Home Lifestyle Zoveel te doen, zo weinig tijd

Nik Van Gool

Zoveel te doen, zo weinig tijd

Keuzes en mogelijkheden, maar tegelijkertijd weinig tijd en veel verschillende rollen. Dat is het grote dilemma voor de vrouw van tegenwoordig. Zelfontplooiing in kort tijdsbestek lijkt de oplossing.

Een vrouw wordt vandaag de dag overdonderd met 1.001 aanbiedingen en mogelijkheden. Ze heeft meer keuze, maar ook meer stress. Ze krijgt namelijk steeds meer rollen toebedeeld. En ook in haar vrijetijdsbesteding is niet alles eenduidig. Die vrije tijd van vrouwen is namelijk ‘versnipperd’: tijdens verschillende fases in ons leven hebben ze behoefte om die telkens anders in te vullen.

Zelfontplooiing

Enerzijds hebben vrouwen door hun drukke leven nog meer nood aan echte me-time: momenten om tot rust te komen. Anderzijds is er heel veel nood aan verbinding maken met anderen, ontmoeten. Verbinding zowel in gelijkheid als in verscheidenheid. Vrouwen zoeken gelijkgestemden en bevestiging, maar willen aan de andere kant ook wel eens verrast worden door iets wat ze nog niet kennen, een nieuwe invalshoek. We gaan dus resoluut voor zelfontplooiing.

Zelf dingen maken en doen, terug naar het authentieke, maar binnen een beperkte tijd

Tijd

Maar wat doen vrouwen dan om zichzelf te ontplooien? Een breed scala aan dingen. Van zelf iets bijleren in een kook- of creaworkshop, samen met vriendinnen eropuit gaan om te sporten of cultuur op te snuiven, ervaringen met elkaar delen over opvoeding en relaties tot betrokkenheid tonen op de wereld rondom haar, kortbij en veraf. Interesses die misschien niet echt nieuw zijn, maar de aanpak en de beleving ervan zijn sterk geëvolueerd.

Tijd is hier een grote oorzaak van. Vrouwen maken en doen zelf dingen, willen terug naar het authentieke, maar binnen een beperkte tijd. Niet meer maanden samen aan een quilt werken, want daar is geen tijd voor, maar op één avond zelf een muts breien. Snelle, eenvoudige gerechten leren klaarmaken die gezond én lekker zijn. Een spectaculair juweel creëren met gerecycleerd materiaal. Zelf doen, samen, in een intense beleving, en in beperkte tijd. 

MEER

Allemaal samen tegen de plasticsoep

PlasticsoepEen consortium van grote bedrijven trekt een miljard euro uit om de wereldwijde verspreiding van plastic afval in te perken. Een mooie geste, maar met minder middelen kan iedereen ervoor zorgen dat er minder plastic zooi in de natuur en de zee terechtkomt.

Het nieuwe online jongerenprotest

ActivismeApolitiek, apathisch en ongeïnteresseerd: de labels die jongeren op zich geplakt krijgen, met oog op hun maatschappelijke betrokkenheid, zijn zelden positief. Een groeiende reeks online protesten die gestart zijn door jongeren, kleurt dat beeld echter bij. 

Geen succesvol bedrijf zonder barensweeën

Karel Van Eetvelt Hoera, het aantal ondernemers blijft groeien. Steeds meer starters wagen de sprong. Mannen en vrouwen in alle maten en elk met hun eigen dromen en plannen. In diverse sectoren. Dat gaat de goede kant op. Nu nog het ondernemersklimaat.

Smart city’s schakelen snel

Smart city’s: het is een begrip dat steeds vaker ter sprake komt. Niet alleen in de media, maar ook op de straathoek en aan de toog. Steden innoveren, digitaliseren en moderniseren. Binnen diverse takken merken we dat onze stad langzaam, maar zeker verschuift in de richting van een ‘slimme stad’. 

De laatste schakel van de logistieke keten

ExpertpanelDoor de toename van e-commerce wordt de ‘last mile’ steeds belangrijker als laatste eindje van de logistieke keten. De voorkeur gaat daarbij uiteraard naar een snelle en goedkope manier om die laatste kilometer te overbruggen. Tenzij er nog andere factoren spelen…?

‘Ik dring nooit mijn smaak op, ik moet...

Michèle Van Sebroeck Een huis mooi inrichten… voor veel mensen is het een haast ondoenbare klus. Niet voor Michèle Van Sebroeck, waarschijnlijk de bekendste interior designer van ’t land, dankzij het tv-programma De Huisdokter. “Iets moois kopiëren dat je ergens anders hebt gezien, dat lukt bijna nooit.”