eigenheid
Lifestyle

Eigenheid en vogue

06.03.2019
door Fokus-online.be

Ik heb geen glazen fashionbol, maar dankzij de SS19 shows die in september plaatsvonden, heb ik wel een idee gekregen over waaraan we ons mogen verwachten. Mijn indruk? We gaan ons dit jaar niet enkel baseren op trends, maar ook op veranderingen in lifestyle.  

Twee trends die mij vooral opvielen bij de SS (Spring/Summer) modeshows, waren de fietsbroek en de comeback van neon. Wie fietsbroek zegt, denkt vrijwel meteen aan Kim Kardashian. De fietsbroek is dus zeker geen nieuwkomer onder de fashionista’s. Alles wijst erop dat die trend ook in 2019 verder doorstroomt naar het grote publiek. Als modeblogger ben ik er graag snel bij met de trends, maar ik moet eerlijk bekennen: aan de fietsbroek heb ik me nog niet gewaagd. Voornamelijk omdat ik het allesbehalve flatterend vind. Dat we binnenkort dus iedereen in een fietsbroekje zien shoppen op de Antwerpse Meir, lijkt me sterk. Ben jij echter wel overtuigd fan? Combineer de fietsbroek dan met een oversized T-shirt of hoodie en sneakers, en creëer op die manier een casual look.

De echte trends

Neon is de tweede trend die de afgelopen maanden al een duidelijke opmars maakte. Ik zweerde om ook deze trend aan mij te laten voorbijgaan. ‘No way dat ik terug neon items zou dragen’. Inmiddels heb ik een neonroze pull in mijn kast liggen, stiekem ook mijn favoriet stuk op dit moment. Een neon item is een perfect statement piece, dus combineer het met één andere – neutrale – kleur en je ziet er direct on trend uit. In de zomer zetten neonkleuren je gebruinde teint trouwens extra in de verf, nog een reden waarom deze trend enorm zal aanslaan dit jaar.

Dit jaar laten we meer onze eigen persoonlijkheid zien: je trekt gewoon aan wat je wil.

Bewuste eigenheid

Deze twee trends zullen echter snel vergaan door hun ‘oppervlakkigheid’. Wat er dit jaar dan wel blijft hangen? De invloeden vanuit de vegan lifestyle. We worden ons meer bewust van wat we consumeren en welke invloed dat heeft op het milieu. Of het nu om mode, eten of reizen gaat. Daarom voorspel ik dat we in 2019 bewuster shoppen. Minder kledingstukken, die we echter wel vaker dan één keer uit de kast trekken, en die ook hun kwaliteit behouden na het eenmaal te wassen. Dat leidt tot meer basic items die te combineren zijn, in plaats van trendgevoelige items die na één seizoen al blijven liggen.

Hoe ironisch het ook mag klinken, gezien het ‘trends-thema’, zal dit jaar er toch vooral een zijn waarin we steeds meer onze eigen persoonlijkheid laten zien. Anno 2019 draait het met andere woorden dus vooral rond eigenheid. Of je nu van een Scandinavische minimalistische stijl houdt of je bent meer into regenboogkleuren, dit jaar trek je gewoon aan wat je wil. Samen met de trend hierboven, hoop ik dat deze manier van denken ook in 2020 nog verder evolueert.

Vorig artikel
Volgend artikel