Home Lifestyle Mode De revival van de cowboy

De revival van de cowboy

Als we dan toch door de koude of regen moeten, dan liefst in stijl. ’s Avonds kunnen we misschien in onze sponsen pyjama onder een dekentje voor de televisie kruipen maar als we buitenkomen, mag het toch iets meer zijn. Ieder seizoen heeft zijn contouren, zijn modeverschijnselen waar we – willen of niet – genoodzaakt zijn om in mee te gaan. 

Modegids
Een voorgeschreven gids bestaat er voor de modewereld niet. Trends flakkeren op en doven uit om opnieuw plaats te maken voor andere trends. Uiteraard kunnen bepaalde facetten onder een andere vorm terugkeren, maar als we de trendwatchers mogen geloven wordt deze winter toch anders, unieker. “Tijdens de komende wintermaanden zien we een echte opmars van fashion en design”. Aan het woord is trendwatcher en -analist Christine Boland. “Deze winter gaan we iedereen omarmen. Dat samengevoel zal het grote thema binnen de mode worden. Iedereen hoort erbij. Nike was daar zowat de voortrekker in.”

Wat te verwachten?
Voor we beginnen met dat ‘omarmen’ weten we als consument toch graag wat we nu precies mogen verwachten naar ontwerpen en kleuren toe. Boland: “Ontwerpen zullen diverse designs meekrijgen. Er zijn uiteraard grote verschillen tussen de catwalk en het straatbeeld, maar we zullen toch een mix te zien krijgen tussen cultuur en outfit. Het zelfverzekerde vrouwbeeld zal heel sterk aanwezig zijn in combinatie met de kracht en de beleving van art deco. Dat zal zich vertalen naar strakke pakken, zachte stoffen en uitgesproken lijnen. Qua kleuren zullen vooral rood, paars en blauw in het oog springen.”

Wennen aan dat paars
Hilde Francq is zaakvoerster en trend- en colorwatcher bij Francq Colors. Ze beaamt dat paars en lila de trendkleuren zullen blijven: “We zitten nog altijd in de ‘gewenningsperiode’ voor paars, maar ontwerpers zullen die kleur blijven gebruiken. Het voelt nieuw en spannend aan”. Qua kleuren zullen we ook veel bruin in de collecties zien en dat in alle mogelijke schakeringen. Francq: “Bruin combineert goed met de nudes die al een aantal seizoenen trendy zijn. De kleur bestaat uit veel verschillende tinten en is daarom makkelijk te combineren met andere kleuren. Vaak kiezen ontwerpers voor een heldere kleur om het mogelijk ouderwetse effect van bruin uit te vlakken. Bijvoorbeeld door te combineren met felblauw, geel, oranje of zelfs wit. Als accent kiezen veel ontwerpers voor zilveren stoffen of glossy finishes, soms zelfs heel plastic-achtig.”

Vrouwelijke elegantie
Francq onderstreept dat de silhouetten binnen de mode over het algemeen vrouwelijker en eleganter worden. Tailles en subtiele decolletés kunnen weer. “Maar wel altijd in combinatie met een zekere lengte. We zien tegenwoordig heel veel midi- en maxijurken. Vrouwen willen gerespecteerd worden en gaan dat ook in hun positionering naar de buitenwereld toe verwerken, misschien wel als gevolg van de #metoo-beweging. Die lengte en volumes zien we duidelijk ook terug in het straatbeeld met de talloze capes en grote sjaals. Dit zijn accessoires die de nadruk leggen op bescherming. Tegenwoordig willen vrouwen zich veilig en comfortabel voelen als ze de straat op komen.”

Converserend decadent
Wie in modebewuste steden loopt, zou ook weleens kunnen schrikken want we krijgen volgens Boland ook een sprong naar ‘converserend decadent’. Barok en fantasie krijgen een opmerkelijke rol. Goud, krullen, hoge hakken in combinatie met mooie dessins. Meerdere dessins kunnen ook makkelijk. “Ik denk aan dierenprints of vierkante motieven. De damesmode laat deze winter toe om je te positioneren met eigentijdse kledij. Opvallen en uit de massa springen kan perfect.”

Verdediging en bescherming
Francq vult aan dat de prints en stoffen ook in het teken van verdediging en bescherming staan. “Dat uit zich in het gebruik van dierenprints en op nagenoeg alle zaken in leder. Ook in jurken, jassen, tops en broeken vindt die trend toepassingen.” Tenslotte is er ook nog de revival van de cowboy. “Cowboy-elementen zijn helemaal terug”, besluit Francq. “Die zijn eigenlijk geïntroduceerd door Raf Simons bij Calvin Klein als een americana-element, maar het zal deze winter in veel collecties terug te vinden zijn.” De winter belooft vestimentair dus alvast een zinnenprikkelende periode te worden. 

MEER

Reizen: ‘De roadmovie komt na de studie’

feestvakantieCliché maar waar: je studententijd is inderdaad de mooiste tijd van je leven. Oké, het studeren moet je er bij nemen, maar wie het goed aanpakt, kan tussen de pintjes door zelfs nog op reis vertrekken.

Connected packaging als extra dimensie

Tags en simulaties Je smartphone brengt je altijd en overal in verbinding. Dankzij ‘smart’ of ‘connected packaging’ kun je nu ook verbinden met de digitale wereld via verpakkingen. Daarbij spelen onder andere QR-codes, augmented reality en een draadloze communicatie een grote rol.

‘In het buitenland moet je op je hoede zijn’

Jan De NulVan Panama over Australië tot Vietnam en Angola. De Jan De Nul Group bouwt en baggert zowat de hele wereld rond. Topman Jan Pieter De Nul sprak met ons over de risico’s en de uitdagingen van zijn vak. “Baggeren is eigenlijk geen rendabel beroep.”

Zo mik je op toptalent

aanwerving Frederik De Blauwe van Fusion Executive geeft drie bakens die een kantoor kan verzetten om een aanwerving ‘future proof’ te maken.

De plug-and-playbelofte van e-commerce

Webshop Voor heel wat Vlaamse kmo’s die hun business online willen brengen, voelt het water toch nog wat koud aan. Technisch, maar ook inhoudelijk lijkt de stap naar e-commerce vaak complex. Een integrale 4D-aanpak kan soelaas bieden.

Een jong duifke als kerstgerecht

Geert Van Hecke Tijd om plannen te maken voor het kerstmenu. Chef Geert Van Hecke van het driesterrenrestaurant De Karmeliet geeft enkele tips voor een origineel, maar simpel menu.