Home Lifestyle 3 Vragen aan: Sofie Vanrafelghem

©Sofie Vanrafelghem

3 Vragen aan: Sofie Vanrafelghem

Welke biertrends zie je in de eindejaarsperiode?
“Enerzijds zien we een opmars van de champagnebieren. Mensen willen graag uitpakken met iets nieuws en verrassen met bierbubbels. Anderzijds verhoogt de interesse voor houtgerijpte bieren. Dat zijn bieren die vier maanden tot een jaar rijpen in een eikenhouten whisky- of rode wijnvat.”

Krijgen we steeds meer ‘bier’ in plaats van bubbels?
“Ja en nee. De bierchampagnes krijgen steeds meer aandacht, maar het blijft helaas ondermaats. Mensen schamen zich nog te veel om bier aan te bieden, maar dat negatieve imago moet dringend opgepoetst worden. Bier is min-stens even feestelijk als champagne. Bovendien zijn de soorten bij ons zo talrijk aanwezig dat het zonde is dat wijn prominenter aanwezig is dan bier.”

Bier en kaas in plaats van wijn en kaas?
“Absoluut! Bier en kaas is gewoon een beter huwelijk. In wijn zitten veel te veel tanines en die botsen met het scherpe en zoute van kazen. Bier versterkt juist het palet aan smaken en is daarom meer aangewezen om te drinken met een goeie kaas. Bier verfrist je smaakpalet dankzij de koolstof-dioxide, bitterheid of zuurheid.”

MEER

Automatisering, verbindende factor binnen duurzaamheid

Veel bedrijven kiezen er in de eerste plaats voor om te investeren in verhoogde efficiëntie. Dit terwijl investeren in duurzaamheid nodig is én ook een heuse ROI kan geven. Hierbij kan automatisatie van groot belang zijn. Automatisatie is namelijk letterlijk en figuurlijk de verbindende factor tussen het verpakkingsproces en de – interne – logistiek en distributie.

Businessflats: opkomende markt in Belgisch vastgoed

BusinessflatsHet is intussen een oud zeer: je spaarboekje brengt niets meer op, terwijl de beurzen onbetrouwbaar lijken. Vastgoed biedt je een rendabel alternatief, tenminste als je het beheer vereenvoudigt. Businessflats spelen helemaal in op die behoefte, én op de groeiende vraag van expats.

Buitengewoon Bourgondisch Culinaire topproducten

culinaire productenWe zijn een klein landje, maar groots in lekkere dingen. Jaarlijks exporteren we voor 1 miljard euro aan bier, steken voor 1,3 miljard euro aan aardappelbereidingen over de landsgrenzen en transporteren voor 2 miljard euro aan chocoladeproducten naar alle hoeken van de wereld. Vanwaar komt al dat culinair talent?

De leukste versie van jezelf

ZelfbeeldFlo Windey, instagramhoeroe, vertelt hoe je als jezelf de leukste versie van jezelf kunt zijn. De enige versie die ertoe doet.

Waar een wil is, is een… andere weg

TransportWegvervoer zal steeds meer onder druk komen te staan. Stijgende brandstofprijzen, tolheffingen, low emission zones, dichtslibbend verkeer, een nijpend chauffeurstekort… Bedrijven moeten nagaan hoe ze hun transport zo efficiënt mogelijk – en eventueel multimodaal – kunnen organiseren.

Physical Internet als ultieme innovatiedoel

Liesbeth GeyselsDe vierde industriële revolutie is als een digitale wervelstorm en heeft ook grote gevolgen voor de logistieke sector. De supply chain van morgen is vraaggedreven, transparant en geïntegreerd. Dat vraagt om vertrouwen, samenwerking en standaardisatie.