Home Smart partner Uitgedost in outdoor

Uitgedost in outdoor

Een broek vol scheuren, een paar fluffy pantoffels en een trui die drie maten te groot is: wat we binnenshuis op relaxdagen dragen, is meestal niet hoe we ons buiten vertonen. Gelukkig lijkt het gemakkelijke buitenleven zich andersom wel steeds meer in onze kledij te nestelen.

Plantprinten en houttinten in ons interieur zijn al enige tijd niet meer ongewoon als we kijken naar de lifestyle-trends. De natuur leek haar weg te hebben gevonden tot binnenin onze huizen. Maar volgens de laatste modetrends lijken we ze opnieuw terug naar buiten te brengen: de modebewuste mens als wandelende kapstok voor het outdoorleven, dat een opmars maakt in de wereld van de fashion.

Back to basics

Modemagazine Elle blogde een aantal maanden geleden al over het trendy outdoor-concept, toen er werd besloten om met de redactie de natuur in te trekken voor een van hun nieuwste issues. Dat was geen geheel ongewone move, en ook anno 2019 zien we steeds meer mensen het vluchtige (stads)leven te laten voor wat het is. Hiking, klimmen of gewoon in stilte een keertje diep ademhalen, te midden van een windstil bos, zijn de hobby’s van vandaag. Back to basics dus, wat zich ook lijkt te vertalen naar onze garderobe.

Natuurlijke kleren

Het modemagazine verklaarde dat je, om de modetrends te begrijpen, je blik eerst moet richten naar de ontwikkeling binnen voedseltrends. Dat die overduidelijk kantelden richting biologisch, onbespoten eten, recht van de akker tot op het bord en liefst zo plantaardig/vegan mogelijk, was een tendens die niet onopgemerkt voorbijging. Dat natuurlijke uitte zich ook in de kleren die we begonnen te dragen: een gerecycleerde jeans of diervriendelijk namaak-leder paradeerden steeds prominenter in het straatbeeld. De natuur kroop in de kleren. Maar niet alleen de feel,maar ook delookging zich meer focussen op de wereld rondom rond. De outdoortrend had zijn wortels gevonden in de herwonnen aandacht voor Moeder Natuur.

De outdoortrend heeft zijn wortels gevonden in de herwonnen aandacht voor Moeder Natuur.

OutdoorKleding

De natuur uitdragen

Dat outdoor de trend ging worden, zag ook trendanaliste Christine Boland, gespecialiseerd in mode en psychologie. Zij richtte haar gecombineerde blik naar de herfst/wintercollectie van 2020 tijdens een van haar seminars: waar we stilaan uit de alomtegenwoordige athleisure-look groeien – een stijl die lijkt alsof je ieder moment zou kunnen starten met joggen/fitnessen –, richten we onze kledingkeuze nu steeds vaker naar het gemak van het buitenleven. Dat verlangen naar outdoor linkt Boland aan onze angst voor het veranderende klimaat en de impact dat het heeft op onze aarde. Daar slaat ze de bal misschien niet geheel mis. Het is best mogelijk dat je zelf al ettelijke uren nadacht over de wereld waarin we leven. Niet enkel de talloze natuurrampen die de afgelopen jaren zijn gepasseerd, maar ook bijvoorbeeld de erbarmelijke luchtkwaliteit in onze steden zoals Antwerpen of de internationale klimaatmarsen zetten man vs. nature in een globaal perspectief.

Outdoor vibes

Niet ongewoon dus dat we terug een connectie willen voelen met het outdoorleven dat ons omringt. Weg van onze smartphone, recht de natuur in. Niet enkel moeten modemerken transparanter zijn in hun fabricage en duurzaamheidsvisie, ook de kleuren en stijlen die ze op de markt brengen, schenken ons zekere outdoorvibes. Denk maar aan wandelschoenen of cargobroeken, vissershoedjes, regenjasjes en bodywarmers… met een resem aan extra, functionele zakken. Ook ruitjeshemden en curderoybroeken sluiten aan bij de outdoortrend. Geven je vrienden de lacherige opmerking dat je eruit ziet alsof je gaat vissen of kamperen? Goed zo, nailed it.

Prints en kleuren

De natuur als grootste inspiratiebron voor je outfit: dat ga je uitdragen met de outdoor-look. Niet enkel duurzame materialen zullen je garderobe definiëren, maar ook groen- en aardetinten. Dierenprints zijn uiteraard ook toegestaan, wat goed nieuws is voor zij die reeds een kleerkast vol luipaardprint hebben opgespaard. Maar durf ook zeker voor snakeprints of zebrastrepen te gaan, op brede broeken of maxi-jurken. Nog meer? Ook kaki kan – of het nu denim of linnen is. En een strooien hoed of handtas? Smijt het er maar bij. Je kunt zo van je urban jungle de echte wildernis/natuur in. En dan is het enkel nog maar puur genieten… in stijl.

MEER

Regenwater gebruiken, een kleinere rekening later

De droogte voorbij: dat is oktober, de maand waarin de nasleep van de zomer duidelijk wordt. Regenwater hoeft niet altijd kommer en kwel te zijn. Meer nog: het biedt tal van voordelen.

3 vragen aan… Erwin Missiaen, voedingsdeskundige

Ouder worden: wat doet dat met ons lichaam? “Een aantal van onze lichaamsfuncties wordt minder performant. Dat valt te meten aan de hand van bepaalde...

Hypergeconnecteerde business vraagt hyperlokale aanpak

Industry 4.0Weinig onderwerpen die zo in de belangstelling staan tegenwoordig als het Internet of Things en, daarmee samenhangend, de ‘hyperconnected business’. Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor bedrijven? Op welke manier wordt het geïmplementeerd? En hoe zit het met zaken als veiligheid? Siegfried Praille, Solution Design Architect van Fujitsu en Thomas Nagels, Innovation Manager bij Rombit, geven hun visie.

Provincie vol troeven

Luk Lemmens Antwerpen is de grootste provincie van Vlaanderen en wordt gekenmerkt door een rijke verscheidenheid aan troeven. Ze biedt heel wat mogelijkheden voor een smeltkroes van 1,8 miljoen inwoners, van Kempenaren en Maneblussers tot Sinjoren.

Viert vader! Of was het vader viert?

Adriaan Van Den Hoof‘Vaderdag is een feestdag ter ere van vaders. Hun vaderschap, vaderlijke plichten en invloed op de samenleving wordt gevierd. Het feest komt voort uit Moederdag’. Dat is het eerste dat ik te zien krijg bij het googelen van het woord ‘Vaderdag’. Een heldere omschrijving, duidelijke taal. Er moet blijkbaar zeker gevierd worden.

Gezocht: het perfecte kerstcadeau

Kerstcadeaus Het is terug tijd om de ander te verwennen met cadeaus. Maar maak de beslissing niet te snel, want cadeautjes geven is meer dan de winkels afschuimen naar het duurste of grootste geschenk.“Een cadeau maakt duidelijk wat je van de ander vindt of hoe je zelf wilt overkomen.”