fashionindustrie
Lifestyle

Ruben Fust: Wat als de fashionindustrie uit de mode raakt?

07.09.2020
door Fokus Online

We zijn No Label nooit begonnen als modemerk, maar wilden een makkelijke oplossing bieden binnen de fashionindustrie, voor iets wat voor veel mannen allesbehalve een makkelijke opgave is: mode. 

Mannen zijn simpele wezens, zo wordt gezegd. Praktisch en functioneel, zelfs als het om mode gaat. Heb je die broek nog van vorig jaar? Heb je dit product in andere kleuren? Wat is mijn maat? Staat dit mij? Het geldt niet voor iedere man, maar over het algemeen valt mode buiten zijn top 20 prioriteiten. Anders dan bij vrouwen, daar vind je het terug in de top 5. Heb je ooit een vrouw horen zeggen: ‘Doe maar drie keer dezelfde broek, dan kan ik even vooruit?’ 

Oud businessmodel voor nieuwe mode?

Wat wij creëren is eenvoud, een oplossing voor iets wat noodzakelijk is, zonder dat het saai wordt. En dat is nodig: een overzichtelijke winkel met weinig poespas, vrijwel ieder artikel past bij elkaar. Je maat is altijd hetzelfde – M is M en L is L – en ja, die basic chino van vorig seizoen, die is er ook. Je niet laten opdringen, je tijd nemen om rond te kijken, en ondertussen maakt iemand wel even een koffie voor je. En ook eerlijk, transparant en zo duurzaam mogelijk.

Het is een work in progress, maar we willen laten zien dat de fashionindustrie helemaal niet zo trendy is. Dat het businessmodel hopeloos is verouderd. De prijs staat niet gelijk aan de kwaliteit, kleding gaat vaak tot wel zeven keer over de kop. Maar in een tijd van globalisering, en met een online informatievoorziening die alles transparant maakt, kan een industrie dan nog steeds vasthouden aan dat oude model? Is die middleman nog nodig? Betekent duur ook goed?

“waar veel merken binnen de fashionindustrie fair wear als marketingoffensief inzet, moet het simpelweg onderdeel van je DNA worden.”

Wat is kwaliteit?

Het doorbreken van dogma’s is moeilijk: ‘Maar zo hebben we het altijd gedaan’. Precies daar valt de winst te behalen. Met de kennis die we hebben opgedaan, kwamen we er snel achter dat het ‘ertussenuit halen van de middleman’ enorm veel ruimte gaf. Het product mocht in de kostprijs twee keer zo duur worden, terwijl we de verkoopprijs kunnen halveren. We konden plots met de mooiste stoffen werken, die ook veel langer meegaan. Onze productietijd ging van 6 maanden naar 4 weken en overproductie behoorde tot het verleden. Ook dat is kwaliteit. Ik kijk er met verbazing naar: pre-collection sale, mid season sale, pre-sale… Alsof er geen tijd meer is om een product voor de normale prijs te verkopen. Klanten wachten wel totdat er weer een sale is. 

Fair wear

Je kunt de verantwoordelijkheid voor een duurzame benadering niet alleen bij de consument leggen. Als we willen veranderen is het hand in eigen boezem. Maar waar veel merken duurzaamheid en fair wear als marketingoffensief inzetten, moet het simpelweg onderdeel van je DNA worden. Betere kwaliteit, transparantie over prijsopbouw en maakwijze, en een collectie die de gewone man in één keer zonder zorgen kan laten slagen, of het nu in de winkel is of online. 

Vorig artikel
Volgend artikel