Home Smart partner Uitgedost in outdoor

Uitgedost in outdoor

Een broek vol scheuren, een paar fluffy pantoffels en een trui die drie maten te groot is: wat we binnenshuis op relaxdagen dragen, is meestal niet hoe we ons buiten vertonen. Gelukkig lijkt het gemakkelijke buitenleven zich andersom wel steeds meer in onze kledij te nestelen.

Plantprinten en houttinten in ons interieur zijn al enige tijd niet meer ongewoon als we kijken naar de lifestyle-trends. De natuur leek haar weg te hebben gevonden tot binnenin onze huizen. Maar volgens de laatste modetrends lijken we ze opnieuw terug naar buiten te brengen: de modebewuste mens als wandelende kapstok voor het outdoorleven, dat een opmars maakt in de wereld van de fashion.

Back to basics

Modemagazine Elle blogde een aantal maanden geleden al over het trendy outdoor-concept, toen er werd besloten om met de redactie de natuur in te trekken voor een van hun nieuwste issues. Dat was geen geheel ongewone move, en ook anno 2019 zien we steeds meer mensen het vluchtige (stads)leven te laten voor wat het is. Hiking, klimmen of gewoon in stilte een keertje diep ademhalen, te midden van een windstil bos, zijn de hobby’s van vandaag. Back to basics dus, wat zich ook lijkt te vertalen naar onze garderobe.

Natuurlijke kleren

Het modemagazine verklaarde dat je, om de modetrends te begrijpen, je blik eerst moet richten naar de ontwikkeling binnen voedseltrends. Dat die overduidelijk kantelden richting biologisch, onbespoten eten, recht van de akker tot op het bord en liefst zo plantaardig/vegan mogelijk, was een tendens die niet onopgemerkt voorbijging. Dat natuurlijke uitte zich ook in de kleren die we begonnen te dragen: een gerecycleerde jeans of diervriendelijk namaak-leder paradeerden steeds prominenter in het straatbeeld. De natuur kroop in de kleren. Maar niet alleen de feel,maar ook delookging zich meer focussen op de wereld rondom rond. De outdoortrend had zijn wortels gevonden in de herwonnen aandacht voor Moeder Natuur.

De outdoortrend heeft zijn wortels gevonden in de herwonnen aandacht voor Moeder Natuur.

OutdoorKleding

De natuur uitdragen

Dat outdoor de trend ging worden, zag ook trendanaliste Christine Boland, gespecialiseerd in mode en psychologie. Zij richtte haar gecombineerde blik naar de herfst/wintercollectie van 2020 tijdens een van haar seminars: waar we stilaan uit de alomtegenwoordige athleisure-look groeien – een stijl die lijkt alsof je ieder moment zou kunnen starten met joggen/fitnessen –, richten we onze kledingkeuze nu steeds vaker naar het gemak van het buitenleven. Dat verlangen naar outdoor linkt Boland aan onze angst voor het veranderende klimaat en de impact dat het heeft op onze aarde. Daar slaat ze de bal misschien niet geheel mis. Het is best mogelijk dat je zelf al ettelijke uren nadacht over de wereld waarin we leven. Niet enkel de talloze natuurrampen die de afgelopen jaren zijn gepasseerd, maar ook bijvoorbeeld de erbarmelijke luchtkwaliteit in onze steden zoals Antwerpen of de internationale klimaatmarsen zetten man vs. nature in een globaal perspectief.

Outdoor vibes

Niet ongewoon dus dat we terug een connectie willen voelen met het outdoorleven dat ons omringt. Weg van onze smartphone, recht de natuur in. Niet enkel moeten modemerken transparanter zijn in hun fabricage en duurzaamheidsvisie, ook de kleuren en stijlen die ze op de markt brengen, schenken ons zekere outdoorvibes. Denk maar aan wandelschoenen of cargobroeken, vissershoedjes, regenjasjes en bodywarmers… met een resem aan extra, functionele zakken. Ook ruitjeshemden en curderoybroeken sluiten aan bij de outdoortrend. Geven je vrienden de lacherige opmerking dat je eruit ziet alsof je gaat vissen of kamperen? Goed zo, nailed it.

Prints en kleuren

De natuur als grootste inspiratiebron voor je outfit: dat ga je uitdragen met de outdoor-look. Niet enkel duurzame materialen zullen je garderobe definiëren, maar ook groen- en aardetinten. Dierenprints zijn uiteraard ook toegestaan, wat goed nieuws is voor zij die reeds een kleerkast vol luipaardprint hebben opgespaard. Maar durf ook zeker voor snakeprints of zebrastrepen te gaan, op brede broeken of maxi-jurken. Nog meer? Ook kaki kan – of het nu denim of linnen is. En een strooien hoed of handtas? Smijt het er maar bij. Je kunt zo van je urban jungle de echte wildernis/natuur in. En dan is het enkel nog maar puur genieten… in stijl.

MEER

Tournée Minérale, what’s next?

Lifestyle Heb je na Tournée Minérale zin in een nieuwe uitdaging? Wij bezorgen je alvast inspiratie voor een extra ‘maandje zonder’.

Wij willen dat onze medewerkers denken als eigenaren

Carlos BritoOnze Belgische biercultuur is als werelderfgoed erkend door Unesco, niet in de laatste plaats dankzij onze nationale trots AB InBev. Aan het hoofd van die tot een enorme multinational uitgegroeide brouwer staat een Braziliaan: Carlos Brito.

Grenzen verleggen of verdwijnen?

Danny Van AsscheOndernemen in een open economie als de Belgische is per definitie internationaal. Ons land is een deur op de wereld. Met heel wat kansen, maar ook uitdagingen. Onze ondernemers zijn plantrekkers. Maar ook de overheid moet haar rol spelen.

Doe je eigen ding zoals Ingrid & Renaat en...

Build your homeIngrid en Renaat Leysen zochten een woning in de regio van Mol. Maar na twee jaar zoeken, kwamen ze van een kale reis terug. De twee vijftigers zochten uiteindelijk hun heil in nieuwbouw. En die keuze hebben ze zich nog niet beklaagd.

Van storten naar recycleren

Johan SneyersNiet enkel de huishoudens recycleren en scheiden afval nu veel meer dan vroeger. Ook de industrie doet haar duit in het zakje. En dat is goed voor het milieu én de kassa.

Onderzoek, frustraties en successen

Peter CarmelietPeter Carmeliet mag je gerust een van de grootste wetenschappers van ons land noemen. Eind juli kreeg hij zelfs een prestigieuze, tweejaarlijkse Distinguished Career Award op het ISTH-congres. Een enorme bekroning op zijn baanbrekende onderzoekscarrière. Maar hoe gaat het verder?