren met andere kleuren. Vaak kiezen ontwerpers voor een heldere kleur om het mogelijk ouderwetse effect van bruin uit te vlakken. Bijvoorbeeld door te combineren met felblauw, geel, oranje of zelfs wit. Als accent kiezen veel ontwerpers voor zilveren stoffen of glossy finishes, soms zelfs heel plastic-achtig.”

Vrouwelijke elegantie
Francq onderstreept dat de silhouetten binnen de mode over het algemeen vrouwelijker en eleganter worden. Tailles en subtiele decolletés kunnen weer. “Maar wel altijd in combinatie met een zekere lengte. We zien tegenwoordig heel veel midi- en maxijurken. Vrouwen willen gerespecteerd worden en gaan dat ook in hun positionering naar de buitenwereld toe verwerken, misschien wel als gevolg van de #metoo-beweging. Die lengte en volumes zien we duidelijk ook terug in het straatbeeld met de talloze capes en grote sjaals. Dit zijn accessoires die de nadruk leggen op bescherming. Tegenwoordig willen vrouwen zich veilig en comfortabel voelen als ze de straat op komen.”

Converserend decadent
Wie in modebewuste steden loopt, zou ook weleens kunnen schrikken want we krijgen volgens Boland ook een sprong naar ‘converserend decadent’. Barok en fantasie krijgen een opmerkelijke rol. Goud, krullen, hoge hakken in combinatie met mooie dessins. Meerdere dessins kunnen ook makkelijk. “Ik denk aan dierenprints of vierkante motieven. De damesmode laat deze winter toe om je te positioneren met eigentijdse kledij. Opvallen en uit de massa springen kan perfect.”

Verdediging en bescherming
Francq vult aan dat de prints en stoffen ook in het teken van verdediging en bescherming staan. “Dat uit zich in het gebruik van dierenprints en op nagenoeg alle zaken in leder. Ook in jurken, jassen, tops en broeken vindt die trend toepassingen.” Tenslotte is er ook nog de revival van de cowboy. “Cowboy-elementen zijn helemaal terug”, besluit Francq. “Die zijn eigenlijk geïntroduceerd door Raf Simons bij Calvin Klein als een americana-element, maar het zal deze winter in veel collecties terug te vinden zijn.” De winter belooft vestimentair dus alvast een zinnenprikkelende periode te worden. 

MEER

Het succesverhaal van de moestuin

De week van eigen kweek maakt zo stilaan plaats voor het jaar van eigen kweek. Elke vierkante meter grond achter ons huis wordt steeds vaker optimaal benut. De moestuin biedt vaak de oplossing. Ontspannend én lekker.

Robots zkt. mensen

De Human Age: Talent kan de innovatie en de groei van bedrijven kan stimuleren. Daarom moet het meer dan ooit centraal staan ​​in de bedrijfsstrategie.

Provincie vol troeven

Luk Lemmens Antwerpen is de grootste provincie van Vlaanderen en wordt gekenmerkt door een rijke verscheidenheid aan troeven. Ze biedt heel wat mogelijkheden voor een smeltkroes van 1,8 miljoen inwoners, van Kempenaren en Maneblussers tot Sinjoren.

De nieuwe solo-reiziger is 55+

ReizenDe wijde wereld is geen privilege van de jeugd. Ook senioren willen ze nog maar al te graag ontdekken. Alleen missen sommigen een reisgezel om er samen op uit te trekken. Daar hebben touroperators nu een oplossing voor gevonden.

Sharing is (not) daring het succes van...

Deeleconomie Bedrijven beginnen steeds meer te delen, om zo bijvoorbeeld de kosten van de energiefactuur te managen. Wat is er op dat vlak eigenlijk mogelijk?

Hoe slimme infrastructuur hand in hand gaat met slimme...

smart cityDe wereld beweegt continu en gedragsveranderingen vragen om concrete oplossingen. Slimme mobiliteit draagt bij aan een prettige, veilige en duurzame samenleving. Binnen Smart Cities én daarbuiten is technologie de verbindende factor die zorgt dat slimme infrastructuur en slimme mobiliteit samengaan.